Hedan 0 Postad 23 Juni , 2007 Har lite problem på min mercruiser 4.3 -88 med tillhörande alpha one gen1 drev att få in friläget.. kan de vara microbrytaren som spökar? isf nån som vet hur kablarna skall dras? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patrik_ 1 Postad 24 Juni , 2007 Hej! Mikrobrytarnas uppgift är att bryta tändningen ett kort ögonblick för att sänka varvtalet på motorn och minska belastningen på drevet under växling. Om dom inte fungerar så är det ändå inga problem att växla (om inte tomgången är för hög), men det klonkar betydligt mer och sliter naturligtvis på drevet. Ditt problem låter snarare som att något i växelvajer/reglage behöver justeras. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndyTheBest 7 Postad 24 Juni , 2007 Vad jag förstått så bryter microbrytaren tändningen endast när växeln skall ur, alltså ej när växeln skall i. Ex. cobradrevet bryts tändningen vid i och ur, men inte på alfa drevet. På alfa drevets brytare kan du döda motorn helt om du drar på brytaren manuellt och håller den inne, kolla om det går det, då fungerar den. Om den fungerar kan det bara vara en justering av brytaren. Skulle inte det hjälpa kan slutväxeln krångla(clutchen,fram/backdrev. /Andreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hedan 0 Postad 25 Juni , 2007 tror att de saknas nån kabel till microbrytarna samt att de behöver justeras lite.. Ingen som vet hur elen skall dras? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndyTheBest 7 Postad 25 Juni , 2007 Har du flera än en brytare. Annars skall brytaren kopplas till jord. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
djcliff 0 Postad 17 Juli , 2007 Om växelvajern går trögt så får du problemen du beskriver - att växeln är svår att få ur. En mycket viktig sak att tänka på (som jag gjorde fel) är att INTE FETTA IN VAJERN utan endast smörja den med lättflytande olja eller 5-56. Anledningen är att om vajern går för trögt, så kommer det med stor sannolikhet att krångla med växeln i-och-ur. Tro mig, jag har testat.. hehe.. Låg i flera timmar vid bryggan för att få vajerläget och microbrytaren att synkronisera rätt. Drog upp båten och hängde av drevet. Öste i 5-56 för att tvätta bort fettet, och vips så funkade allt suveränt! Mvh Jocke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser