Gå till innehåll
fredag 17 januari 2025
lucretias

Var åker vi?

Rekommendera Poster

Vi avser att ta en tur söderut i mitten av Juli. Vi har i flera år besökt en stor del av de guldkorn som finns i Stockholms mellan skärgård. Vi tänkte nu ta oss lite söderut, passera det lite tråkiga Mysingsområdet ner mot Stendörren och kanske Sankt Annas skärgård där Hydrografhica nyligen mätt upp området på ett bra sätt. Jag tar gärna emot tips på platser/områden i de nämnda områdena så att vi inte åker på måfå. Tiden går fort och vi skulle gärna vilja finna de trevliga naturhamnarna, även om de naturlitvis är många. Vi har motorbåt med 1 m djupgående.

Hälsningar

Mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan rekommendera St. Annas skärgård. Ta gärna en tripp till Harstena och se de röda näckrosorna där. Finns ett hembageri där med som har mycket gott bröd. En fin naturhamn ligger en bit norr om Harstena. Det är ett smalt sund på norrsidan av ön Missjö. Kan återkomma om denna position om du vill.

post-22587-1394235115,838_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tyvärr kan jag inga bra naturhamnar i st Anna. Men några andra funderingar:

Glöm inte att åka inre vägen söder on Nynäshamn via Dragets kanal!! Det är ett måste!

Om du inte sticker mer än 2 m.

Lat: N 58º 50 52.90

Long: E 17º 53 25.66

Östermarsfladen är en helt OK parkeringsplats, möjligen lite tråkig men 100% skyddad mot alla vindar.

Lat: N 58º 53 23.36

Long: E 18º 8 15.85

Bra grus/sandstrand vid sydliga vindar är Askö, men ingen plats för övernattning.

Lat: N 58º 48 20.31

Long: E 17º 41 30.86

För övernattning fungerar istället norra eller södra viken på Fifång, beroende på vind.

Lat: N 58º 50 42.10

Long: E 17º 42 56.26 

Vid nordliga vindar så har Järflotta en bra sandstrand i de södra bukterna. Tyvärr späckad med sten så man får använda jollen eller simma in...

Lat: N 58º 49 37.63

Long: E 17º 53 57.69

Landsorts norra gästhamn är väl OK, men inte vid nordvästvind. Lång promenad till sevärdheterna och fyren.

Lat: N 58º 46 22.12

Long: E 17º 51 32.11

(Det går att lägga till i Landsorts östra hamn vid lämplig vind, men risk att det är trångt.)

Känner ni för att bränna ett antal tusen kr på en middag för två rekommenderas Oaxens restaurang. Med Michelinstjärna!

Lat: N 58º 58 13.2

Long: E 17º 43 0.87

Senast ändrad av Anders_St | 24 juni 2007 | 19:19

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla inlägg. Jag noterar detta för färden söderut.

Mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...