Wallgren 0 Postad 23 Juni , 2007 Jag undar om 400h på en 90 suzuki från 04 är för mycket eller om det är rimligt att köpa en sådan motor? Finns det liv kvar i den...? Skulle vara tacksam för några synpunkter då jag själv är tämligen obevandrad i fyrtaktsmotorer... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 23 Juni , 2007 Hej! Det hela handlar väldigt mycket om en prisfråga. 400 timmar för en 06:a är ju 200 timmar per år. Och visst är det ovanligt mycket. Men sett ur det åersektivet hur många timmar till den borde hålla så är 400 timmar inget problem. Men självklart så förutsätter jag då att den är skött efter konstens alla regler och att den är fullservad enligt serviceshemat och enligt gällande tidsintervaller. Finns det papper på servicen så bör det inte vara något problem. Provkör motorn om det går och kontrollera gärna växeljusoljan genom att tappa ut några matskedar. Kontrollera vad som är servad och vad som är lagat/bytt. Kontrollera om den är stulen och om det finns skulder på motorn från den förra ägaren. Är det ett köp frpn en båtfirma så har du automatiskt minst 3 månader garanti. OM det är ett privatköp så har du ingenting såvida det inte finns någon gällande garanti kvar på motorn. De flesta motortillverkare lämnar 3 års garanti. Om allt står rätt till med motorn och skicket på den så är 400 timmar inte för mycket, men självklart så ska priset vara därefter när den har gått så pass många timmar! 200 timmar/år är ju ingen svensson-körning precis! Apropå körning.....fråga hur det kommer sig att den har 400 timmar? Är det ett företag som har använt den, en båttaxi eller hur har man hunnit köra 400 timmar med den? Och på vilket sätt har man kört? Vilken slags båt avslöjar en del om det. Personens läggning kan också säga en del om den är hårt kört eller mera normal körning men under många timmar. Om du känner dig osäker så kanske du kan be någon att titta på motorn. Hoppas att allt går bra! Lycka till! Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wallgren 0 Postad 23 Juni , 2007 Tackar för svar! Det är som sagt en 04a och den är välskött, en fiskare som haft den och mest puttrat runt med reven i vattnet! Tyckte själv att 400h lät mycket, men har bara erfarenhet av gamla tvåtaktare och dessa går för mig oftast på snö och oavsett vad man har för maskin börjar saker rackla efter 700mil (skoter). Är därför glad för alla synpunkter jag kan få avseende livslägden på utombordare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 23 Juni , 2007 Jo, jsg vet att nästan alla delar som sitter i en bil har ett bestämt antal timmar som tillverkaren har angett att den ska hålla. Dessa timtal är i regel hemliga även om det ibland slinker ut vissa uppgifter ibland. En MTD trädgårdstraktor har tillverkaren satt till att den ska vara helt slut efter 500 timmar, en Yardman efter ca. 1000 timmar och en Cub Cadett efter ca. 2000 timmar. Någonting liknande har naturligtvis alla båtmotor tillverkare också, men jag känner inte till hur många timmar man beräknar på en Suxuki 90 hk. Du kan ju alltid ringa och fråga hos KG Knutsson som är generalagent för Suzuki, men jag tror knappast att du får exakt svar på just den frågan. Men du kan ju alltid höra deras syn på den här motorns 400 timmar. Det kostar ju bara ett samtal och några minuter. Lycka till! Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pollare 0 Postad 24 Juni , 2007 En liten jämförelse med bilar ger 400 timmar i 100 knyck = 4000 mil. En 90 hästare har ungefär samma cylindervolym som en bil så jag skulle tro att det finns minst 400 timmar till att tillgå. Däremot är det säkert viktigt att se till att packboxar, kamrem etc. är/blir bytta. Det finns ju motorer från 70 talet som fortfarande går och går om de bara servas på rätt sätt och frågan är hur många gångtimmar en sån motor haft!? Jag tror att åldern tar ut sin rätt mer än antal gångtimmar. Men så är jag ingen expert i frågan så ta det mer som min persoliga åsikt/fundering Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 24 Juni , 2007 Jag håller med Mr. Pollare. Se till att remmar och packningar är eller blir bytta. Är motorn bara skött enligt alla instruktioner och att man fortsätter att sköta om den så är det bra många timmar till med den motorn. Ett tips: en motor kan slitas även då den inte används. Jag tänker då på vinterförvaringen. För det första ska man självklart vinterkonservera motorn varje år. Det gör du själv oerhört enkelt och dessutom billigt. Nästa grej är hur man förvarar den. Vinterkylan med dessa temperaturskiftningar är egentligen inte så bra för gummipackningar mm. Det sliter. Likaså om man har motorn i ett vargarage med normal lufttemperatur. Det allra bästa är en hyfsad jämn temperatur som håller sig mellan 2 grader till max 8 grader. Det är en perfekt temperatur för att gummi inte ska torka ut så snabbt och en bra temperatur för att kondens inte ska bildas. Kondens upopstår ju som bekant pga. en kombination mellan rätt kraftiga temperaturskiftningar och luftfuktighet. Att skölja ur motorn med en trädgårdsslang som man kopplar på motorn innan vinterförvaringen är också bra att göra inför varje vinter. Usch så trist att ens tänka på vintern så här års!! Jag ber nästan om ursäkt! Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBruce 15 Postad 24 Juni , 2007 Precis! Tänk hur länge en bilmotor går, iofs inte i uppförsbacke hela tiden, men ändå. Tror inte du behöver vara rädd för timmarna, men tycker åndå att priset ska vara därefter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ideal 0 Postad 24 Juni , 2007 400 tim borde inte va nåt problem? om man tänker på att de nya E-tec motorerna har första servicen efter 300 tim.Men om man kan jämföra med en fyrtaktare vet jag ej... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser