Micke_W 0 Postad 23 Juni , 2007 Hej Har en Bayliner 1851 -96 som jag ska bottenmåla för första gången. Har läst lite men vet inte hur jag ska gå tillväga för alla säger olika. den kommer att åka i Västerviks skärgård. Någon som vet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 23 Juni , 2007 Hejsan! Vad är du osäker på? Vad du ska ha för slags bottenfärg eller om du ska bottenmåla eller låta bli? Det är ju en rätt liten båt och jag misstänker att du har en trailer till den. Ett alternativ är att du struntar i att bottenmåla och att du istället tar upp den på trailern 3-4 gånger under säsongen och tvättar skrovet lite snabbt. Det är det billigaste och enklaste alternativet som faktiskt fungerar väldigt bra. Bottenmålning har sina fördelar, men bör i så fall målas om väldigt regelbundet. Det är ett tyngre jobb än att tvätta skrovet om man tvättar det regelbundet och att man gör det direkt att man har tagit upp båten från vattnet. Om du är osäker så kan du ju vänta med att måla och kanske prova på en säsong med tvättmetoden så får du se hur du upplever den att den är. Ska det vara en Aftonbladet eller Expressen kanske? Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke_W 0 Postad 23 Juni , 2007 menar hur jag ska göra med epoxi, grundfärg eller så ? Har ingen tralier så det alternativet funkar tyvärr inte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 23 Juni , 2007 Nähe, det var ju synd att du inte har någon trailer, för det hade ju varit värt att du provar det alternativet först innan du tar det slutgiltiga beslutet att bottenmåla. Har man en gång börjat att bottenmåla så bör man fortsätta med det. Att ta bort en bottenfärg är nämligen inte den enklaste. Men exakt vad som du är osäker på förstår jag inte riktigt, för du preciserar dig inte vad du menar med orden: -vet inte hur jag ska gå tillväga för alla säger olika. Säger olika om vad då? Och gå tillväga med vad då menar du? Är det så att du är osäker på vilken slags färg du ska använda och hur du ska göra för att resultatet ska bli så bra som möjligt när du väl sätter igång att måla? Hälsningar: Roddarn Senast ändrad av Roddarn | 23 juni 2007 | 23:22 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke_W 0 Postad 23 Juni , 2007 Den har aldrig varit bottenmålad så jag vill veta om jag måste slipa ner och epoxi spackla innan jag bottenmålar eller vad jag måste göra innan jag har på själva bottenfärgen? Mvh Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 23 Juni , 2007 Okay, då förstår jag hur du menar. Precis som du såger så är det en helt del åsikter om detta. Om det hade varit min båt så skulle jag inte lyssna på Roddarn och alla andra i just det här fallet! Jag skulle nog istället ha valt en färg först och ett färgfabrikat. Sedan skulle jag kontakta färgtillverkaren direkt för att ta råd av dem. Olika fabrikat kan ha lite olika tillvägagångssätt och de som kan svara på din fråga på bästa sätt är ju just tillverkaren. Det tycker jag är ett tryggare val. Det är en rätt svår bit det här med bottenfärger och har alltid varit det under alla år. Själv tycker jag att det är för svårt för att ge något annat råd än just detta, men det är i grund och botten mer för att jag vill att du ska få helt rätt råd som du kan känna dig trygg med. Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke_W 0 Postad 23 Juni , 2007 Ok tack så mkt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
steffo64 0 Postad 24 Juni , 2007 Om du skall få till det riktigt bra, så skall du lägga på tre lager epoxifärg innan du lägger på bottenfärgen, Du kan frågan på marinan hur man går tillväga, dom skall veta det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser