Gå till innehåll
torsdag 26 december 2024
warrior

varnings ljud???

Rekommendera Poster

var ute och provkörde igår och det kom varnings ljud ifrån reglaget på min evinrude 110 omc.tänkte först att jag monterat motorn för högt så ingen kylning men det sprutade vatten där. blandar även oljan direkt i tanken så har ingen separat olja tank. kan det vara kvar någon koppling sedan tidigare om det varit separat olje tank på motorn?? ljudet försvann om man stängde avv och sedan startade, men bara en kort stund

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känn på motorn och kylvattnet(skvallerstrålen) om den blir varm. Är det varmt så kan det vara termostaten som inte öppnar som den ska, eller skit i kylkanalerna...

Annars kanske det är något med de gamla givaren till oljeblandningen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På min Evinrude 60 så har jag små dioder i varvräknaren som lyser när det varnar och vad det varnar för.
Du har inte dessa antar jag...

Har det varit en separat oljetank? Kolla upp det, i såna fall gillar den säkert inte att det inte är det längre... 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

tack för svaret! det konstiga är ju åxå att varnings signalen slutar när man slår av tändning och sedan startar igen, går bra att köra någon minut sedan börjar det igen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det bara när du kör båten som ljudet kommer?
Hade en Tohatsu visserligen med separat oljetank, men det började tjuta i den när det var lite olja och innan båten planade. När den hade planat eller när man låg stilla så slutade det.
Hoppas du fixar problemet! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låter som att det kan vara tempgivaren, det är ju en bimetall brytare så när den svalnar så slutar varningssummern ljuda. Om den sedan efter så kort tid blir överhettad så har du ett kylproblem som tidigare nämnts eller så är brytaren kass...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

det låter både på tomgång(efter ett tag) och när man kör

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag funderar på att dra i sär kablarna till vro pumpen men är lite osäker vart den sitter så det blir rätt kabel eller kabeln in till reglaget, såvida problemet inte är kylningen då är det lite allvarligare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

löste problemet igår,det gick att vrida och justera bränsle och då även olje tillförseln på reglaget där man stoppar in nyckeln.varningsljudet slutade då.lite märkligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...