Wesslan24 0 Postad 25 Juni , 2007 Jag har följande frågor. 1: Hur vet jag om det ska sitta en lång eller kort rigg motor på min båt? Har en lohi 485:a Som det sitter en force 40 hk som rasat, lär köpa ny motor, så jag undrar hur jag vet vad som e vad. 2. Vad är toppreglage gärna bilder så jag fattar. 3. Råga på allt så försökte dom stjäla min trasiga motor så dom klippte alla kablar både el och styrvajrar , men om jag köper en motor med nya reglage kan jag då bara byta vajrar till styrningen? hoppas ni förstår mitt huvud bry. och nej hade ingen försäkring dumt nog! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
spajn 0 Postad 25 Juni , 2007 Först och främst, det är inga dumma frågor du ställer, det är bara bra att du kollar upp skare och ting innan du handlar. Kolla på din motor efter modellnummer, skulle tro att den har 20 rigg rent spontant men kolla efter på nätet. Om du köper en ny motor så ingår ju reglage, instrument, vajrar och reglage. Är du säker på att det är styrvajern som är avklippt och inte bara växel- och gaswire? Att sätta dit en ny styrning är varken speciellt dyrt eller svårt på en sådan motor, skulle tro att en teleflex styrning går på 2000kr komplett med allt och en hydraulstyrning styvt 5000spänn komplett med allt du behöver. Ett toppmonterat reglage står upp ovanpå en yta, dvs det är fäst med botten på en yta. Ett sidmonterat reglage är det sbsolut vanligaste till alla utombordare, det sitter fäst med sidan på en yta, kolla på vilken liten båt som helst med utombordare så ser du säkerligen ett sidmonterat reglage som sitter mot ytterväggen vid förarplatsen på styrbords sida (höger sett bakifrån). Mycket tråkigt att du råkade ut för detta, råkade själv ut för akdegörelse på min båt nu i veckan, dock inte lika allvarligt som på din båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
spajn 0 Postad 25 Juni , 2007 Toppmonterat; http://www.seasea.nu/Article.aspx?ArticleNo=96674 Sidmonterat; http://www.seasea.nu/Article.aspx?ArticleNo=96672 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 25 Juni , 2007 Hej! 1. Det som avgör vilken längd du ska ha är akterspegelns höjd. Normalt sett ska kavitationsplattan (den vågräta plattan ovanför propellern) sitta i nivå med skrovets lägsta punkt. Detta gör att så lite som möjligt av motorns rigg befinnersig i vattnet när båten planar. Vad som ska sitta på just din båt vet jag inte men mät från skrovets lägsta punkt till akterspegelns ovankant och mät seddan på motorn från motorfästets ovansida till kavitationsplattan, om måtten är ungefär lika så passar motorn bra! 2. Termen toppreglage har jag aldrig hört talas om, var har du hört det? 3. Om du skaffar en motor med alla reglage så är det nog bäst att byta ut dina gamla. Då behöver du ju inte göra några modifieringar. Mvh /Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBruce 15 Postad 25 Juni , 2007 Gas och växelvajerar får du nog byta. Beroende på vilken motor du tänker köpa. Det är bara till att mäta hur långa dina gamla är. Sen vet marinan vilka vajrar som passar din blivande motor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wesslan24 0 Postad 25 Juni , 2007 Jag tackar för alla svar! Men om det står i annons på begagnad motor att reglage ingår, vad exakt brukar ingå? Ratt ? styrvajrar? Hela växel ocg gas reglage? dom klippte av styrvajrarna också.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 25 Juni , 2007 Om det står att reglage ingår betyder det nog själva spakdelen, med både växel och gasreglage, samt de kablar som går från den till motorn. Dock gäller det ju att kablarna passar till din båt längdmässigt. Ratt och styrvajrar ingår nog inte, de hör mer till båten än till motorn. Hittar du en annons som verkar intressant så får du ringa och fråga vad som ingår. Fråga vad det är för längd på kablarna, om de inte stämmer med vad du behöver kan du använda det som prutargument! Styrvajern får du nog tyvärr skaffa ny. Mvh /Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser