AndersG 1 Postad 24 Juni , 2007 Hej, Undrar vilket motorn riggen mår bäst av på min Ryds 478 GT med en Mariner 50hk fyrtakt EFI.Ska man ha riggen i vattnet eller upptiltad när man inte använder den.Har tittat på båtarna i vår hamn och där är det hälften av båtarna med riggen i vattnet och hälften upptiltade.Båten ligger i Vättern. Vad är bäst! Senast ändrad av AndersG | 24 juni 2007 | 11:02 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 24 Juni , 2007 Hej! Jag vill hävda att det är bättre att ha riggen nerfällt i vattnet. Det blir minst risk för rostangrepp då och sedan är det onödigt att skylta med sin propeller för omgivningen som annars är väldigt mycket enklare att stjäla. Om man t.ex. skulle tappa hela din motor i vattnet så brukar man rekommendera att inte ta upp motorn igen för än man har fått verkstadstid. Orsaken till att man vill ha den kvar i vattnet är att man inte vill utsätta den för mer syretillförsel än vad som är nödvändingt. Rosten kommer ju inte med vattnet. Rosten kommer med vatten i kombination med syre. Vatten utan syre (eller omvänt) ger alltså ingen korrision. Syre finns ju även i vattnet men inte alls i samma utsträckning som i luften och därför går korrisionsprocessen långsammare i vattnet än i luften. Jag tycker att man ska ha riggen nedfälld hela tiden och om den blir smutsig så är det bara ta svampen för att torka av. Det allra värsta försvinner ju under körningen om man inte har en väldigt liten motor. Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kema 0 Postad 24 Juni , 2007 Hej, jag tycker roddarns argument låter rimliga. Själv har jag min rigg uppe, detta efter att frågat min åf om råd. Men nu blir jag smått förvirrad. Kommer nog att fälla ner riggen i fortsättningen. kema Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser