AndersHj 0 Postad 24 Juni , 2007 Har en VP TAMD31 i båten och har blivit rekommenderad av flera personer att tillsätta 2-taktsolja i dieselbränslet.Motiveringen skall vara att dagens dieselbränsle är torrare än förr. Skall alltså bli bättre smörjning av dieselpumpen och tystare gång. Någon som har synpunkter/kommentarer till detta?Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaManiac 37 Postad 24 Juni , 2007 Detta är nog ett av de mest uttjade ämnena genom tiderna på olika marinfora. Sammanfattningsvis verkar det som fackfolk i dieselmotorbranschen ofta är för, medan motortillverkare, t.ex. VP, och bränsleleverantörer är emot. Det är svårt att bilda sig en egen uppfattning, men jag har bestämt mig för att börja sätta 2-taktsolja till mitt bränsle (Har en AQAD41). Detta efter rekommendation från en bekant som har jobbat större delen av sitt liv med service och reparationer av dieselmotorer i båtar, lastmaskiner och bilar. Sea Maniac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
olka01 0 Postad 14 Augusti , 2007 Hur mcket per liter diesel ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Diesel_Pelle 39 Postad 14 Augusti , 2007 Den som renoverade min pump (som har lång erfarenhet) rekommenderade 0,5% inblandning. Framförallt i sista tankningen så att pumpen fick lite smörja inför vintern. Med tanke på att han har skruvat dieselmaskiner länge så är jag rätt säker på att gubben har rätt i det fallet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser