jompa1 0 Postad 22 Juni , 2007 Ngn som vet ngt om de kinesiska utombordarna Parsun? 7900 för 5 hk lång rigg låter ju bra... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smabatarse 0 Postad 9 Augusti , 2007 Japp dom fungerar bra och kvaliten är inte alls dålig som en del vill tro. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
GostaU 0 Postad 9 Augusti , 2007 Ja, det är klart att du som återförsäljare måste säga så... G. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 9 Augusti , 2007 Jag tror att det är väldigt svårt att svara på frågan ännu. Fabrikatet är alldeles nytt i Sverige och det är ju klart att en ny motor ser ut att vara bra. Men hur bra är den när den är 5-10 år gammal? Hur ser återförsäljarnätet ut då och tillgången till reservdelar? Idag är tillgången till både reservdelar och återförsäljare oerhört begränsat och motorn är på tok för ny för att man verklgen ska veta hur bra/dålig den är. Jag tror att motorn är en ren chansning. Hur bra eller dålig denna motor är ser man inte effekten av för än om minst 5 år. Det är först då som den har utsatts för lite prövning av de människor som har köpt en sådan motor. Den som köper nu kommer att fungera som testpilot och vara alla andras äron och ögon. Om dagens köpare blir nöjda efter att ha kört med den i 5-10 år så kommer det kanske att kunna gå bra för fabrikatet, men i annat fall så kommer den att tyna bort. Personligen skulle jag inte våga chansa och lägger hellre några tusen till för att så mycket det bara går försäkra mig om att jag inte blir strandsatt! Testpilot vill jag inte agera som. Det får andra göra. Säkerheten på sjön går före pengar för min del, och innan jag vet om dena Kinamotor är tillförlitlig eller ej så avstår jag från något köp. Det kan ibland bli väldigt dyrt att vara snål eller tom. dumsnål. Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stefanfr 1 Postad 7 Maj , 2008 Hejsan. Ny på forumet. Jag köpte precis en Parsun 5-hästars av KinaMarin i Stockholm. Här kommer både ris, ros och en fråga. Vi börjar med det som är bra: priset, självklart. När man kör den så går den klockrent. De gånger jag varit i kontakt med återförsäljaren har jag fått bra hjälp. Nackdelar: återförsäljarens öppettider. Att man inte ska göra enligt manualen... vilket för mig till frågan: Om jag följer manualen (jag använder extern tank med pump-bubbla) så ska man pumpa tills bubblan blir hård. Om man gör så är motorn stendöd. Jag tillbringade ett par timmar och ett antal hundra ryck med att försöka få igång motorn första gången (antalet svordomar var nog också tresiffrigt ) Till slut har jag hittat problemet - om förgasaren är full med bensin är det kört, så nu måste jag koppla loss tanken en bit innan jag stannar för att förgasaren inte ska vara full. Då funkar den fint att starta igen. Gör jag inte det, är den död, och jag måste ta bort kåpan och tömma förgasaren på bränsle. Är detta något man lätt kan justera själv? Pilla på en flottör eller något? När det gäller kvaliteten måste jag återkomma senare i sommar då jag har längre erfarenhet av den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser