Gå till innehåll
torsdag 06 februari 2025
treoert

Gå med (liten) motorbåt till Gotland?

Rekommendera Poster

Är jag en idiot som funderar på att gå från Landsort till Gotland i sommar? Äger en Nimbus 250 Nova med en 5,7 liters bensinare och en 205 liter stor tank. 25fots-båten är mycket sjövärdig och jag har redan varit ute på öppet vatten utan bekymmer. Nu funderar jag på att ta båten till Gotland i sommar. Vore kul att utforska ön från utsidan så att säga. Finns det några kloka personer som antingen kan få mig på andra tankar helle kanske vill heja på och ge goda råd?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst johan

det är inga problem att gå med novan till gotland, att rekommendera om du ska göra flera liknande utflykter är att försöka få dit ett hjälpmotorfäste med en liten utombordare in case of.. vet inte om det är möjligt på novans rundade badbrygga, men det kan vara värt o kolla..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Vpl  båtchef 75-76

Båten borde funka bra om det är stabilt väder, men låna gärna en VHF eller se till att någon på land slår larm om ni inte kommer fram. Jag var båtchef vid KA3 Fårösund under mitten av 70-talet och fick kuska runt en del längs kusten. I mitt tycke gör man Gotland och Fårö bäst ifrån land. Om jag skulle ta egna båten till något ställe så fick det nog bli Östersjöns pärla Gotska Sandön, som jag sommaren 1976 besökte varje fredag. Kolla i.s.f. upp vad som gäller innan du ger dig dit. På min tid krävdes ett specialtillstånd för att vistas på ön. Detta var inte så svårt att få. Ön saknar hamn så man bör ha med sig en jolle. Navigeringen är också lite speciell, sanddynorna under vattnet närmast ön rör nämligen. Ett tips är att läsa Albert Engströms bok om ön innan man ger sig dit.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nei jeg tror ikke du er en idiot, men husk å fa værvarslingen for noen dager. Og ta det forsiktig. God tur

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla om det finns fler som är intresserade i din bekantskapskrets eller båtklubb, så kan man kanske åka flera båtar tillsammans.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja vad cool att åka över ett helt gäng! PJ

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du är absolut ingen idiot! Se bara till att kolla så att allt är i ordning, Nav. Utr. Samb. Utr Osv. Båten du har klarar mer oväder än vad normala människor gör så det är besättningen (och bränsletanken) som begränsar användningen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...