Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
batrookie

Hamnkapell på Uttern D55 och liknande båtar

Rekommendera Poster

Funderar lite på att köpa hamnkapell till min D55 dels för att slita mindre på det riktiga kapellet och dels för att det är enklare att få av och på.

Är det någon här som har sådant till din DC i denna storleken och kan ge mig lite synpunkter? Är det någon idé att ha ett hamnkapell, tänker jag rätt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag har hamnkapell på min Yamarin 5820 (58BR). Jag tycker det är kalas för det går på några minuter att ta av el knäppa på hamnkapellet och det är just det jag ville uppnå. Inte hålla på att trassla med ett huvudkapell i en kvart el så varje gång man skall ut resp kommer hem till bryggan.

Dessutom kostar hamnkapellet ca 1/3 av huvudkapellet i mitt fall. Solen och måsarna får inte nöjet att slita på mitt huvudkapell heller. Måsarna med sina plattfötter vill inte sitta på hamnkapell som lutar som mitt. Inte en mås har skitat ner hamnkapellet än. Jag ser bara fördelar.

Helst skulle jag vilja slippa kapell över huvud taget så om det nån gång i framtiden blir aktuellt med annan båt blir det nog en utan kapell.

Bild på min båt med hamnkapellet på och av. Och en med huvudkapellet på. Se nedan.

/Bo

Senast ändrad av bossee | 22 juni 2007 | 14:37

post-1495-1394235114,042_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Bosse för infon. Se faktiskt inte dumt ut alls. Synd bara att det är ganska dyrt. Tror Uttern tar ca 6000kr, men ska undersöka närmare hos handlaren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har ett Utternt original hamnkapell till min D55 och det är perfekt. sitter som ett trumskinn på båten och man behöver inte använda pinnen som kan sättas upp i mitten för att undvika 'pölbildning' i kapellet.

Är det någon som testat att bygga om gångkapellet på sin D55 på ngt vis så att man får mer höjd i framkant. Det går nästan inte att åka med gångkapellet då vindrutan är mkt låg och svår att se igenom, samtidigt som gånkapellet nästan är horisontellt och inte ger ngn möjlighet att titta genom kapellets 'vindruta'.

Det känns som att man skulle behöva en till båge till kapellet i framkant. Idéer på detta?

/Tor

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...