Gå till innehåll
torsdag 23 januari 2025
Sharkbait

Hjälp ang båttrailer !

Rekommendera Poster

Har tittat runt lite på olika trailers men vill gärna ha tips&råd !

Båt motor fulltank = ca 915 kg

Tiki BT 1300 B ca 28000kr Lastvikt : 934 Kg

Easyline 1300 ca 21000kr Lastvikt : 1000 kg

Fogelsta 1308 ca 33000kr Lastvikt : 940 kg

Bålsta-Släpet REG-1350E ca 31900kr Lastvikt : 990 kg

Tiki & Fogelsta känns som lite nära max last för trailern.

Är inte självjusterande sidostöd bäst!?

Hos Esayline så är skärmarna av plast och det är ett minus. Känns som det lutar mest åt Bålsta-släpet pga man har ca 75 tillgodo, gångbräda som tillval..

Mvh

Senast ändrad av Sharkbait | 21 juni 2007 | 20:14

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fastnade för din tveksamhet för plastskärmar på fogelsta trailen. Vi har för visso bara en vanlig släpkärra med plastskärmar och det har funkat fin fint men det går inte at kliva på dem tyvvär men de är bra mycket billigare än ditå i plåt om olyckan skulle vara framme.
En vän till mig köpte nya galvade skärmar till sin kärra på ett plåtslageri när de gamla i plåt blivit korkskadae och de var billigare än resevdelsskärmaran. Om våra plastsärmar gerupp har jag funderat låta en plåtslgare fixa nya i plåt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Jag har Bålstasläpet REG 1350. Funkar bra till min båt.

Jag har gångbrädan, extra kraftigt stödhjul fram (är egentligen för deras boggie trailers) samt AL-KO safety kulkopplingslås.

Besiktigade min trailer för nån vecka sen utan anmärkning (trodde nog det skulle bli anmärkning på bromsarna).

Är inne på 5:e säsongen med min, so far so good. Har inget att anmärka på direkt annat än att gångbräden fick jag stötta upp med en påsvetsad metallklack i framkanten då den annars var lite vek om man satt sin fot där. Se bild.

Mvh

Bo

post-1495-1394235113,9871_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

bossee : Tack för ditt inlägg !

Är det inte någon annan som har en åsikt att komma med ?!

Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hej jag har en tiki 1300 års 2007 med självjuserande sidostöd är det bra då ? ja sisådär tycker jag.

på min ryds 568 gti hamnade sidostödshjulen på hö sida precis på sargerna på kölen vilket medförde att båten fick slagsida detta kunde åtgärdas genom att bytta brickor på sidostödshjulen så att dessa kom längre in.Hade jag idag köpt en trailer så skulle det nog bli bålsta p.g.a. deras förnämliga tippfunktion hela vaggan tippas vilket medför lätt sjösättning och upptagning.Däremot är det på tikitrailern riktiga fotstöd på skärmarna som du kan stå på vilket är bra hursom helst så hoppar man ju upp i båten ganska ofta även ner den står på trailern.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har själv ett Brenderup 1300 trailer. Jag vill minnas att det är samma chassi som Easyline. Funkar kanon. Jag tror dock att alla trailers är av god kvalitet idag, så det är väl bara plånboken som får bestämma.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror nog att de som jag har nämt har en god kvalitè på sina kärror. Jag är mest ute efter funktionen hos en trailer..

Det känns som Bålsta-Släpet står högt i kurs när man börjar titta närmare..

Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför är tippfunktion bra?

Om jag fattar rätt så betyder väl det att den bit av kölen som sticker ut bakåt sänks, vilket betyder att trailern måste köras längre ut i vattnet för att inte kölen ska riskera att skrapa mot rampen?

Med min trailer räcker det att backa i så långt att hjulaxel och lager ligger strax ovanför vattenytan -- verkar vara en onödig risk om man måste doppa dessa i saltvatten varje gång. Eller har jag fel?

Själv har jag har en 2 år gammal Variant (som bara tål 600 kilo) och i början hade jag problemet att båten låg bara ett par millimeter ovanför stänkskärmarna trots att kölrullarna var på maxhöjd. Jag var tvungen att borra nya hål och sänka stänkskärmarna (och sätta tejp på insidan över de gamla hålen) för att slippa att båten slog i skärmarna vid gupp.

Det jag främst är missnöjd med nu är att det blir svarta märken på skrovet av plastrullarna. Ett tips är att gnida en bit vit plast mot rullarna och kolla att de inte färgar av sig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Med tipp funktion så slipper du köra ner trailer i vattnet så mycket.

Det räcker för mej om bara hjulen blir lite blöta sedan när båten kommer emot vattnet så tippar vaggan så fint ner och båten glider med bara en liten knuff med handen ner i sjön. Lkaså ner jag tar upp båten så glider den upp bå vaggan sedan efter ca en halv meter så tippar den sakta ner på sidostöden. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Bodpat,

Kanske missuppfattar vi varandra?

Först skriver du att du skulle välja en Bålsta, för att få tippfunktion.

Men nu svarar du som om du redan har tippfunktion.

Fast när jag klickar på bilden i din signatur (en Ryds 568 GTI) så ser jag en trailer som ser normal ut, utan tippfunktion.

http://www.maringuiden.se/images/users/standard/25007.jpg

Eller menar du en annan båt med annan trailer (du har ju ett par andra i din sjöbod).

Hur som helst --- om det är Bålstas tippfunktion du skriver om, med en vagga som tippar --- förklara gärna hur tippfunktionen gör att det räcker med att hjulen blir lite blöta.

Kanske är jag dum, men jag fattar inte...

(tippar båten bakåt, så borde väl bakändan på kölen komma närmare rampen?)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har hittat Bålstas sida med flera bilder på REG-1350:

http://www.balstaslapet.se/battrailer/reg1350e.html

Och tittar man på den 5:e bilden med en Buster XXL med nosen i vädret, så ser det väl ut som att bakändan på kölen är väldigt nära att skrapa i rampen?

Åtminstone om det är en flack sjösättningsramp, så verkar Bålstas tippfunktion ha en nackdel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ja du har nog rätt ner det gäller att sjösätta båten vid grunt vatten då kan det nog bli problem. Men de flesta sjösättningsramper där jag har varit har  ganska bra djup.

Min tiki trailer har bara tippfunktion den sista biten där aktern vilar Bålsta där tippar hela vaggan.Jag har bara haft en gammal trailer utan tippfunktion den tyckte jag var sämre men de kan ju säkert ha blivet bättre nu. Hur som helst smaken är som baken

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack, nu fattar jag :-)

I början hade jag ändå (även utan tippfunktion på min trailer) problem med att kölen bak tog i rampen ett par gånger, när jag inte backat ned långt nog på grunda ramper. Men sedan kom jag på att flytta vinschen så långt ned det går, så att båten rullar mer plant upp på / ned från trailern. Nu tippar aldrig min båt så att fören lyfter, utan rullar rakt ut i / upp ur vattnet.

Det kanske kan vara en lösning på Bålsta 1350 också -- på bilderna 4 och 6 ser vinschen ut att sitta onödigt högt (byt plats på stävstöd och vinsch). Fast det beror väl på hur högt dragöglan sitter på båtens stäv...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...