Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
parola

snuvad på AlbinSnipan..

Rekommendera Poster

Måste delge min sorgsna historia, dock med hopp om köp!

Såg en annons i lokaltidningen att en Albin snipa var till salu. Ringde och bestämde att jag skulle komma och kolla dagen efter! Direkt jag såg båten såg jag att det var en pedantskött båt (precis som jag vill ha mina prylar). Jag tyckte om båten, skicket var som sagt: Grymt fint för att vara från -87! Båten en Albin snipa (albin 19 tror jag) ca 5,5x2,3m..med ett litet pentry och övernattning för 2-3pers. Kapellet var fräscht och det följde även med en rejäl hemmabyggd båtvagn. Motor var utbytt till den driftsäkra bukh dieseln (10hk). Lite omslipnings och fernissa av trädetaljer och nytt ett ekolod så har jag blivit kanonnöjd! Nåväl jag å farsgubben blev bjudna på fika och allt verkade frid och fröjd. Jag sa att jag återkommer om jag ville ha båten!

Dagen efter ringde jag gubben och sa att jag ville ha båten..till min förskräckelse så säger karl: Jag har ångrat mig, jag vill ha båten kvar! Hmm...tänkte jag, jag ger inte upp! Ringde han en vecka senare men har var bestämd på sin sak! Men jag erbjöd han sälja båten till mig i höst om jag inte hittat någon annan! Tro om jag ska stå där med pengarna i handen i höst..he he

Det lustiga är att båten EJ varit i vattnet på två år pga sjukdom. Å jag tror den inte kommer i vattnet i år heller.

Ringde även till Albinhallen i södertälje om dom visste något mer angående albin snipan från -87. Men dom var helt oförstående..dom visste inget om båten! Skriv gärna om ni vet lite mer historia om båten!

Bilden jag bifogar är en likadan båt men EJ samma!

post-26786-1394235114,7314_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allt i livet verkar ha någon mening. Hittade på min båt till slut. Blev dock ingen albin utan en Myra 21 med en Albin O21 motor i! Kika gärna in i min sjöbod och kika på den!

Det kändes som mer båt för pengarna med Myran. Riktig ruff och en mer personlig träinredning i båten. Dock så var albinsnipans Bukh diesel en toppenmotor! Dock så puttrar albinmotorerna bra länge till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är bara att gratta!

Du måste ändå ha förståelse för äldre människor. Det är inte lätt att sälja något man ömt vårdat ett antal år. Detta trots ögonstenen inte varit i sjön på ett antal år. Jag tror att vi alla drömmer/tänker tillbaks om det som varit och då är en försäljning ett definitivit slut på något fint. (Själv hade jag en motorcykel stående i garaget närmare 10 år innan jag sålde den. Detta var för några år sedan och det känns fortfarnade lite surt.) mvh/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men jag tycker att det är en sak om man tjatar och tjatar på en som har sin ögonsten i garaget men inte vill sälja..Dock så var det ju inte i mitt fall:

Säljaren satt ut annons i lokaltidningen och ville sälja båten. Jag åker mina 8 mil Tor för att titta på båten..som han sen inte vill sälja!

Visst ska man ha respekt för dom vårdar sina grejor ömt men det är en annan sak om dom sätter ut en annons! Tycker då jag iallafall

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är ju det där att har de haft båten många år, sedan har dne blivit ståendes.
Något barn eller så trycker på att de ska sälja den och de går la med på det men när det väl börjar bli aktuellt så inser de la att deras lilla ögonsten kommer att försvinna och då kanske lika gärna kan hålla på den.
Pratade med en bilskrotare för ett tag sedan och han nämnde att många äldre lämnade in rätt så fräscha bilar till skrot när de blivit för sröppliga för att köra dem. De såg hellre att den skrotades och försvann än att någon annan skulle få nytta av den. Sånt är det... 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hei, jeg vet mer om Albin Snipan!

Sent på 1980-talet ble formene til denne båten solgt til en norsk båtprodusent (Ivar Hoddevik), som utviklet modellen videre i to varianter under navnet Siesta:

En med pentry , og en åpen dorry:
Som du forstår finnes det en del eksemplarer av denne båten i Norge. Hoddevik har solgt formene, og båten blir fortsatt produsert, men kun som dorry.

Kanskje må du ta en tur over Kjølen for å få din drømmebåt! Jeg fant min på Finn.no.

Beste hilsen,

jan..

post-10003866-1394235524,8781_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...