Gå till innehåll
fredag 24 januari 2025
ron68

Jordslag/mögel

Rekommendera Poster

Hur får man bort de svart prickarna på kapellet?

Är det någon som har ett hett tips på något som VERKLIGEN fungerar utan att förstöra/bleka kapellet?

Tacksam för alla tips!

Ha det

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Börja med att prova mögeltvätt för båtbruk (inte det som finns i byggvaruhandeln, det innehåller en hel del klor som bleker) - det brukar räcka om inte fläckarna suttit alltför länge. Vi hade hela inredningen full i mögelfläckar efter vintern och den blev som ny m h a mögeltvätt.

Om det har suttit länge så kan det behövas blekning, vilket naturligtvis riskerar att leda till färgskiftningar. Jag har hört att oxalsyra bleker bort mögelfläckar, men har ingen erfarenhet av det. Testa med gelcoat-cleaner (innehåller oxalsyra) på en liten yta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har blått kapell, som förutom dessa jordslag/mögel fläckar nästan är i nyskick,och jag vill absolut inte få blekt eller fläckig yta på det. Provade med Biltemas kapell tvätt och det blev renare men dessa f.....de svarta jordslags fläckar är kvar. Skulle bra gärna vilja blåsa på med högtryckaren men är rädd att man förstör fibrerna i tyget... I värsta fall så får man leva med dessa prickar då de sitter på insidan-hellre det än att förstöra tyget eller få det blekt. Hur gör ni andra här på MG?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

har provat div mirakel medel och kan igentligen bara konstatera att det ända som verkligen hjälper är.

Lämna till en tvättfirma kostar visserligen 1200 - 2000 men då ingår ju även inpregnering.

Mitt vita kapell såg ut som skit efter alla så kallade hjälpmedel och nu är det som nytt med kappeltvätt.

Är det någon som har något jag inte provat så är jag villig att testa detta.

Jag ser annars lite på frågan som att byta däck själv och lämna in kostar lite men värt mycket i jämförelse.

Lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jordslag/mögel sitter nästan alltid på insidan. Att det uppstår överhuvudtaget beror på en rad omständigheter, men den viktigaste orsaken är för dålig vnetilation och luftcirkulation.

När jordslga/mögel en gång har fått fäste så är det nästintill omöjligt att få bort det ens med klorin. Detta om man talar ut ett rent kemiskt perspektiv. Mikroberna finns där latent. Men för ögat så kan man få bort det här. Så pass bra att kapellet går att få i nyskick.

Ett mycket bra och faktiskt ganska billigt medel för att tvåtta kapell är Slide Master Kapelltvätt. Den har jag provat själv och resultatet blev otroligt bra ur alla synvinklar! Ett annat fabrikat som lär vara bra men som jag inte har testat är Acapella Cleaner.

Vad som är mycket viktigt oavsett vilket fabrikat man än använder är att man följer instruktionerna till punkt och pricka. Då kommer allting att gå väldigt bra. Tänk också på att du måste impregnera kapellet efter det att du har tvättat den.

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Efter tvätten så blev kapellet rent men dock så finns jordslagsfläckarna kvar på insidan. Kommer nog lämna in kapellet nästa år för att få bort dessa- är nu lite skeptisk till att man kan få bort dem själv utan att bleka/försvaga kapellet. Tack ialla fall för hjälpen!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad hade du för fabrikat på medlet?

Hur många delar vatten och hur många delar medel hade du?

Använde du någon borste och i så fall vilken typ?

Hur gick du tillväga med själva tvättnings-proceduren?

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, Jag tvättade mitt kapel med vanlig gulsåpa och resulatet blev jättebra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Testade www.shipshape.nu och det funkar kanon, fick bort all svartmögel.

Spruta på och skrubba med mjuk borste.

Mvh

/Persk

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Känner igen ditt problem. Jag fick ett bra resultat med ett medel som heter Super Oxi. Använd den medföljande borsten flitigt bara.

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...