Gå till innehåll
tisdag 07 januari 2025
treoert

Gå med (liten) motorbåt till Gotland?

Rekommendera Poster

Är jag en idiot som funderar på att gå från Landsort till Gotland i sommar? Äger en Nimbus 250 Nova med en 5,7 liters bensinare och en 205 liter stor tank. 25fots-båten är mycket sjövärdig och jag har redan varit ute på öppet vatten utan bekymmer. Nu funderar jag på att ta båten till Gotland i sommar. Vore kul att utforska ön från utsidan så att säga. Finns det några kloka personer som antingen kan få mig på andra tankar helle kanske vill heja på och ge goda råd?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självklart kan du ta trippen över. med den båten skall det ej vara några problem, genomgång - normalcheck innan att allt ok, väderprognos, vhf (skadar ej - billig livförsäkring), gå gärna tillsammans med andra och ha en trevlig semester

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det tror jag absolut inte ska va några problem. Vet några som gick över med en Saga på 5 meter med två spädbarn i. Men kan du komma lite längre söder ut är det ju bra t:ex Arkösund

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Vet inte riktigt hur din båt ser ut men den är ganska öppen eller hur?? Är det bra väder och sjön är ok är det väl inget problem men sjön bygger ganska fort och östersjön kan bli ordentligt kärv när det brallar på. Men en fin dag är det å andra sidan underbart.

Välkommen till Gotland!!

Jesper - Visby

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har precis samma planer som du (fast utgår längre söderut) och har haft det några år, men avstod med min gamla dc på dryga 6m - tyckte det var lite för osäkert.

Nu när man har skaffat lite större skall det nog vara ok även om det blir lite sjö, dock har jag tänkt att försöka åka över tillsammans med någon annan båt (bekant) utifall det blir motorstrul / vattenläckage el annat.

Kan ju vara bra att ringa / kolla internet innan så att platser finns i hamnarna.

Värt att tänka på för övrigt är väl att om man tänkt stanna säg 4-5 dagar så kan ju vädret vara helt annorlunda när man skall vända hemåt... man bör nog ha tid på sig om man måste vänta in lugnare sjöväder.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Donna-Lee

Hehe, ser nu och undrar. Kom du iväg till Gotland?

Urban

Senast ändrad av Falleri | 27 maj 2008 | 07:04

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har oxå haft samma tankar att ta båten över till Gotland kanske försöka haka på i en färjas kölvatten i och med att dom går lite som vågbrytare,passa rätt väder är så klart absolut nödvändigt.

Hur avlöpte det hela kan man undra vore väldigt intressant att få höra lite erfarenheter om just denna trip !?

mvh Mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lol, såg inte det förren nu - hoppas det gick bra för honom ! Skrattande

Mina planer är iaf dagsfärska Flört

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Överesan kanske inte gick så bra....;)
//Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Läste en gång en story om en båt som fick motorstopp på Ålands hav. Sjörräddningen undrade vad i h-e de gjorde på öppet hav i en liten båt med bara en motor.

Men om man ändå vill prova (eller har två motorer) kanske det är en bra idé att köra på natten eller riktigt tidigt på morgonen. Lugnare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...