Gå till innehåll
söndag 19 januari 2025
AndersHj

2-taktsolja i dieselbränslet

Rekommendera Poster

Har en VP TAMD31 i båten och har blivit rekommenderad av flera personer att tillsätta 2-taktsolja i dieselbränslet.
Motiveringen skall vara att dagens dieselbränsle är torrare än förr. Skall alltså bli bättre smörjning av dieselpumpen och tystare gång.
Någon som har synpunkter/kommentarer till detta?
Anders 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta är nog ett av de mest uttjade ämnena genom tiderna på olika marinfora. Sammanfattningsvis verkar det som fackfolk i dieselmotorbranschen ofta är för, medan motortillverkare, t.ex. VP, och bränsleleverantörer är emot. Det är svårt att bilda sig en egen uppfattning, men jag har bestämt mig för att börja sätta 2-taktsolja till mitt bränsle (Har en AQAD41). Detta efter rekommendation från en bekant som har jobbat större delen av sitt liv med service och reparationer av dieselmotorer i båtar, lastmaskiner och bilar.

Sea Maniac

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den som renoverade min pump (som har lång erfarenhet) rekommenderade 0,5% inblandning. Framförallt i sista tankningen så att pumpen fick lite smörja inför vintern.

Med tanke på att han har skruvat dieselmaskiner länge så är jag rätt säker på att gubben har rätt i det fallet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...