Gå till innehåll
måndag 30 december 2024
Nyborjare

Spola rent motorn ( hur ofta) köra på grunt vatten ?

Rekommendera Poster


3 funderingar ang min Yamaha F100, den har ju en trädgårdsslang-koppling som lätt möjliggör att jag kopplar till slangen på bryggan efter att jag kört en tur, enligt instruktionsboken bör detta göras efter varje tur i saltvatten, men hur många gör det egentligen, vinner man mycket i form av livslängd eller annat på motorn ?

 

Den andra funderingen är om det är riskfritt att köra någon minut på extremt lågt vartal när man har tilltat upp motorn så att propen i princip bara går halvvägs eller strax under vattenytan, kan vara bra att kunna göra när man tex närmar sig en strand på okänt djup. Jag ser ju att kylvatten intaget sitter väldigt långt ner har jag propen precis undervattenytan bör den ta in kylvatten.

 

Om den inte tar in kylvatten hur snabbt blir den då överhetad?

 


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag tror att instruktionen om renspolning mest gäller USA/Japan där båten oftast tas upp efter turen. Eftersom det är korrision som tar livet av de flesta motorer så går det säker att förlänga livslängden en hel del om motorn spolas ur efter var tur i salt/bräckt vatten, men nvem orkar det med båten i sjön? Det är dock viktigt att köra motorn varm med sötvatten innan den förvaras för vintern. En del kör i glykol för att få ett korrosionskydd, men det tycker jag är lite överkurs.

 

Jag skulle inte rekommendera att köra motorn utan kylning någon minut som du beskriver.  Jag tror inte att själva motorn tar skada om den fått kyla ner sig lite efter gaspådrag, men väl impellern. Den går mkt snabbt sönder om den inte får vatten.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kylvattenintaget sitter långt ned på riggen för att du ska kunna tilta upp motorn och köra in på grunt vatten med propellern i ytan så du inte slår i.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Om du kör motorn i salt eller i bräckt vatten så bör du helst spola rent varje gång du tar upp båten på t.ex. din trailer om du är riktigt petig.

I t.ex. USA gör dem detta mycket oftare eftersom deras havsvatten är mer salt än vad vårt kustvatten är.

 

En motor som ligger helt under vatten (om man t.ex. har tappat den) rostar ganska långsamt så länge den ligger kvar i vattnet, men denna rostande process påskyndas väldigt mycket så fort den kommer upp ur vattnet och då mer syre tillsätts. Därför kan det vara bra att skölja ur den lite då och då under säsongen men det behöver du inte göra om motorn ständigt ligger i vattnet under säsongen. Då räcker det med att du sköljer av den när du tar upp båten inför vintervilan. Då ska du i samband med det även vinterkonservera motorn och det görs minuterna innan båten placeras på trailern. En båtmotor mår nog därför bäst av att inte tilta upp den vid bryggan då man lämnar båten.

 

Självklart så ska du vara rädd om propellern så att du ska tilta upp den vid grunt vatten, men du ska absolut inte tillta upp den så mycket att den suger in luft istället för vatten! Det kan skada motorn! Det räcker att du tiltar upp motorn tillräckligt för att den ska ligga en aningen högre än bottenskrovet. Mer behövs ju inte för att den ska gå fri. Så länge du ser den tunna skvallerstrålen (den kiss-tunna vattenstrålen) bak på motorn så är det ingen fara för den vattenstrålen talar om att motorn tar in vatten som ju är till för kylningen. (Ser du ingen vattenstråle bak på motorn så ska du koppla av motorn omedelbart eller tilta ner!) 

 

Gör så här för att kolla in i vilket läge propellern går fri:

Stäng av motorn. Fäll upp motorn ända upp i luften. 

Dra sedan in hela båten med aktern före mot en sandstrand så att aktern bottnar mot sanden. Fäll sedan ner motorn (utan att motorn är igång förstås) så att propellern tar i sanden lite försiktikt. 

I det här läget så ser du att propellern är ungefär längs med bottenskrovet. Memorera nu detta med ögonmåttet så vet du i fortsättningen ungefär när din propeller går fri i fortsättningen. Det går också att på de flesta båtar stå kvar i båten och titta uppifrån båten men i vissa båtar är det inte lika lätt att komma åt att se.

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stort tack för era svar ! men vad jag har lärt mig skall jag alltid köra upp motorn när jag lämnar den i hamnen, dvs ej låta drevet vara i vatten. är dett alltså fel ??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Impellern på en utombordare sitter mellan över- och underhuset långt ner i drevet. Den är av gummi och mår betydligt bättre av att vara i vattnet jämfört med att utsättas för värme i solen. Nackdelen är naturligtvis att motorn blir smutsig och ev påväxt, men rekommendationen som jag har fått är att motorn ska vara i vattnet.

Hälsningar

Patrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, jag tycker också att den ska ligga kvar i vattnet. Det finns fler orsaker till det. Se mitt svar i en annan tråd här som jag skrev för bara några minuter sedan...

 

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men hur spolar man motorn egentligen? Det finns ju spolmuffar eller vad de nu heter att köpa. Men hur och var sätter man de fast? och spolar sedan via trärdårdsslangen anslutingen? Får motorn går då på tomgång?

/Sven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte sån typ av spolning som manualen rek, det du beskriver låter mer som en sak man gör vid konservering när man fyller på glykol.

 

Manualen säger att jag skall koppla till slangen på till befintlig koppling sen spola 15 minuter med rent kranvatten, dvs då går vattnet runt i motorns kylsystem och sen UT i kylvatten intaget, dvs där du vid konservering sätter spolmuffar,, så har jag förstått det ialla fall .

 

Motorn skall inte gå !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har förstått det helt rätt:

 

Långt ner på riggens båda sidor så hittar du vattenintaget för kylningen.

Det brukar vara ett avlångt och ganska smalt galler.

Dit sätter du spolarmuffen så att muffen täcker hela gallret på båda sidorna. Se till att muffen sitter fast ordentligt. Sedan kopplar du på trädgårdsslangen på muffens anslutning (hane) som ska passa trägdgårdsslangens hon-kontakt. När trädgårdsslangen nu är ansluten så sätter du på vattnet på fullt (max) ös och sedan startar du motorn som får gå några få minuter på tomgång. Efter 3-5 minuter så stänger du av motorn och då är sköljningen klar. (Obs! Du ska inte ge någon gas...enbart tomgång ska du ha!)

 

 

Hälsningar:

Roddarn

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Rätt och fel , det du beskriver står också i manualen till min F-100, men då är detta nånting man förutsätts göra med båten/motorn på land, inför vinteravställningen, dvs sätta på muffen på kylvatten intagen sen koppla på vattenslangen på muffens anslutning, då kan man köra motorn när man sprutar in vatten direkt in i intaget.


 


Men det jag talar om är en annan avdelning som också beskrivs i manualen fast då under underhålla som man rek, att göras efter varje tur, och då sköljer man igenom kylsystemet utan att motorn är ingång, dvs via en annan snabbkoppling på motorn, intaget skall stå öppet !


 


Citat från manualen


 

” Cleaning cooling-water passages flushing device equipped model.


 

Perfom this procedur right after operation for the most thorougt flushing.


 

After shut off the engine tilt the engine up, unscrew the garden-hose connector from the fitting on the bottom cowling.


 

Screw the garden-hose connector onot a garden hose which is connected to a fresh-water supply.


 

whit the engine off, open the water tap and let the water flusch trough the cooling passages for about 15 min.


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okay.....det brukar ofta finnas ett litet hål på riggen med en skruv/plugg på. Där står det ofta ordet Wash. Det är nog dendu menar.

 

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...