wazze 0 Postad 22 Juni , 2007 Hej! Jag och min flickvän håller på och bygger om elsystemet i en Sunwind 26, behöver dock lite tips på vägen, Vi har kommit till att införskaffa följande: 2 Batterier Nautiq 80ah styck, tippsäkra från Marinshoppen 2 Batteriboxar syrasäkra Marinshoppen 1 Ctek 7000 Batteriladdare 7 Ah 1 Jordfelsbrytare från Jula 79kr 1 Strömbrytarpanel Biltema med automatsäkringar 1 Bordgenomföring/ 220v koppling från Biltema 2 Cigguttag 1 220v uttag Det som kommer användas från tidigare system är: Kylbox (Modell OK/Q8 399kr) Kompass/ Logg Silva Samt övrig innerbelysning Lanternor * Laddning genom 8hk utombordsmotor Vi har planer på att införskaffa: Kompressorkyl Bilstereo GPS/Plotter * Extra laddning med Solcell Nu till själva monteringen som vi kommer påbörja under veckan. Vad skall vi tänka på? Var skall vi placera säkringar? Och vilken styrka skall dessa tåla? Räcker Biltemas automatsäkringar? Kan 8hk motorn kopllas direkt till batteriet? Samma för laddaren, eller borde vi använda någonform av relä? Bild på kopplingsschemat som vi tänkt oss finns bifogad. Kom gärna med åsikter och ideér! Uppskattar all hjälp vi kan få! Tack på förhand! Och trevlig Midsommar! Senast ändrad av wazze | 22 juni 2007 | 11:02 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orven 0 Postad 23 Juni , 2007 Börja så här, med att inte lägga en massa förgreningar efter säkring, utan en säkring till respektive förbrukare. Finns flerledande kablar (Bunt). Vet inte vad du bor, men här i Gbg så finns det att köpa i metervara och allt från 2 ledare till 16 ledare i samma kabel och med varierande aria. Kylen och värmaren behöver grövre kabel än belysning m.m. Skickar med en snabbskiss där förgreningar inte förekommer på säkring. Bättre med flera säkringar, för går en så blir det ju nattsvart på den s.k. grenen. Lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Diesel_Pelle 39 Postad 23 Juni , 2007 Om man skall bygga efter boken, så skall det vara en huvudbrytare direkt efter batterierna och sen huvudsäkring. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HenrikGbg 9 Postad 23 Juni , 2007 Principen bör vara att dra plus och minus till elcentralen och där utgå med alla kablar från plusskena resp. minusskena, och att låta både plus och minus följa varann så det inte blir konstiga slingor i båten. Om plus o minus följer varann så uppstår inte kraftfält runt kablarna, utan de utjämnar varann, så det blir ingen påverkan på t.ex kompassen, som annars kan visa rejält mycket fel beroende vad som är igång. Följ också rådet att säkra varje utgående kabel, och dimensionera för den ström som ska passera och sätt i rätt storlek på säkringarna. Uppgift om detta hämtas från nomogram som finns att hämta på nätet, kanske jag lyckas få med det här. Viktigt är då att man räknar med den TOTALA LÄNGDEN på kabeln, alltså både plus och minus, och sätter in strömmen i sin spalt, resultatet blir då den area som kablarna MINST ska ha för den strömmen. Detta nomogram gäller för 12 Volt! Lycka till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wahlis 23 Postad 23 Juni , 2007 Om du har tänkt att göra en fast installation av 220 i din båt så bör du nog skaffa dig en riktig landströmscentral för marintbruk, vet ej om ni har detta som avsikt, bara ett litet tips. /Wahlis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dara 0 Postad 23 Juni , 2007 Är det inte också så att man behöver vara auktoriserad för att montera 220om man ska ha det fast monterat i båten? Försäkringen täcker väl inte skadan om något trots allt skulle hända? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wazze 0 Postad 23 Juni , 2007 Tack för alla tips! Nu till det närmast närstående i monteringen: Motorn, En 8hk motor, borde jag använda någonform av relä eller regulator för att förhindra överladding till de 2 batterierna? Eller är den lilla ström den genererar inget att bekymmra sig över? Tack på förhand! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HenrikGbg 9 Postad 24 Juni , 2007 Jag vet inte hur mycket ström den ger, eller om det är likspänning, men om det är likspänning och lämnar ca 6 Ampere så behöver du en regulator för att skona batterierna. Det beror ju också på hur länge du använder motorn, men låt laddningsregulatorn överta dom bekymren. Är det nu så att det är växelspänning den lämnar så behöver du oxo en likriktare, men den kan du säkert löda ihop själv med fyra dioder. Med så låg ström så blir det inga svåra beräkningar, alternativet är att köpa en likriktarbrygga hos ELFA eller nån annan elektronikaffär. Friskt kopplat, Hälften brunnet! Lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
vega1108 0 Postad 28 Juni , 2007 Var skall vi placera säkringar? På ett sådant ställe där de är lätt att komma till dom. Och vilken styrka skall dessa tåla? Beror på kabelns tjocklek; 0,75mm2 - 5A 1,5mm2 - 10A 2,5mm2 - 15A 4mm2 - 20A 6mm2 - 25A (är inte helt säker på ampertalet, helt ur minnet dragit men borde hittas på nätet efter lite sökning) Räcker Biltemas automatsäkringar? Värför inte? De duger säkert bra. Kan 8hk motorn kopllas direkt till batteriet? Tror att den kan kopplas direkt, den ger ut max 4A men troligtvis inte mer än 2A. Samma för laddaren, eller borde vi använda någonform av relä? Laddaren borde ha en regulator i sig. Men funderade just att skulle du månne behöva en diod på vardera kabeln från laddaren och motorn till batteriet? Men annars har de andra haft bra punkter om att hellre ha flera säkringar, just för att inte allt ska bli mörkt på en gång. Och glöm inte huvudsäkringen!!! EDIT: Kabeltjockleken som du behöver kan du räkna så här: Kabeltjocklek(mm2) = kabelnslängd(m) x strömmen(A) x 0,046 Alltså om du har t.ex. en kyl som drar 5A och finns 6 (kabel)meter från säkringen så räknar du så här: 6 x 5 x 0,046 = 1,38mm2. Så du kan använda allt över 1,38mm2. Destu tjockare kabel, destu mindre ström förlorar du som värme. Jag skulle nog inte använda mindre kabel än 2,5mm2 i en båt där nästan alla drag är över 5 meter Senast ändrad av vega1108 | 28 juni 2007 | 11:11 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser