Gå till innehåll
fredag 24 januari 2025
SupraTompan

Köpa 4-t båtmotor!

Rekommendera Poster

Peaky, det e lungt ;).

 

Jag ska stärka upp hela akterspegeln genom att bocka till och tigga dit en alu platta som täcker båda sidorna och sitter tätt och fint. Så det bör väll inte rasa sönder!

 

Och det kommer med största säkerhet bli en Suzuki eller yamaha/mercury 115HK (just för att det finns några sådana till fina priser), får bara hoppas bilen blir såld fort!

 

 

Tack för svaren än en gång!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Och dessutom snål. Yamman 100hk 4-takt alltså ett bra val för dig.
Jag hade en Yamaha 115Hk EFI 4-takt. Tung som satan och ville man köra aktivt så drog den soppa i mängd.
 
Tompa: 1.gif\ Du är knappast visare av ovannämda. Men det skadar inte med respons om den är ärlig!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jojo! Men det handlar inte om bara vilken som e bra, utan också att det ska finnas begagnat till bra priser! FInns ingen 100HK yamma till bra pris iallf!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och jag råkar ha en Yamaha F115 4-takt (EFI).

Den väger 181 kg.

Den går bra, på min båt (Yamarin 5820/58BR) gör den 40 knop.

Har inte märkt att den är speciellt törstig ens på höga varv.

Kanske skall tillägga att jag har bränsleflödesmätare så jag har rätt bra koll på just den biten.

Kanske inte är nåt direkt fartmonster men den går varken sämre eller bättre än Suzuki DF115 eller Mercury 115EFI som den kan jämföras med.

Jag tycker Yamaha F115 är en bra motor. Jag är i alla fall nöjd med den.

Finns inte direkt nåt bättre bland 115 hk 4-takt, alla 115 hk 4-takt idag ligger ganska nära varandra vad gäller pris, prestanda, buller och bensinförbrukning. Det är mer frågan om var man har närmaste serviceställe och sånt som är viktigare tycker jag. Och ofta sitter ett visst fabrikat förmonterat på båten när man köper nytt. Att hänga på eett annat märke än vad det urprunligen var tänkt för båten blir ofta lite dyrare.

 

/Bo

 

Senast ändrad av bossee | 24 juni 2007 | 00:29

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ovan alltså Booses rek. 100hk Yamma 4-takt är bra. Kör!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Boosee!

 

Yamaha 115hk är ingen dålig motor enbart tung och törstig på höga varv. Det märkliga är att 100hk 4-takt är så pass mycket snålare.

 

Boosee. Serviceställen behöver man inte ha om man har en 2-taktare.

 

Det sjuka är att många går på allt.

 

Jag har ett hus med fasad som är behandlad med järnvitriol. 300kr i totalkostnad för hela huset. Vad är då vitsen med att lägga ner 50.000kr i målafärg från en färgfabrikantoch sedan måla om inom 7år. Jag behöver aldrig mer behandla min fasad mer.

 

Oftast är det tjänstemannanördar som går på reklamen. Entrepenörer fattar bättre!

 

 

Vilken färgtillverkare slår på trumman för järnvitriol? Knappast någon!!!

 

Köp 4-taktare och gå på finten i.o.m. mångahar inte en egen vilja eller har provat/testat egna vingar. Hamna i serviceträsket som en Volvoägare som har lika höga servicekostnader som en Porche. Typiskt Svensson!

 

Halva Sverige sitter idag med Volvobilar som är lika dyra att serva som en Porche. Radhusnördarna tycker det är helt OK! Verklighetsuppfattningen är nollkoll.

 

Det finns några 4-taktare som är helt OK. Resten är kapitalblåsningar.

 

Senast ändrad av Peaky | 24 juni 2007 | 01:11

 

Senast ändrad av Peaky | 24 juni 2007 | 07:20

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Ok!

 

Ett sista försök! Selva Tiger Shark 80hk direktinsprutad 2-takt 129kg. Du hittar ingen begagnad. Däremot en ny för 67.900:- med 3 års garanti. Du får säkert montering med i priset.
Vid båttävlig på Grisslingefjärden, Värmdö, hade en av deltagarna som även är medarrangör, Kenty´ s Motorsport, en båt med en 50hk 2-takt direktinsprut som arrangörsbåt. Till historien hör att man hade glömt att stänga av motorn under dagen ända tills man upptäckte att den var igång på eftermiddagen. Man hade då vid ett flertal tillfällen gått förbi båten på bryggan utan att upptäcka att den var igång. Nu är det i ärlighetens namn minst sagt ett himla oljud på båttävligar, så det kan vara anledningen.


Det är inte helt fel med en sprillans ny motor plus att du har möljighet att grundligt testa den hos en återförsäljare. Jag vet inte så mycket om 80 hästaren. Däremot har 50hk Selva dir.insprut en lägre bränsleförbrukning i jämförelse med en 50hk 4-taktare och mycket enklare konstruktion.


 
Jag hade själv gett motorn en chans om det inte hade varit för att Mercury hade så förmånliga paketpris tillsammans med min Ryds 568:a. Klippet i Selvan kan du säkert jämföra med en betydligt tyngre och starkare 4-taktare.
 Yamaha är delägare i Selva, som även tillverkar mycket till just Yamaha. Selvas 4-taktare är Yamaha motorer in i minsta skruv. Lyfter man på huven står det Yamaha överallt, även reglagen är Yamaha original. Detta gäller inte de mindre motorerna. Men väl i ditt segment.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena Tompa!

 

Jag gick ock köpte mig en ny 2005 Honda BF90 i Augusti förra året.

Kan säga det att det är inte den rappaste 90hk, men jag håller kvalité och låg bränsleförbrukning före.

Min har förgasare, stenålder säger många. Javisst är det gammalmodigt, men det fungerar klockrent, Den motorn jag har var den snålaste 90hk tills den nya Honda 90hk kom i höstas, och det med förgasare.

 

Jag skulle personligen aldrig köpa en amerikansk direktinsprutad 2-taktare. Tror inte att den håller lika länge som dagens fyrtaktare.

Och Selva 2-takt, ja det är väl jämförbart med AIDS, går inte bli av med.

 

Nä Tompa köp du 115hk Yamaha el Suziki 4-takt.

 

Skulle du vara sugen på Hondas nya 90hk med V-tec tekniken så vet jag att den finns precis ovan din budgetgräns, men då får du åka till Tyskland, iofs så kan det vara värt det. Kan du sträcka dig till 81.262,- 

 

http://www.boatshop24.com/web/se/suchen/e/index.htm?showid=1513006&MODEL=honda&SEATCH_POWERKW=0&SORTORDER=1&lastshow=250&totalcount=319

 

Det gick en splitt ny 2007 på Blocket för någon månad se, för 75000:-

 

Det här med servisen är en liten löjlig diskussion. Har man inte tummen precis mitt i handen så fixar man oljebyte själv, både i motorn samt växelhus.

 

E-tec har service intervaller på 3år, det innebär att man inte ska behöva byta växelhusolja på 3år, vanskligt tycker jag.

 

Att det finns tvåtakts-nissar här på MG är ju inget nytt.

Men det får vi nog leva med att det är två skilda läger. 4-taktsfolk och

2-taktfolk

 

Men jag håller med dig köp 4-takt

 

Lycka till med motorköpet!!

 

Här på

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Bossee!

 

Nu har du en såpass stor båt att din 115hk Yamma kommer till sin rätt. Bränsleförbrukningen på fullvarv ligger på drygt 38 liter/timme. Om du anser att det är Ok är relativt.

 

Min Yamaha 115hk EFI 4-takt kom jag personligen aldrig övrens med. Den kändes tung och otymplig. Och som jag sa den passar nog bättre på din båt. Jag hade en Uttern 5602:a, samma skrov som Uttern S55, D55 och T55. Jag kan inte riktigt ta på känslan, motorn ser stor och maskulin ut, men när den drar iväg känns det inte i paritet med utseendet. Om man vänder på det får i ulvakläder. Den ser biffig och läcker ut inte tu tal om annat.

 

 

Jag är betydligt mycket mer tillfreds med min 90hk mercury 2-takt 2006:a. Att den skulle skaka och rista på tomgång är rent skitsnack. Det är väl inte svårare än att testa. Bränsleförbrukningen är i definitivt i paritet med med Yamaha 115hk. Att den skulle ryka kraftigt vid tomgång är också en lögn. Däremot vid start om den stått ett tag kan det bolma till rejält.

 

 

Jag har provkört Ryds 568:an med Mercurys 4-takts alternativ och slutsvaret är: 2-taktaren är bäst för mig. Klippet känns bättre än 115 4-t. Båten känns lättare, piggare och är definitivt roligare. Det verifierades även på en annan slinga var en deltagare provkört 568:an med liknande alternativ. Detta är efter att ha testat utan att för den delen vara tvåtaktsnisse. Jag skulle absolut köpt en 4-taktare till 568:an om den hade passat båten bättre.

 

Det är lätt att slänga ur sig förutfattade meningar baserade på andra personers utsagor som/vilka själva inte ens har TESTAT!!! Har man som jag t.o.m. ägt en Yamaha 115hk EFI 4-takt så borde rimligtvis ovanstående tas i ett större beaktande än Bror Duktig som bara tycker.

 

Slutligen Bossee, Yamma 115 är en BRA motor och passar (tror jag med stor säkerhet) din båt mycket bättre än en Mercury 90 2-t. Din båt är ingen direkt lekbåt utan mer åt familjebåtshållet i jämförelse med Finnsport 500:an. Det går inte att applicera samma motor till helt olika båttyper och tro att resultatet bli detsamma.

 

Reken för dagen är nog ändå att testa en ny Selva 80hk direktinsprutning 2-takt med tre års garanti. 129kg på en Finnsport 500 blir garanterat kul, snålt och tyst. I övrigt Yamma 80/100, e-tec eller nya Honda 75/90, alla dock relativt dyra.

 

 

Senast ändrad av Peaky | 24 juni 2007 | 11:04

 

Senast ändrad av Peaky | 24 juni 2007 | 13:43

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag känner några återförsäljare av båtmotorer. De i är i branschen riktigt kunniga och förordar ibland gamla 2-taktare till vissa båtar/båttyper. Men de har sak gemensamt: Det rekommenderar INTE två- eller fyrtakt rakt av.

 

 

Det är mest i detta forum var åsikterna är okunnigt stelbenta. Hur kan man annars förklara att en av Sveriges bästa  båtmotorexpert i stor test utser Johnson/Evinrudes 2-taktare till vinnare i 90hk klassen i jämförelse med 2-takt insprutning och 4-takt. Han lär knappast ha fått hål i huvudet. Det var dessutom kontroversiellt, eftersom alla plöstligt har blivit miljöivrare. Ändå stack han ut hakan. Han kan heller inte ha influerats av båtmotorbranchen eftersom 2-taktare utan insprutning inte får importeras idag. Testet kom förra året.


 
Vad är svaret då? Kan det vara så enkelt som att motorn kanske var/är bättre för just den tstade båten.
 
Jag är ingen tvåtaktsnisse. Skulle jag vara i behov en 50hk utombordare till en normal båt skulle jag utan tvekan välja en Honda 50 hk (Honda säljer bara säljer  4-taktare). Behöver jag en utombordare till en gummijolle på drygt 3 meter finns bara tvåtaktare som alternativ. Enda undantaget är Selvas 7,5/8hk fyrtakt som väger 24/25kg. Till en tung båt med 90hk är förra modellen av Honda ett bra val eftersom den har stor cylindervolym etc. etc. Listan kan göras lång.
 
Den som tror att man är tvåtaktsnisse bara för att man förordar en tvåtaktare till en viss båt/båttyp kan nog sälla sig i sin egen lilla NISSEKLASS! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Peaky om du nu måste försöka argumentera om dessa saker, kan du väll starta en egen tråd. Min tråd handlade inte det minsta om 2-takt, men nu är över hälften relaterat till 2-t, och det var inte trådens syfte.

 

Tack.

 

MvH

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Äh, man kan strunta i allt vad 2-takt och 4-takt heter och köra 7/4-takt istället....

 

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


BoatBruse!
 
I jämförelsen med aids och Selva antar jag att du menade den en 2-taktare utan bränsleinsprutning. Jag har kört en Selva 100hk utan insprutning över hundra distans. Hemsk motor och svårstartad så in i h-e. Det är mer racermaskiner.


 
Jag hoppas att du inte menar Selvas 4-taktare för de är Yamaha till minsta lilla skruv. Selvas 2-taktare med direktinsprutning skulle jag ge en rejäl chans. Om du tror att Selva är ett aidsmärke, så tror du helt fel. Selva är ett oehört aktat märke och har tidigare enbart använts inom racing sammanhang. Man är stortillverkare och konstruktör åt Yamaha, därav kopplingen Yamaha - Selva. Yamaha ska enligt rykten sätta sin egen logo på någon eller några av Selvas motorer. Jag har för mig att det i första hand gäller Selvas 7,5/8hk fyrtakt som jag nämnde i ovanstående inlägg. Så din kunskap beträffande Selva är nog inte den alldeles bästa.
 
Slutligen min personliga åsikt, man sätter inte på en 115hk fyrtaktare på en Finnsport 500. De är och förblir alldeles för tunga.
 
Tompa. Testa med att sätta (någon som törs) på motorn och försök köra båten. Du lär knappast köpa en tung motor efter testet. Sedan beträffande direktinsprutning på vissa motorer. Är det samma sak där. Yamma har av nöden varit tvungna att införa direktinprutning på sina motorer därför att deras motorer plötsligt kunde stanna beroende på lite undermålig bensin och för grovkorniga filter. Man kikade på Mercurys motorer som inte alls hade samma problem med sina direktinsprutare och övergav förgasarvarianterna. Det gällde främst 50/60. Honda med sina förgasarmotorer är absolut inte hedenhös. Att man nu förnyar 75/90hk beror snarare på att den gamla beprövade motorn redan fanns på marknaden när konkurrenterna inte ens hade hunnit till skissblocket. Därav blev det samarbeten, Yamahamotorn hamnade i Mercury, Suzuki i Johnson etc. Man hade helt enkelt inte kunskapen att tillverka  4-taktare. Honda däremot har tillverkat 4-taktare sedan  hedenhös1.gif\ och tillverkar bra motorer oavsett om de är med förgasare eller utan. Men som jag nämnde en begagnad Honda är alldeles för tung för din båt. Båtarna som tillverkas idag i jämförelse med för 15 års sedan har en helt annan bärighet i aktern (vissa undantad finns). Och det betyder som det låter att de kan bära mera vikt i form av tyngre 4-taktare. Din båt har INTE den bärigheten alltså ska du inte ha en tung motor på din Finnsport 500. Om du ändå bestämmer dig för en tung motor så är jag väldigt intresserad av utfallet.
Mvh Peaky 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok Tompa! Jag såg ditt svar först nu. Jag lägger ner!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack smiley-laughing.gif\. Jag återkommer med bilder och lite fakta&ev filmsnutt med hur det blev, allt beror som jag sagt på när jag får sålt bilen får då ska jag köpa motor direkt.

 

 

MvH Tompa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du är intresserad har jag en Yamaha 115Hk 4-takt med insprutning till salu. Årsmodell -04 och 111 gångtimmar. Finns kvitto och är inköpt på Orust Marincenter i Henon. Vet inte var du finns men motorn finns på västkusten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

PebbenP: Maila gärna till: empazz@hotmail.com  med pris och vart den finns!

 

Verkar som jag får sålt bilden på torsdag.

 

MvH

 

Senast ändrad av SupraTompan | 25 juni 2007 | 09:21

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

sätt en kam och ventil på utblåset på en 2 taktare så borde det väl bli 3 taktare. 

 

men bland dieslar finns visst redan ideen enl google.

 

Take a diesel 2-stroke, with intake ports at the bottoms of the cylinders and exhaust valves at the top, add passages from the exhaust valves to another cylinder (also valved for reasons that will become obvious). Second bank of cylinders have valves coming from first bank and a second set of valves going to exhaust. The two cylinder banks are synchronized by gears, or whatever else, so that each cylinder in one bank moves in sequence the same cylinder in the other bank.
A supercharger pushes air into cylinder at BDC, piston compresses air, diesel is injected, and *bang*, just like any other diesel 2-stroke.


Heres where its different -- exhaust valve opens to other cylinder immediately, allowing twice as much (or whatever, depending on second cylinders size) expansion for higher efficiency. Leave exhaust ports open long enough to evacuate cylinder #1 and close again. While fresh air is compressing in cylinder #1, secondary exhaust valve in cylinder #2 is opened, pushing remaining gasses out to the atmosphere. Close those right before *bang* in first cylinder and repeat...


Anyway, you might make the secondary expansion cylinders a little smaller. This kind of applies the ideas of Miller and Atkinson to two-stroke engines. I think it would be more efficient than a four-stroke (and probably better power to weight ratio), but I dont know how it would stack up against a Miller-cycle four-stroke.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

SupraTompan,

 

Det är nåt i stil med detta du vill ha va?

Finnsport 500 med Suzuki DT140 (ca 50 knop på bilden). Fint gång

läge va - inte mycket våt yta där inte.

 

/Bo

post-1495-1394235116,997_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bossee, ja det ser ju rättså hyggligt ut! Fast det blir ingen 140hk i mitt fall utan det verkar luta åt peppenb:s yamaha f115, får inte tag på personen som säljer mercury 115HK på blocket, mailat&lämnat telesvar etc men inte fått nått svar på 4 dagar. Ska även möta upp en potentiell köpa av min bil på torsdag så jag hoppas på affär verkligen!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu paxat på PeppenB:s Yamaha f115, får sålt bilen på lördag! Så jag återkommer till tråden med bilder om hur det blir senare när motorn väl sitter på!

 

MvH Tompa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

NÅgot jag funderar på är hur jag ska göra med förstärkningen, om det räcker med bara plåtar på båda sidorna? Hur tjocka isåfall, och hur mycjet ska dem täcka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Läste du igenom de tre länkarna jag gav dig?

D v s de här:

 

Klicka här ...

 

Klicka här ...

 

http://www.fendern.se/propeller/index.php?showtopic=1173

 

 

Kontakta några av killarna om lite råd. Finns ju folk som redan gjort det du tänker göra.

 

/Bo

 

 

 

Senast ändrad av bossee | 29 juni 2007 | 00:13

 

Senast ändrad av bossee | 29 juni 2007 | 00:16

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Han med 200HK och den gula har det så som jag tänkt. Två konturskurna plåtbitar i motorbrunnen och en på utsidan av akterspegeln, frågan är vart man hittar plåt i borås, som är någorlunda tjockt, det borde räcka med 2-4mm?

 

 

MvH

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...