Gå till innehåll
måndag 24 februari 2025
niby

100A drev som slirar

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har ett 100A drev som helt plötsligt börjat slira just innan båten kommer i planing. Förmodligen beror det på konkopplingen efter vad jag hittills hört. Det händer även vid kraftig backning.

Finns det nån här på forumet som har erfarenhet av detta fel och som vet hur det åtgärdas?!?  Drevia påstår att det är en presspassning som släppt och att en ny sk drevsats  är nödvändig, denna är dyr och  har dessutom leveranstid.

Tacksam för upplysningar om hur detta kan fixas, helst detaljerade bilder eller bra sprängskisser om ngn har. Om det nu är en presspassning borde det inte gå att ta isär den och lägga i stark loctite eller sätta dit låsstift?!

Tacksam för snabbt och kvalificerat svar.

mvh 

niby 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det inte vara vulkningen i propellernavet som är dålig och att därigenom propellern slirar på axeln? Kanske värt att testa med en annan propeller för att utesluta det innan du börjar riva ner drevet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur märker du att det slirar sas då?

Tappar båten fart och/eller blir den så att motorn bara rusar upp i varv men inget händer?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjenare!

Har haft samma problem som du har nu!

100 dreven slirar nästan aldrig. Det är till mest troligt propellern som separerat, byt och kolla vad som händer.... snabbt och enkelt

Senast ändrad av Base | 25 juni 2007 | 22:48

Senast ändrad av Base | 25 juni 2007 | 22:50

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej jag har också hafft samma problem , och till och med propellern går att vulkanisera om , för det har jag gjort.

jag har en massa 100 drevs proppelrar att sälja föresten.

bor i stockholm.

/Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tar upp en gammal tråd i och med att jag fått samma problem med mitt 100B drev. När jag snurrar på propellern så är det enbart när framväxeln ligger i som det för hand enkelt går att snurra propellern åt båda hållen. Inte när backen är i. Växelföraren rör sig som den ska.

Vad mer än popellern kan slira på ett 100B drev?

Se min tidigare fråga.

Mvh

Bogus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har inte 100 drev brytpinne dvs ingen vulkning i proppen. Så felet ligger nog i växelmekanismen i drevet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, det stämmer. det är brytpinne.

Det hörs ingen missljud från drevet och det känns mjukt att dra runt propellern för hand.

//Bogus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har brytpinne på mitt 100-drev. Och min propeller släppte i vulkningen. Allt blev iaf bra när jag bytte till reserv propellern...för ett par år sen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade problem med en konkoppling i ett 100 drev en gång i tiden. Det yttrade sig dock så att jag kunde få vänta några sekunder efter jag lagt i växeln innan kopplingen behagade att greppa men när den väl greppat slirade den aldrig. Om det slirar vid belastning borde det ju kunna vara en propellervulkning men är det vulkad propeller och brytpinne samtidigt? Om du tittar på bilden så kan du se konkopplingen det 28 och det 24. dessa skall greppa i varandra när du lägger i fram resp backväxeln.

/Björn

post-16310-1394236057,3388_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har ju en extra propeller liggande så det blir till att bada lite (dybad för det är dybotten där båten ligger) o testa om det blir någon skillnad.

Tack för hjälpen så länge!

//Bogus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Nu är båten uppe sedan en tid. Det visade sig att drevet tagit in vatten, oljan var helt mjölkig. Det läcker vid växelarmens genomföring. Vad tror (eller förhoppningsvis vet) ni? Kan vatten i drevet leda till slirning i någon komponent? Är honkopplingen något slag av slirkoppling eller hur fungerar den?

Mvh

Bogus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej. Att propellern slirar på grund av navet i proppen är väl uteslutet, det finns ingen sån bussning på 100 drevpropellern. Det är på 200 dreven som sådana proppar finns. Har du vatten i drevet måste Du åtgärda det. Ett råd: Ring Ingemar på Drevdelar i Skärplinge så får Du säkert veta vad ditt problem består i. Tel: 070 - 2246648 Han har svar på det mesta som gäller drev.  Lycka till.  Göran

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...