ploN 0 Postad 23 Juni , 2007 Hej jag har en mercury 402 från 1974, jag har bytt impeller pluss vattenpumpspackningar men när jag skulle iväg och köra så kylde den inte i allafall. Vad kan feler vara? Jag såg inte att den sprutade ut något vatten, vart ska det komma ut? Hur ska jag rensa där för att få bort stoppet? Sen nästa problem, jag backade ut en bit (5-6m) men sedan när jag skulle åka framåt så gick inte växeln i, den bara varvar upp men inget händer. Provade då att lägga i backen men då hände det inget där heller. Vad kan vara fel? Om man känner på propellern så känns det att man lägger i vxl. Vad kan vara felet? //Robin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ploN 0 Postad 24 Juni , 2007 Någon som vet vart termostaten sitter på en sådan här motor? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zer0 3 Postad 25 Juni , 2007 kör inte utan bara du vet ingen som kan sånt där? kanske e stopp nån stans på vägen upp... :S Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ploN 0 Postad 25 Juni , 2007 Varför kan man inte köra utan termostat? Har hört att det drar lite mer soppa innan motorn blir varm, men något annat negativt för motorns del har jag inte hört. Hur ser jag om termostaten är trasig? Måste jag koka den och se om fjädern drar ihop sig? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ploN 0 Postad 25 Juni , 2007 Jag ser inget ställe där vattnet kan tänkas spruta ut? Vart sitter det hålet? Någon som har bild? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zer0 3 Postad 25 Juni , 2007 ja menade kör inte utan kylning bara för om du inte ser nån vatten stråle (som oftast sitter på sidan av motorn) så kan de ju va stopp nån stans förresten rinner de ut vatten ffrån riggen? i såfall har röret hamnet snett dvs om de lossnade när du tog bort växelhuset Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zer0 3 Postad 25 Juni , 2007 vid den röda ringen nån stans där kommer de på min o våra motorer är nästan lika dana. klicka på bilden Senast ändrad av Zer0 | 25 juni 2007 | 03:03 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ploN 0 Postad 25 Juni , 2007 Ja, precis där på min motor sitter det en liten gummistrop som går in till en pumpp eller något så jag skruvade upp den. Men när jag öppnade den så var det bensin inuti och det satt som ett filter där. Kan väll inte ha varit dör vattnet sprutar ut? //ploN Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ploN 0 Postad 25 Juni , 2007 Till den går det 1 slang från förgasaren och en slang från soppakopplingen sedan en slang/gummistrop som går ut från motorn precis där du markerat. Sen går det från själva pumpen eller vad det är en slang till cylinderblocket där vid växelskenan. Blåser jag i den slangen så händer det inget, d går att blåsa och är inte stopp men luften kommer varken ut vid termostaten eller impellerröret.. Vad kan vara fel? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zer0 3 Postad 25 Juni , 2007 men de lilla hålet som ja visa på bilden de går ju en slang där som går in i motorn för kylarröret går ju upp till motorn sen går ju vattnet ut i den slangen o ut i de lilla hålet.. i pumpen ska de sitta 2 slangar en till för gasarna 1 till på koppling saken.. innanför pumpen sitte rju ett membran/filter.. har ju iofs inget me detta o göra.. men ska inte sitta nått mer där.. tabort växelhuset o sätt fast en vattenslang på röret om den inte lossnar då när du tar bort v-huset... o dra på högt tryck o dra igång den några sekunder kommer de inget vatten måste ju nått sitta fel eller nått kan ha lossnat.. när ja satte dit växelhuset på min mercury 35 hk så satte vi kylarröret snett vilket gjorde att vattnet inte kom in i motorn utan ran ner i riggen o läckte då där packningarna va dåliga... vi såg detta för sent så motorn nöp.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ploN 0 Postad 25 Juni , 2007 ja nu har jag spolat igenom ledningarna och det rinner som det ska nu. När motorn hade blivit överhettad hade slankopplingen som sitter på slangen från den där pumpen in i motorn smält, gjorde rent och nu rinner det som det ska. jag provade motorn i tunnan igen men det kom bara avgaser ut ur den där lilla slangen skvallerstrålen. Det verkar som om drivaxeln inte snurrar (proppen snurrar inte alltså). Verkar som gängorna uppe i riggen är slut eller så får vi inte i den riktigt. Någon som haft samma problem? För axeln ska väl snurra när man drar runt motorn på friläge.? Vi har försökt kollat när vi stoppar i vxlhuset om drivaxeln snurrar men det händer inget. Hjälp Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zer0 3 Postad 25 Juni , 2007 antingen sätter den sig fel men då får man inte upp växelhuset som de ska sitta,,, växelhuset kanske e trasigt då? för kylarröret sitter rätt väll? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zer0 3 Postad 25 Juni , 2007 töm oljan i v-huset kommer de ut vatten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
7anne 0 Postad 25 Juni , 2007 Låter som att splainsen (hur f*n det nu stavas) på drivaxlen har gått... Fick du tvinga dit växelhuset när du återmonterade det? Ärligt talat så verkar det som att du borde göra slut på murklans lidande och ge den en kula i blocket, R.I.P .... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ploN 0 Postad 27 Juni , 2007 Nej det kommer inget vatten ur vxlhuset, det är isf inte splainsen på drivaxeln som är slut utan där upp i riggen. Hur jobbigt är det att ta bort riggen? Har hört att man kan svetsa dit en krafthylsa och sedan en mutter på drivaxeln och sätta ihop det på det viset. Någon som har erfarenheter om detta och kan förklara hur jag ska gå tillväga? //Robin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 27 Juni , 2007 kolla först om själva hondelen är dvs från vevaxlen om spilnsen är bra där, då är det väl enklare at skarva i lite nya splines på axlen om du inte bara byter axel, skrotade 40-50 hk finns nog lite överallt, gav själv bort en när jag sålde min 402. men lägg inte ner för mycket tid en bra 402 av senare årsmodell sålde jag för 3500:- och mycket mer är det inte värt. Fick du ordning på kylningen? 402 har termostat och det kan fastna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ploN 0 Postad 27 Juni , 2007 Vilken del är det jag ska göra nya splines på? Själva stången/drivaxeln är splinesen fina på. Ja nu är det fritt fram för kylningen, men jag tror att eftersom inte drivaxeln snurrar så snurrar inte heller impellern? Utan när jag provstartade så kom det ist avgaser ur skvallerstrålen. Tror att avgaspackningen satte sig lite fel när jag montera dit vxlhuset. Ska jag ta bort riggen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 27 Juni , 2007 ja eller använd den på forumet kända RUNTKENSYN Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser