Gå till innehåll
söndag 05 januari 2025
madette

gasolspis

Rekommendera Poster

Hej

Jag har promlem med min spis, för att tända måste man hålla in vredet tills spisen har tänt. det sitter en pigg som skall bli varm innan man kan släppa vredet.Det verkar som piggen inte funkar.

Piggen sitter med ett litet rör ner till vredet och är skruvad med en nippel, som ett bromsrör på en bil.

Hur funkar detta, är det gasol som går upp i röret och när piggen blir varm så trycks gasen tillbaka och man slipper hålla in vredet så länge gasen är under tryck av värmen????????????

Finns denna som reservdel och var kan man köpa en sådan

Kan det finnas något annat som gör att lågan inte brinner, om man inte håller vredet intryckt

Ha en trevlig midsommar............i regnet  uuuuuuu

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

tändsäkringen ska funka som du beskriver, vad är problemet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

problemet är att även om jag håller spisen tänd i 10 min så slocknar den så fort jag släpper vredet

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Röret ska leda värme till en ventil som innehåller en fjäder. När piggen blir varm av lågan så drar fjädern ihop sig och gasen flödar fritt. Om lågan slockanar så svalnar fjäder och gasen stängs av.

Det finns två saker som kan hända vad jag vet. Det ena är att det bildas oxid op änden av röret så att värmen inte leds något bra.

Det andra är att fjärden har blivit dålig, vilket den blir med tiden.

Förmodligen så är det båda delarna.

Fogas kan hjälpa dig och sist jag gjorde detta på en spis så var det den billigaste reparationen jag varit med om på en båt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

se på min lösning,sök på gasolspis

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...