steken 1 Postad 25 Juni , 2007 Hej på er! Var ute 3 dar i midsommar och kör min motorrumsfläkt på halvfart när jag kör. Igår så började det lukta bränt 30 distans hemifrån, rök under väggen och bensin motor. Fläkten var glödhet och kablar var på väg att smälta. Snacka om panik man fick innan man kom på detta.Kommer inte ha nya fläkten igång under färd mera. Hur kör ni?? Vet detta har varit uppe förut. Ville bara lägga ut en liten varning för detta då oftast denna fläkt sitter illa till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carl_Axel 4 Postad 25 Juni , 2007 Förlåt min okunnighet men varför kör Du motorrumsfläkten hela tiden. Enligt min uppfattning skall den användas till att lufta ut motorrummet rejält föe start - inget annat. Carl-Axel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
steken 1 Postad 25 Juni , 2007 Vissa säger detta o vissa menar att det inte är fel att köra den under gång? Kommer i fortsättningen bara köra den innan start. Men ville dela med mig denna varning, tror att det finns en o annan som har den igång hela tiden Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefanius 1 Postad 25 Juni , 2007 Japp, samma här...använder bara en kort stund före start. / S Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
202sc 0 Postad 25 Juni , 2007 Hej Tror mig ha läst någonstans att det rekomenderas att man kör min 2minuter före start för att ventilera ut ordentligt !! MEN inte under gång va !!?!?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
steken 1 Postad 25 Juni , 2007 Ni har nog rätt. Men bra att gå ut med en varning, i fall nån har gjort som jag, hade brandsläckaren i handen, har nog aldrig varit så rädd!!! Rök riktigt under väggen innan jag kom på vad detta var.Helst när man har bensin och gasol!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
steken 1 Postad 25 Juni , 2007 Kan tillägga att efter detta så ska jag installera en 6 kg brandsläckare. Har dubbla 2kg som räcker typ 12-13 sekunder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RCarlsson 0 Postad 25 Juni , 2007 tjena.. Jag kommer ALLTID att köra med fläkten på och 5 min innan start och 5 min efter stop.. SENAST för 2 veckor sedan brann en båt med dubbla bensin V8:or, alldeles i närheten av mig och en bensinstation, den antände även en segelbåt då man skulle rädda bensinstationen...Grabbarna som satt i båten hoppade i sjön, men med ALLVARLIGA brännskador (på 5 sek), dom fick flygas med helikopter till Linköpings brännskadeklinik. Det gäller bara att se till att ha FRÄCHA grejer = nyare GÄRNA något överdimensionerad fläkt och överdimentionerade kablar och underdimentionerad säkring... JAG tänker ALDRIG äventyra varken min familj, båt eller omgivning... OM jag kan göra något för att förhindra det. // RC Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
steken 1 Postad 25 Juni , 2007 Ska kolla upp detta! Kollar man i marinkataloger så verkar det bara finnas mindre fläktar, nån som har mer koll?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
202sc 0 Postad 25 Juni , 2007 Hej Beror väl på vad man menar med mindre ... Hur stor volym/min behöver man? Drevia verkar sälja !! http://www.drevia.se/qlflakt.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RCarlsson 0 Postad 25 Juni , 2007 Jag kör med en fläkt som suger 2,8 kubik /min. I mitt motorrum, med dubbla V8:or är volymen ganska exakt 3 kubik, dvs det ska ta ca 1 minut att byta luften i motorrummet. Att jag startar motorrumsfläkten när jag kommer till båten är ju ett sätt för mig att känna mig trygg, fläkten går då mellan 3-10 minuter innan, men jag tycker det är ok, bara det inte händer ngt. Fläkten finns i Watski katalogen. /RC Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HenrikGbg 9 Postad 25 Juni , 2007 En viktig sak i sammanhanget är HUR fläkten arbetar. Är det en EVAKUERINGSFLÄKT FÖR BENSINGASER eller lufttillförsel in till motorn??? SUGFLÄKTEN ska ha sitt sugrör längst nere i botten under motorn! INBLÅSET kan sitta högst upp, men skilj på dessa fläktar! Det gör ingen nytta att ha en evakueringsfläkt som suger högst upp i motorrummet eftersom gaserna ligger under motorn. SUGFLÄKT för säkerheten och BLÅSfläkt för att ge motorn mera luft o bättre gång. Ha en fin sommar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
steken 1 Postad 25 Juni , 2007 Precis som du säger sitter min fläkt efter väggen ovanför och slangen längst ner i motorrummet. Tack för lite tips, blir att fixa det innan helgen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RCarlsson 0 Postad 25 Juni , 2007 Ursäkta men jag tog det för självklart att alla hade koll på det.....du har HELT rätt med placeringen av sugfläkten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rotorp 0 Postad 25 Juni , 2007 Min fläkt sitter längst ner i kölsvinet(eller vad det heter) och har slang upp. Använder den inte under gång men funderar på att montera dit en tillluftsfläkt för motorns skull. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser