Gå till innehåll
fredag 24 januari 2025
Lamon

Loggbok !!!

Rekommendera Poster

Skriver ni loggbok när ni far omkring på semestern ? Tänkte att jag skulle göra det i år... Kan ju vara kul att ha o läsa senare...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Halloy!

Jag skriver varje dag i datorn oavsett om jag har kört båten eller om jag inte gjort ett endaste dugg som har med båtar/båtliv att göra.

Dels för skojs skull då man på det sättet kan blicka tillbaka, men dels även för att det blir lättare att få ut en bra slant för båt/motor om man sedan ska sälja en dag. Men det beror ju naturligtvis på vilken slags information som man skriver in. 

Om jag har varit ute med båten så skriver jag in dels om vilken distans, färdmål osv. Sedan skriver jag även in hur många timmar motorn har gått efter varje tur. Det är bra att ha det nerskrivet ifall man har oturen att få den stulen. Med jämna mellanrum fotograferar jag även av timmätaren.

Sedan skriver jag in hur själva resan har varit och upplevelser kring den. Om båten/motorn har gått lite avvikande så skriver jag in det också.

Jag för även en sk. teknisk logg:

Så fort jag gör någonting med båten som att ha t.ex. tvättat den, vaxat, bytt tändstift, bytt växelhusolja eller vad som helst så skriver jag in även detta. Det gör jag för att bla. för att det uppskattas av en eventuell köpare om jag någon gång skulle sälja båten/motorn. Det ger ett intryck av att man är noggran och att man har vårdat båten lika noggrant som det faktiskt ser ut i loggen. Dessutom så står det ju exakt vad som är gjort och när. Jag har alltså sedan flera år tillbaka en pedantisk översikt över exakt vad som är gjort på båten och motorn. Det är guld värt den dagen jag ska sälja. Man kan vända på det om man vill: En bil utan några som helst papper på vad som är gjort och när ger ju inte ett direkt seriöst intryck! Den bilen tappar några tusenlappar enbart för avsaknaden av dokumentation. 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...