Gå till innehåll
söndag 24 november 2024
chali

Snälla Hälp!

Rekommendera Poster

Tja
För ca 1 vecka sedan så tog jag upp båten för att fixa lite bland annat göra en survice på motorn. 
Efter att bytt impeller och oljer så la jag i båten i dag och åkte en sväng och då var då motorn började spöka. det började med att när jag trimmade öpp motorn i rakt läge (normalt kör läge) så lät den lite mysko men jag trodde jag inbillade mig  för jag letade efter konstiga ljud efter impeller bytet.
Men efter att kört en stund så gasade jag på en del ca 70% och efter ha kört ca 5 minuter så bara sten dog motor med ett konstigt ljud, jag trodde då att jag glömt öppna luft ningen till soppa tanken och testade att starta igen och motorn startde direkt (den lät lite konstig i ca 10 sec) så jag körde vidare i lungn fart, men efter en stund började jg gasa igen och när jag komm upp i en sådär 70% igen så dog den igen!
jag tog då bort motorkåpan och såg att det inte fanns någon olja i slangen från olje filtret in i moton men det var olja i filter behållan? jag testade att tömma behållaren och montera tillbaka den men det fyldes inte på mer en ca 50% och det var nog bara det som låg i slangen från olje behållaren.  
så frågan är:1 när man byter olja ska man fylla filter behållaren för att det ska bli någon form av tryck mm
2:kan stoppen ha att göra med olje brist? (fast då borde den inte starta igen eller?)
3: kan stoppen ha att göra med impeller bytet och att packningen inte håller tät?

motor Nissan 50 hk 3 cylindrig 92 
just det jag jag tyckte det var lite dålig fart på skavller strålen om det kan ha med det att göra.
 hmm tror jag fått med alla öppgifter nu
mvh/chali 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja
är det ingen som vet vad som kan vara galet?

mvh/chali 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är ingen motorexpert, men...

Dålig fart på skavllerstrålen? Om du menar kylvattnet skulle man ju kunna gissa att det är kylningen och att något gick fel i bytet av impeller.

Min motor har en summer som skall pipa om motorn blir överhettad.

Bytte du tändstift i samband med servicen?

Men som sagt, jag är absolut ingen expert.

// dodeesos

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad är det för survice du har gjort?

Är det en fyrtaktare? Jag har aldrig hört någon byta olja i en tvåtaktare!

Gick motorn bra innan? Hade du en bra skvallerstråle före impellerbytet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tja
det sitter en separat olje behållare på den
enligt bruks anvisning ska den bytas var år eller efter ett vist antal timmar.
ds: impeller delen varkar löst men jag har fortfarande problem med att motor dör vid gaspådrag och det kommer fortfarande ingen olja till motorn utan jag har fått köra på olje blandat.    
det värkar som det inte sitter någon olje pump utan bara en givare, men hur ska man går till väga för att lufta ole slangar så oljan börjar rinna igen?
mvh/chali 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...