Gå till innehåll
fredag 24 januari 2025
SupraTompan

Köpa 4-t båtmotor!

Rekommendera Poster

En fråga till.

 

Vilka 4-t båtmotorer över 70HK har insprutning ifrån vilka årsmodeller? Förstod efter lite läsning att Hondan jag kikar på har förgasare, känns lite flinta med en 4-t utan insprut! Hur är det med Mercuryn, och de andra märkena?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Suzuki DF90 4-takt har haft elektronisk bränsleinsprutning (EFI) från första början. Den kom ut till 2001 års säsong. Johnson 90 4-takt är en Suzuki DF90 fast vitlackerad.

 

Honda kom med det nu till 2007 års säsong på sin BF90.

 

Yamaha F80/F100 kom med EFI 2004.

 

Den äldre Mercury 90 4-takt (F90) tror jag aldrig kom med EFI, det kom 2006 en ny Mercury 90 4-takt EFI som dock i Sverige blev 80 EFI och 100 EFI.

 

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OKej, så en 115hk Mercury 4-t årsmodell 2006 är insprut? Har hittat en sådan också.

 

Då är frågan, har läst att Honda har mer litervolym, tänk om 90HK Honda går bättre än 115hk mercuryn?

 

Vilken tros gå bättre, av min nuvarande motor en Mercury 115HK 2-takt 70 talare, raksexa eller en 2006 Merc 115HK 4-t motor?

 

Och är Honda 130HK 4-t årsm 2002 bra grejjer?

 

 

Tack på förhand//Mattias

 

Senast ändrad av SupraTompan | 22 juni 2007 | 23:27

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OKej, så en 115hk Mercury 4-t årsmodell 2006 är insprut?

 

Hej,

Ja, den har EFI. Mercury 115 hk 4-takt har haft EFI sen 2001.

Till 2006 års säsong tror jag det var kom den i en ny skepnad (annan motorkåpa och så använder de inte Yamaha powerhead mm längre).

 

...har läst att Honda har mer litervolym, tänk om 90HK Honda går bättre än 115hk mercuryn?

 

Bättre och bättre, 25 hk ger mer kraft och högre toppfart (med optimal propeller).

Den nya Honda BF90 som kom nu till 2007 års säsong har s k BLAST för bättre acceleration, så den kan ev hänga på en Mercury 115 4-takt i början men kommer troligen att krokna lite på fullgas jämfört med Mercury 115 hk.

 

Vilken tros gå bättre, av min nuvarande motor en Mercury 115HK 2-takt 70 talare, raksexa eller en 2006 Merc 115HK 4-t motor?

 

Beror på vad du menar med bättre. 2006 Merc 115 4-takt kommer t ex att gå tystare, dra mindre bränsle, gå jämnare på lägre varv, mer lättstartad, vara tyngre och troligen ge högre toppfart (men det är inte helt säkert att den går så mycket snabbare men med optimal propeller gissar jag att du får några knop ytterliggare med 4-taktarn).

Finns mest fördelar med 2006 Merc 115 EFI förutom bl a lite tyngre (181 kg), priset, dyrare underhåll och ökad stöldrisk.

 

Och är Honda 130HK 4-t årsm 2002 bra grejjer?

 

Det är en fin motor som har hängt med i många år. Sen 1998, se pressreleasen då den kom: http://world.honda.com/news/1998/p980210.html

 

Den har EFI men den väger sina modiga 225 kg. Och det kan du knappast hänga på en mindre båt. Det är samma motor som BF115 så du kan läsa om den här:

http://www.hondamarine.se/?id=327

 

 

Vad har du för båt?

Du kan kanske få lite råd vilken motor som kan passa bäst till den om du skriver vilken båt du har.

 

Har själv en Yamaha F115 4-takt (den har EFI). Har funkat bra i 4 säsonger.

 

/Bo

 

Senast ändrad av bossee | 23 juni 2007 | 13:07

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen.

 

 

Tack Bossee för ett verkligen kanonsvar! Bli glatt överaskad över engagemanget på detta forumet!

 

 

Båten jag har är en Finnsport 500! Finns ett par sådana på blocket om man vill se hur de ser ut, många hakar på motorer runt 100-160HK på dem så Honda 130 ska väll fungera tror jag.

 

Köper motor så snart jag fått sålt min bil, är oerhört sugen på Hondan! Vi drar en del vattenskidor&wakeboard, så därför känns Hondan mer rätt med mer pulver och mer litervolym.

 

MvH MAttias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Honda BF130 skulle jag nog inte hänga på en Finnsport 500. För det första måste du förstärka akterspegeln i så fall för det andra är den onödigt tung i förhållande till hästkraftantalet. På en Finnsport 500 gäller det att välja en motor som har bra vikt/effekt förhållande.

Skulle jag hänga på en 4-takt så skulle jag välja Suzuki DF140 i så fall. Då får du en mycket bra motor som är hyfsat lätt men du måste fortfarande förstärka akterspegeln i så fall. Borde gå att hitta begagnade då de funnits på marknaden sen 2002. En ny 2007:a han du hitta för ca 100 tusen kr.

Utan förstärkning skulle jag nog inte våga hänga på nåt annat än du redan har i vikt och hästkraftantal.

 

Kolla lite här innan du byter motor:

 

http://www.boatlife.se/forum/index.php?showtopic=242

 

http://www.fendern.se/propeller/index.php?showtopic=7362

 

http://www.fendern.se/propeller/index.php?showtopic=7362

 

 

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstärka upp lite ska jag göra.

 

Maxbudgeten är 75 000kr, så någon ny motor är tyvärr inget som finns i planeringen! Men Honda 130 borde väll ha mer fart än Mercury 115, trots vikten?

 

MvH

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Kan du inte nöja dig med 115 hk då?

Suzuki DF115? Kolla denna: http://www.blocket.se/vi/12344183.htm?ca=7_s

 

Kan maila dig ett jämförande test på Suzuki DF90-DF115-DF140 om du vill.

 

/Bo

 

Senast ändrad av bossee | 23 juni 2007 | 16:31

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Såg den motorn förrut, men det är väl långt att åka. 48 mil enkel resa!

 

Till Honda 130 har jag knappa 8mil, Mercury 115 ca 11-13mil. Går det inte att få det att fungera bra med dessa två motorer?

 

 

 

MvH Tompa

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Det är ju vikten på 225 kg på Honda BF130 som kommer att bli problem på din relativt sett lilla båt.

Då skulle jag hellre välja Mercury 115 EFI 4-takt i så fall.

 

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väll sant att det är enorm vikt, båten väger nog inte mer än 240kg tom.

 

Ska se på Suzukin och Mercury 115, jobbar skifttider så på en dag kan man ju faktiskt hämta hem Suzukin! Har dock ingen erfarenhet av Suzuki, men antar att det också är bra grejjer?

 

Alternativt kör jag på en Honda BF90 istället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sans nu, Finnsport 500 är gjorda för lätta 2-taktare max 85hk. Släng på en Honda 130 Hk så sjunker båten!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sorry! Jag såg inte ovanstående svar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men hur tror ni båten uppför sig med 115HK Merc eller Suzuki? Så den inte blir svårkörd och lurig? För vad jag förstått väger de inte särskilt mycket?

 

MvH

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle personligen inte köpa en stark och tung 4-taktare till din båt. Den är inte konstruerad för det. Bra alternativ för dig är antagligen Yamma 70/90hk eller en Mercury 90hk 2-taktare senare årsmodell. Jag antar att du vill köra fort så där får du klipp i båten, mest i Mercuryn. Själv skulle jag välja en Honda 50hk om jag absolut måste ha en 4-takt. Klart över 30 knop, snål som attan, lätt och beprövad men seg. Gamla Hondan 90 hk är ingen hedenhös. Den är beprövad och bra, men seg som attan den också. Inget för din båt.
Mvh Peaky 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Vill du gå upp i pris har du givetvis Hondas nya 70/90 hästare eller e-tec maskinerna. Å andra sidan spöades 90Hk E-tec och 4-taktaren från Johnson/Evinrudes av Johnson/Evinrudes egna 2-taktare i en rätt omfattande test en båttidning. Jag glömde den i inlägget ovan. Kanonfin motor! Fyrcylindrig motor tyst och fin. Den finns även i 115 hk utförande till samma låga vikt. Frågetecknen är kvaliten som jag inte vet något om och generalagenten som i vissa fall för kunderna knappt har existerat. Förhoppningsvis är det bättre nu. Jag hade samma 4-cylindriga motor under 3 säsonger men i 90hk utförande. Den fungerade utmärkt hela tiden. Fattas bara för den var ny.


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har idag en Mercury (1150) 115 hk 2-takt som väger ca 125-130 kg.

Det finns de som har Suzuki DT140 2-takt (ca 170 kg) på Finnsport 500 utan problem. Finns till och med de som har Mercury 200 hk 2-takt (ca 190 kg) från 1980-talet på Finnsport 500. Men då har de jackplate och hydralstyrning samt förstärkt akterspegel.

 

Idealet vore kanske en ny lätt 115 hk, t ex Evinrude E-tec 115 (ca 170 kg) eller Optimax 115 (ca 171 kg) som nog inte skulle vara nåt större problem. Men din budget på 75 tkr sätter stopp.

Annars en vanlig hederlig 2-takt med förgasare 115-125 hk Mercury ELPTO skulle nog passa rätt bra (ca 160 kg).

 

Tror nog inte Mercury 115 EFI 4-takt som väger 181 kg blir några större problem om du förstärker akterspegeln och i övrigt vidtar nödvändiga åtgärder.

 

/Bo

 

Senast ändrad av bossee | 23 juni 2007 | 18:52

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bossee: Tack, det var det jag ville höra. Det får nog bli Merc 115 eler Suzuki 115, beror på vad som finns tillhands när bilen är borta! Återkommer till denna tråden sen om hur det nu blev! Du hade även något test av motorerna? Finns det speccar på dem med? Om du har lust får du gärna skicka dem till: empazz@hotmail.com

 

Tackar även Peaky för svaren. Men 2-takt är inget jag vill ha denna gång, utan nu e det 4-t som gäller!

 

 

MvH Tompa

 

Senast ändrad av SupraTompan | 23 juni 2007 | 19:43

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Jag har mailat dig nu på den mailadress du skrev.

 

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okidoki får lägga mig för den här gången6.gif\ Men varför just 4-takt. Inser du inte att typ 2-takt med direktinsprutning är ett alternativ. Klippet grabben, klippet..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finnsport 500 är inte en direkt båt för senilfarfar. Det framkommer inte vilka egenskaper du eftersträvar. Snabb, kvick, ekonomi eller lugn gång. Det blir svårt att råda?
Mvh Peaky 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bossee: Japp fick mailet! Tackar så mycket!

 

Peaky: Jag eftersträvar en 4-taktare =D, fått nog av 2-t, ljudet bl.a. är ju helt annat än en skrikande 2-t!

 

MvH

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Tompa!
 
Är du verkligen helt säker på vad du uttrycker. När en etablerad båttidning sopar mattan med en 2-takt gentemot en 2-takt direktinsprutning  och 4-takt i samma hästkraftantal.
 
Det är klart som fan att din gamla 2-taktare rister och ryker. Hemska varelse! Men du har en förutfattad mening utan att testa senare modeller av 2-takt. Jag kan garantera att du får gåshud. Men om du är så dj-a bångstyrig utan att testa. Så skyll dig själv.
 
Det enda jag i form av 4-taktare kan acceptera är Hondas nya 70-90 4-taktare. Resten är segt så det dånar, vill du ha en supermaskin så är det Yamaha 150hk EFI 4-takt, helt outstanding gentemot allt. Då kan 2-taktarna slänga sig i väggen. Jag är inte konsekvent emot det ena eller det andra. Jag ser bara till vad som i dagsläget finns som utbud.
 
Du är välkommen att besöka mig på Värmdö för en tur med Mercury 2-takt 90hk. Då ska du få en resa som kommer att grumla om ditt huvud. Om inte annat för den efterföljande sillen och snapsen. Frugan tycker det är helt OK. Hon är också less på trötta 4-taktare.


 
Mvh Peaky 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Peaky,

 

Han hade en budget på 75 tusen kr.

Var hittar killen en nyare direktinsprutad 115 hk för den summan?

Och även nyare direktinsprutade 115 hk väger en hel del. Vilken modell väger acceptabelt tycker du?

 

Kanske jag tycker nya Honda BF90 med BLAST vore den bästa 4-taktaren p g av bra fart och acceleration på en Finnsport 500, men ekonomin sätter ju käppar i hjulet för det valet.

Yamaha F100 4-takt är också en bra motor, väger ca 164 kg, ganska OK.

Men när vi kommer upp i 115 hk är vi uppe i minst 180 kg på 4-takt och bara 10 kg lättare på nyare direktinsprutad 2-takt (om vi bortser från gamla Evinrude Ficht direktinsprutad som väger 145 kg).

 

 

/Bo

 

Senast ändrad av bossee | 24 juni 2007 | 00:03

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och som jag sa inledningsvis: Din båt är inte byggd för tunga 4-taktare. Den har ingen bärighet i aktern. Inse det! Det finns två alternativ för dig. Det första är att du kan smälla på en 175Hk, vilket gör att båten fullkomligt studsar upp i plan och bara far så det ryker. Det andra är som jag beskrivit ovan.
Mvh Peaky 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men om du är så dj-a bångstyrig utan att testa. Så skyll dig själv.

Du behöver väll inte kalla mig bångstyrig och verka irriterad bara för att jag inte vill ha en 2-t? Jag har vänner&bekanta som har nya och nyare 2-taktare och jag vet mycket väl vad dom går för, ta inte förgivet att jag inte åkt&provkört nya 2-takt bara för att jag själv inte vill ha en till? Är det inte mitt val? måste jag köpa en bara för att du säger så? Jag frågade inte ens efter 2-taktare utan denna tråden handlade bara om att köpa en 4-t och huruvida en modern sådan ter sig emot min gamla 2-t trotjänare så varför detta med köp 2-t ist för sur slö 4-t överhuvudtaget kom med förstår jag inte, speciellt då jag dessutom får skit för mitt tycke om 4-t.

 

Med Vänliga hälsningar, och inget illa menat// Mattias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Boose!
 
100hk Yamaha är faktiskt att rekommendera. Snål, bra acc, helt rätt Boose till 4-taktsnörden. Spiken över iii:t.
 
Lite skämt Tompasmiley-wink.gif\ 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Han skall förstärka akterspegeln.

Titta på bilderna ovan i länkarna jag gav där det hänger en Mercury 200 hk på akterspegeln på den gula Finnsport 500. Ser den baktung ut? Tycker inte jag i alla fall. Finns en annan också som har Mercury 200 hk och han har kört åtminstone en säsong med den motorn på.

 

Det är en sak vad en båt byggts för på fabriken och en annan sak vad man senare kan göra med båten. Båten klarar ju, med rätta förutsättningar, 60 knop och det är klart man inte är ute och far i några större vågor då.

Det kräver kunskaper att göra om båten på ett säkert sätt så den tål tyngre motor och mer hk än den byggdes för ursprungligen. Det vet vi inte om killen har men vi skall nog inte lägga oss i det det - det är hans båt.

 

/Bo

 

Senast ändrad av bossee | 24 juni 2007 | 00:03

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ähh Tompa, jag ville bara att du skulle testa utan förutfattande meningar. Köp en 100hk Yamma 4-takt. Kanonmaskin med bra acc! Basta!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...