Gå till innehåll
måndag 25 november 2024
ChrissB

Akut hjälp Import från USA

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har precis köpt en Arriva 2450 av årsm -89 i Usa. Jag har sett i  forumet om problemen ang ce märkningen. Men jag fattar inte, måste båten vara ce märkt innan den kommer till Sverige? Jag trodde att man kunde importera och se till att detta efterlevs inna båten tas i bruk. I ett par inlägg här nämns att tullen kan ta båten om den inte är ce märkt?

 

Hjälp!

 

 

Mvh. Christian 

 

Senast ändrad av ChrissB | 23 juni 2007 | 15:13

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, det är så att tullen kan ta båten i beslg om det vill sig riktigt illa. Dom har/skall bli mkt hårdare på icke ce-märkta båtar.

Men har flera bekanta som gjort egen privat-import som dig senaste året

och det har inte varit några problem alls.

Du kan nog vara ganska lugn skulle jag tro.

 

Får du igenom båten i Tullen så har du vissa peronliga ansvar,

om du står som ägare igenom tullen.

 

/Andy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Andy och tack för ditt snabba svar!

 

Båten kommer att tullas och momsas i Tyskland enligt mitt transpoertföretag, jag vet inte om det påverkar det här med ce märkningen?

Det borde ju rimligtvis vara så att tullen arbetar på samma sätt även där!

 

Jag kan inte fatta hur tullen kan beslagta en båt som inte är ce märkt?

Det skulle ju innebära att båten måste ce märkas i USA inna den lämnar hamnen där och ce märkningen är ju ett europeiskt begrepp?

 

/Christian

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att inprotera en båt från t.ex. USA är ett riktigt vågspel! I synnerhet idag då Tullen har fått mer resurser och om jag förstår hårdare krav på sig för båtimport med icke CU-märkta båtar. Det finns en mängd lagar och regler om det här som måste uppfyllas och en av dessa lagar är just CE-märkningen. Jag tänker inte gå in vad CE-märkningen innebär för den är mycket omfattande. CE-märkningen innebär att en hel del punkter måste uppfyllas.

 

OM båten inte är CE-märkt så tror jag att tullen kan lägga beslag på båten, men det troliga är att du måste bekosta CE-märkningen själv senare. Men det är dyrt. Visst kanske du kan köra utan att den är CE-märkt, men du kommer garanterat att få vissa problem den dagen då du ska sälja båten till någon annan. Dels så begår du ett lagbrott om du säljer båten utan att du först har CE-märkt den och dels så blir det du som får stå för allt ansvar om du trots allt säljer den ändå! Tror att du då har detta ansvar i 6 år efter det att båten är såld.

 

Kort sagt: Att köpa en båt som inte är CE-märkt är ett MYCKET stort risktagande och kan alltså bli en väldigt kostsam affär!

 

De som kan alla regler om detta borde ju vara t.ex. Sjöfartsverket.

(Men min personliga åsikt är att det är väldigt konstigt att man inte kollar upp vad som gäller innan man gör affär!? Hm...) 

Kontakta snarast Sjöfartsverket och kolla exakt vad som gäller. Om du gör det i god tid så kanske du har möjlighet att stoppa din USA-affär om du då fortfarande anser att det vore det bästa. I annat fall riskerar du att du köper grisen i säcken. Hoppas att allting går bra. Lycka till!

 

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Ok, då fattar jag.

Alltså säljaren fixar med tull och moms.

Varför han tullar o momsar i Tyskland är för att momsen där är endast 16%(tror jag) mot i sverige 25%. Svenska tullen behöver du inte oroa dig för när det tullas i tyskland.

 

Tyska tullen skall arbeta på samma sätt, men jag tror att du är ännu säkrare om det tullas i Tyskland. Sverige ligger ganska långt fram med sådana här frågor, vilket jag INTE tror Tyskland gör.

 

Tror du kan importera på lagligt sätt utan ce-märkning och ce-märka i efterhand, men då måste du söka tillstånd för det viss tid i förväg.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för infon!

 

Jag kollade faktiskt upp detta innaa jag köpte båten!

Men enligt de uppgifter som jag fick så var det inga problem att få in den i landet för att sen ce märka den. Det fanns inga uppgifter om att det fanns risk för att den skulle beslagtas i tullen.

 

Jag fattar fortfarande inte var ce märkningen skall ske om den inte skall ske när jag har fått hem båten till mig. De åtgärder som skall göras måste ju åtgärdas av mig och ingen annan, möjligtvis en marinverkstad.

 

Om man jämnför med bilprovningen tex. Skulle bilprovningen beslagtra en bil om den inte går igenom, jag måste ju först få veta vad som skall göras för att sedan kunna åtgärda detta!?

 

/Mvh. Christian 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Det låter ju fullständigt vansinnigt att tullen skulle kunna beslagta en båt som inte är CE-märkt!!!!!!!!!!! Men det kanske är så, jag vet inte.

 

Om det är så.....hur i h-vete kan de i så fall veta att man tänker använda båten och inte bara ha den exempelvis att plocka reservdelar från...eller som trägårdstomte...eller som virke till majbrasan?

Det mest troliga är väl att man kanske får lite trubbel med försäkringsbolaget om båten inte är CE-märkt.

Bilprovningen kan ju absolut inte ta till exempel en bil i beslag med motivering att den inte är registreringsbesiktigad av bilprovningen, detta ordnar man ju på plats när man vet exakt vad som skall göras med den för att den skall upfylla Svenskt reglemente.

 

Ytterligare något jag kom o tänka på är; Det säljs många nya amerikanska båtar i Sverige, CE märks dessa av tillverkarna i USA eller fixar importören detta på plats i Sverige?, det är ju trots allt en EU-grej med CE märkning.

 

Jag har dessutom hört att båtar inte behöver vara CE-märkta före någon viss årsmodell(vet inte säkert så kolla upp detta). 

 

Det finns ju massor med folk här i Sverige som tar hem båtar från USA och sedan använder dem.

 

För övrigt importeras det väldigt många renoveringsobjekt från USA som sedan renoveras här hemma, då pratar vi om båtar som inte på något vis är sjödugliga före de genomgått en totalrenovering och därmed troligtvis inte aktuella för CE-märkning, tar tullen en del av dessa i beslag????? Låter inte troligt...

 

Lycka till med importen, kolla med någon båtmäklare om de inte kan hjälpa dig med vad som gäller. Hoppas det går bra för dig, många andra har ju som sagt importerat båtar av alla slag och i alla skick så det ska nog gå vägen för dig med.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Spajn!

 

Jag har en otrolig ångest inför dessa problem!

 

Jag har prata med sjöfartsinspektionen och om man skall gå efter deras riktlinjer så är det slut på allt vad privatimport heter!

 

Jag blir så J?=)(=)(/%& Förb#¤?=&%? på hur man alltid skall bli lurad av staten! Fri handel pratas det om, bara när det passar staten!

 

Jag har i nuläget enbart betalat handpenning och det är det enda jag kan förlora om jag väljer att inte ta hem den.

 

Mvh. Christian

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det jag läst är att du skall ha påbörjat ce-märkningen innan båten får tas ut från tullen, hur det efterlevs från tullens sida vet jag inte.

Det spelar inte så stor roll om du tullar in den i Sverige eller Tyskland, den hamnar i Svensk frihamn i alla fall och om det är någon nitisk så kan de i alla fall bråka med dig om du har otur.

Om du tänkt att ce-märka båten så borde du ju ha avsatt ca 30-80000kr för det och då kan du ju starta med detta per omgående om du är orolig för ev problem som kan uppstå.

Om motorn är från 89 så kommer du inte att kunna ce-märka båten utan att du byter motor till en nyare eller en motor som redan är ce-märkt pga de strängare kraven som ställs på motorerna i år

Momsen i Tyskland är 19%.

Hur som helst så är det en såpass billig båt du köper, att jag skulle hoppat över ce-märkningen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

jag är som du novis på detta men tog för 2 år sedan hem en formula från Usa. Kollade ce märkningen men fick då till svar att det gällde bara båtar nyare än 1998. Stressad över det momentet fick jag dock hem båten och kollade igen fick samma svar men att det kunde ev bli problem vid en ev försäljning då jag som importör är slyldig att ce märka. sålde båten förra året via marina då jag kände att ce problemet kvarstod och bad dom vid en ev försäljning ce märka.

 

Jag fick vid besiktning igen höra att ce bara gäller båtar nyare än 1998 och min såldes på marina utan ce märkning.

 

Hoppas att denna story kan sprida lite ljus i tillvaron dock vill jag påskinna igen att jag inte vet utan bara gjort som jag blivit tillsagd.

 

lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lugn I Bussen Christan.

 

Som sagts tidigare så är det båtar från 06/98 där det kan bli problem vid en ev försäljning i framtiden.

 

Ta hem båten,skit i CE märkningen,och njut av båten.

 

Halva svenska fritidsflottan är inte CE-märkt oavsett ursprungsland och vem fan kan bevisa att båten faktiskt var i sverige före -98

 

Min Farsas Saltö 31 från -75 är inte CE-märkt för då fanns inte lagen om CE-typning och kan man inte bevisa att båten var här före -98 så är den precis lika olaglig som din Arriva.

 

Faller på bevisbördan och när du fått hem båten är det ingen som vet om båten vart här i 10 dagar eller i 10 år.

 

Lycka till med nya båten.

 

J.R

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då var du felinformerad, om båten tas in till EU efter 98 så är båten ny på marknaden och skall ce-märkas, det är du som blir konstruktör för båten eftersom du inte kan ce-märka den som en Formula.

Det är den som står i importhandlingarna som är skyldig att se till att båten ce-märks oavsett om du sålt den till en firma eller privatperson.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Det är väl bara några fåtal saker som kan bevisa när båten kom hit

1. tullhandlingarna och frakthandlingarna där skrovnumret står

2. försäkringen, men man kanske kan hävda att man haft båten oförsäkrad de första 10 åren

 

Så som det är nu så blir det bara svårare och svårare att ce-märka, men hur framtiden blir vet ingen

Från början kunde du ce-märka själv, vilket nu inte går


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är helt otroligt allt det här med ce märkningen!

 

Jag pratade med företaget i USA som säljer båten, de säger till mig att dom inte vill att jag skall känna mig osäker i mitt köp. Båten har inte förflyttats något och inga kostnader har tillkommit. Om jag inte vill ha båten är det helt Ok för dom!

 

I dag kom det ut en Arriva på blocket som de begär 99 tusen för, den verkar helt ok och den är endast 12tusen dyrare än vad jag skulle fått betala för min hemma och klar. Nu är jag ännu mer tveksam till att fullfölja min import!!!????

 

Christian

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle personligen vara oerhört skeptisk till att köpa en icke CU-märkt båt från USA! Det finns rätt mycket finstilt som är väldigt lätt att missa. Och om man gör en enda sådan liten miss så kan det räcka att man får stora besvär både inför att försäkra den och inför den dagen man ska sälja den som begagnad här hemma. Om den inte är CE-märkt så tar du otroligt stora risker plus att du bryter mot lagen om du ändå lyckas att sälja den om den inte är CE-märkt. Vad är då 12.000 kr för något i sammanhanget? Eller 20.000....nä, satsa på säkra kort istället råder jag dig till innan du snurrar in dig i någonting som kommer att bli både besvärligt och dyrt i längden. Varför gå över ån efter vatten när det finns bättre lösningar här på hemmaplan? Men det är bara så som jag tycker.

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

pruta 12 på den i sverige och saken är biff

 

busenkelt

 

lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den svenska blir enklare att åka och provköra

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni har rätt!

 

Jag har anmält mitt intresse och hoppas på att jag kan få en vettigt pris på den här hemma!

 

Tack för alla råd i samband med denna ångestfyllda vecka!

 

Mvh. Christian

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ska precis köpa en importerad båt, den finns just nu i Göteborgs hamn. Säljaren/importören vill ha 11000 för CE-märkningen vilket jag tycker är okej. Visst är jag lite pirrig i magen men som jag har förstått det så är det importören som har ansvaret för att båten är korrekt CE-märkt. Bara jag får min lilla CE plåt så känner jag mig trygg, skulle båten brinna upp och förintas och försäkringsbolaget inte vill ersätta mig eftersom CE-märkningen är en bluff eller inte riktigt utförd så kommer jag att stämma/kräva importören på ersättning för det har man väl rätt till(hoppas jag). Kort och gott, är det inga stora summor tycker jag att man kan importera en båt och köra runt o ha kul, händer det något så får man hoppas att försäkringsbolaget inte frågar efter CE-märkning eller så får man bita i det sura äpplet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallå.

 

Visst har du nog rätt där, om båten redan finns i Sverige är ju någon annan bevisligen importör och således ansvarig för denna tråkiga byråkrati ( CE ).

Tror dock ej att en ce märkning för 11 000 kr är av godkänd sort, men jag kan ha fel (kanske billigare om säljarfirman själv fixar det).

Det kan du ju enkelt kolla genom att skrovnumret på en ce märkt båt skall börja på SE-IMP om den är importerad och märkt i Sverige, samt skall dokument om godkännande vid efterkontroll finnas med och instruktionsbok på svenska.

Är den ej godkänd kan du ju får problem med försäljningen i din tur oavsett vems ansvaret är, en liten tanke bara, så se till att priset är riktigt bra...

 

Hade gott

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte enbart importörens skyldighet att se till att båten är CE-märkt! Rent juridiskt så är det säljarens skyldighet att se till att båten är CE-märkt och just detta gör det till en juridiskt väldigt stor skillnad! Säljaren har alltså ansvaret att båten är CE-märkt.

 

Importören tar in båten och säljer den till butiken. Butiken i sin tur säljer den vidare till slutkunden. I just detta fall så är det alltså importören som först har sålt båten (till butiken) och i detta fall så blir då importören ansvarig för att båten är CE-märkt. Butiken behöver i det här fallet inte bry sig eftersom båten redan har blivit godkänd vid ett tidigare tillfälle då importören har sett till att båten är CE-märkt.

 

Men....om butiken nu struntar i mellanhanden (importören) och importerar båten på egen hand och sedan säljer båten till någon så är det alltså butiken som måste se till att båten CE-märks. I annat fall begår butiken ett lagbrott som dessutom kan stå butiken väldigt dyrt på många olika sätt.

 

Om man importerar båten själv så är det alltså man själv som måste bekosta och se till att båten blir CE-märkt. Om man struntar i detta så säger alla försäkringsbolag nej till att du får försäkra båten. Och i sådana fall så har man varken skydd mot stöld, brand, egendom eller personskydd!

Det kan i klartext kosta en flera hundra tusen kronor om den värsta olyckan är framme eftersom t.ex. personskyddet gäller även om man inte är vållande till olyckan om man har en godkänd försäkring! Man har ju sk. redaransvar på sjön. Den som tar reda på vad redaransvar egentligen innebär så inser man ganska snabbt hur viktig en båtförsäkring faktiskt är!! Själv skulle jag inte ens sätta mig i en båt utan att det finns en riktigt heltäckande försäkring på den! Skulle inte ens tänka tanken på det....

 

Eftersom det enligt lag är olagligt att sälja en båt som inte är CE-märkt så kommer det att bli oerhört svårt att sälja en sådan båt på den privata marknaden den dagen man vill sälja den. Och båtbutikerna vill inte heller byta in en sådan. En relevant fråga är då: Om man varken kan sälja den eller byta in den....hur bra ekonomi är det då att privatimportera!?

Och även om man nu mot förmodan skulle lyckas att sälja den på den privata marknaden så är det du som säljare som de 6 första åren står som ansvarig för båtens säkerhet!! Vem vågar ta det ansvaret? Inte jag i varje fall!

Det finns således en del saker att sätta sig in i och fundera över både 2 och 9 gånger innan man verkligen tar ett beslut om att privatimportera en båt! Det finns mängder med lagar om detta som måste uppfyllas. Sedan kan man ha vilka åsikter man vill om det, men både lagarna och reglerna är redan skriva och är verksamma så det kan ingen göra någonting år vilken åsikt man än har om det. Det är ju bara ett faktum och that`s it.

 

Myndigheterna i både Sverige och i övriga EU-länder kommer att göra så att regelverket efterföljs ännu hårdare än vad som har varit fallet hittills. Hittills har det funnits några som har lyckats att sälja båten vidare på den privata marknaden, men det kommer alltså att bli svårare och svårare för varje år som går. Dessutom så kommer fler och fler privatpersoner bli mer och mer insatta i vad ett eventuellt köp av en icke CE-märkt båt egentligen innebär och det gör det ännu svårare för säljaren att hitta en köpare den dagen det är dags för det. Är det värt den risken?

 

Mitt råd är att köpa en redan CE-märkt båt eller att man anlitar en specialiserad seriös firma på just CE-märkning i mycket god tid innan man beställer en båt utomlands för att försäkra sig om att båten verkligen blir i det skick som lagen kräver. Först då ser man hela prisbilden både inför köptillfället men även på ett hyfsat när även på sikt då man vill sälja båten.

 

Bland den bästa huvudkudden som finns är ett gott samvete och att båten är försäkrad med allt vad det innebär. Har man allt i sin ordning och att man har kalkylerat in kostnader för att få båten till det skick som lagen kräver så kan man fortfarande göra en rätt bra affär om man privat- importerar. Men fällorna är många och om man har kollat upp allt innen köp/beställning så slipper man både ekonomiska såväl andra typer av sura överraskningar som kan tänkas dyka upp långt senare efter det att man har tagit båten i bruk. I sammanhanget är då 30-40.000 kr peanuts! Det kan kosta lite att tjäna en slant, men det kan kosta förbannat mycket att vara dumsnål eller att inte sätta sig in i alla skrymsler och vrår som en privatimport verkligen innebär. Den är betydligt mer snårig än vad många har klart för sig och jag vågar nog påsta att den är så pass snårig att det är få privatpersoner som klarar av att genomföra hela affären fullt ut och att samtidigt kunna klara av att uppfylla alla krav på helt egen hand. i 99 % så tror jag att man behöver professionell hjälp med detta i en eller annan form.

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Anders75

Har hört många säga att försäkringsbolagen aldrig frågar efter någon CE-märkning. De frågar efter båttyp, skrov- och motornummer, årsmodell.

 

Sen att det inte skulle gå att sälja vidare en icke CE-märkt båt på beg-marknaden tar jag med en nypa salt. De flesta båtspekulanter vet nog inte ens vad det är.

 

Skulle både hoppas och tro att den tandlösa lagen och idiotin beträffande CE-märkning försvinner. Sanslöst handelshinder skulle jag vilja kalla det. Tänk om detsamma gällde bilar? Att varje bil för sig skall genomgå en certifiering.  Borde ju räcka med ett standardgodkännande. Alla inser ju att de amerikanska båtarna knappast är sämre för att de saknar en CE-skylt. Dessutom hävdar många att de amerikanska säkerhetsbestämmelserna är betydligt hårdare än de europeiska.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Håller med dig i vad reglerna och lagarna säger, men det stämmer inte att du ej kan försäkra en icke ce märkt båt (har diskuterats i evigheter här inne), och det stämmer knappast heller (idag) att du inte kan sälja den privat. Allt är en prisfråga, olagligt eller inte.

 

Att det kan bli ett senare problem är ju en annan sak, just vad jag själv tänker på vid ett ev båtköp av privatimport - lagar o regler kan ändras och bli strängare osv.

 

Tittar du idag på antalet powerboats i landet så är flertalet privatimport och de flesta icke godkänt ce märkta, men man märker nu att de större seriösare importföretagen börjar sälja sina båtar med äkta godkänd ce, så det kommer nog att ändra sig inom en snar framtid. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

CE Märkningen är ett vapen som den europeiska båtbranshen vill använda för att sabotera all konkurans. Varför skulle en båt tillverad i USA vara så mycket sämre eller rent av farliga jämfört med europeiska båtar? STÖRTLÖJLIGT det finns regelverk och kvalitets normer i usa oxå faktiskt.

 Exempelvis ta en båt vilken somhelst searay eller bayliner ellerr någon annan om båten är ce märkt är den helt ok enligt försäkrinsbolag och myndigheter. Ta sedan en privatimporterad icke ce märkt båt av samma modell och årsmodell vad är skillnaden????

VÄGRA CE MÄRKNING!!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hmmm..

 

Att en båt skulle vara omöjlig att försäkra bara för att den saknar CE-märkning kan vi avskriva diräckt.. Min båt saknar CE-märkning, importerad År???? Dock ej av mig själv.. Båten är försäkrad och så länge jag betalar in premien så får jag full ersättning vid eventuell olycka.. Ok vissa bolag kanske är lite småtröga på att försäkra icke CE-märkta båtar men dom bolagen kan man räkna på 5 fingrar eller mindre d finns hur många som hells som Försäkrar båtar som saknar CE-märkning och som är berädda att betala ut full ersättning vid brand, grundstötning etc..

 

En kompis körde på grund med sin jänkare förra sommaren Båten en icke ce-märkt importerad Usa båt. Full ersättning utbetalades och båten lades upp på varv och reparerades. Så nog om allt dravell om att d går inte att försäkra utan CE bla bla bla ingen ersättning blabla.. För d går visst jag och flera med mig har lyckats så varför skulle d inte gå???

 

Försäkringsbolagen är oxå rädda om sina kunder dom som tex vägrar att Försäkra vattenskotrar, Båtar utan CE, jetbåtar, etc tappar fort kunder.. Och många nya mindre försäkringsbolag växer och blir större.. D finns idag så många bolag att d iprincip går att försäkra vad som hellst bara man betalar sin premie. och passar de inte så får amn laa byta bolag svårare en så är d inte..

 

!!!MVH REXCO!!!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

He he...ja...lycka till i fortsättningen!

 

 

 

Hälsingar:

Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får nog ta och läsa på lite till 21.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja du Rexco

 

Du nämner inte vilken årsmodell det är på din eller din polares båt.

Vet du ens när den är importerad?

 

I vilket fall så verkar du ha en -96a (enligt din sjöbod)

Kan det vara därför den inte är CE-märkt tror du, bara en gissning då den inte omfattas av CE-märkningen som gäller från -98..........jag bara gissar nu  smiley-cool.gif\.

Om du inte kan ngt om CE-märkning och om din båt, så kanske du inte ska tala fritt....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Halloj!!!

 

Jag har inte forskat något större i min båts historia eftersom CE-märkningen inte i praktiken är mitt problem.. D jag har tagit reda på är i fall tullhandlingar och dyligt finns och dom existerar inte (sparades tyderligen bara i 5 år) Så jag är tok lungn och kommer inte att lägga ner något större krut på att varesig CE-märka eller forska mer i båtenshistoria...

 

Ang polarens båt så är d en 98 importerad för ett par år sedan. så årsmodellen spelar inte så stor roll... Ej Ce-märkt inga papper inga stämmplar eller tullhandlingar.. Försäkringsbolaget hade inget att invända båten var ju fullvärdesförsäkrad och inga frågor ang Ce-märkning, papper etc ställdes...

 

Jag kan ju bara refferera till min verklighet, kanske anorlunda med andra bolag??? vad vet jag... Men i detta fall så tog försäkringsbolaget kosstnaderna... D finns ju bolag som tar ut skräck premier och betalar ut skitpengar på båtar som dom är tveksamma till.. Men dom max 5 bolagen kan man ju välja bort.. Hursom hellst så är d fritt att anlita försäkringsbolag Många nya bolag kommer till varje år och svårigheterna att försäkra icke CE-märkta jänkare kommer i framtiden att försvinna.. D e idag oerhört svårt att få fram papper på båtar som kan ha varit importerade efter 98 och tullen lägger i nuläget allt krut på att stoppa alla nyimporterade båtar alltså båtar som d inte finns någon tveksamhet till att dom var här efter 98 och 100 säkert saknar CE-märkning...

 

Kan inte tänka mig att dom försöker spåra alla importbåtar båtar som kanske importerades runt 99 och alltså kan ha sållt upp till 10 gånger om...  Detta kostar helt enkelt för mycket pengar för förlite förtjänst eftersom d e importören och kanske inte ägaren som är den såkallade skurken i d hela.. Inte lätt att spåra en importör om båten sållts kanske 20 gånger...

 

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Halloj!!!

 

Jag har inte forskat något större i min båts historia eftersom CE-märkningen inte i praktiken är mitt problem.. D jag har tagit reda på är i fall tullhandlingar och dyligt finns och dom existerar inte (sparades tyderligen bara i 5 år) Så jag är tok lungn och kommer inte att lägga ner något större krut på att varesig CE-märka eller forska mer i båtenshistoria...

 

Ang polarens båt så är d en 98 importerad för ett par år sedan. så årsmodellen spelar inte så stor roll... Ej Ce-märkt inga papper inga stämmplar eller tullhandlingar.. Försäkringsbolaget hade inget att invända båten var ju fullvärdesförsäkrad och inga frågor ang Ce-märkning, papper etc ställdes...

 

Jag kan ju bara refferera till min verklighet, kanske anorlunda med andra bolag??? vad vet jag... Men i detta fall så tog försäkringsbolaget kosstnaderna... D finns ju bolag som tar ut skräck premier och betalar ut skitpengar på båtar som dom är tveksamma till.. Men dom max 5 bolagen kan man ju välja bort.. Hursom hellst så är d fritt att anlita försäkringsbolag Många nya bolag kommer till varje år och svårigheterna att försäkra icke CE-märkta jänkare kommer i framtiden att försvinna.. D e idag oerhört svårt att få fram papper på båtar som kan ha varit importerade efter 98 och tullen lägger i nuläget allt krut på att stoppa alla nyimporterade båtar alltså båtar som d inte finns någon tveksamhet till att dom var här efter 98 och 100 säkert saknar CE-märkning...

 

Kan inte tänka mig att dom försöker spåra alla importbåtar båtar som kanske importerades runt 99 och alltså kan ha sållt upp till 10 gånger om...  Detta kostar helt enkelt för mycket pengar för förlite förtjänst eftersom d e importören och kanske inte ägaren som är den såkallade skurken i d hela.. Inte lätt att spåra en importör om båten sållts kanske 20 gånger...

 

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...