Gå till innehåll
lördag 01 februari 2025
Forsling

Flottörnivå Mercury 45hk -87

Rekommendera Poster

Hej!

När jag bytte en otät flottör på min Mercury 45hk -87 fick jag ett papper med den nya flottören där det stod .280 / .320 float setting för den typ av förgasare jag har. Jag antog att det avser flottörnivå mellan 0.28 och .32 tum (=7.1 till 8.1mm) mätt med förgasaren uppochned mellan flottören och förgasarens packningsyta. Motorn är likadan som Mercurys gamla 4-cyl 50hk-motorer och den har WMA-förgasare.

Med den inställningen blev flottörnivån ngt annorlunda än tidigare och flottören låg inte helt parallellt med förgasarens packningsyta vilket brukar vara den rätta inställningen om jag har förstått rätt? Jag ställde ändå båda förgasarna enligt instruktionen till 7.1 mm alltså med ngt lägre nivå vid drift än tidigare.

Motorn går nu bra på både höga och låga varv, men när jag kontrollerar tändstiften efter att ha kört med full gas tycker jag att de ser oroande vita ut och jag misstänker att motorn kanske går så magert att den kan skadas.

Min fråga är om jag har missuppfattat den medföljande instruktionen? Vad menas med 0.280/0.320 float setting? I helgen har jag tänkt plocka bort förgasarna och ställa om nivån så flottören ligger parallellt med packningsytan om jag inte får några bättre ideer. Det är lite krångligt att komma åt förgasarna på den här maskinen så det skulle vara jättebra att veta säkert hur det ska vara inställt den här gången.

Mvh, David

Senast ändrad av Forsling | 21 juni 2007 | 11:51

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...