pyssel 0 Postad 20 Juni , 2007 Hej Jag har en suzuki DT55 som inte startar längre vill inte ens tända till lite Tändstiften verkar få soppa blir lite blöta Har provat att kolla gnistan på alla 3 tändstiften verkar komma gnista men inte så stora,hur stor gnista ska det normalt vara ? läste på annat ställe att gapet på tänstiften ska vara på NGK B8HS ca 0,9-1,0 mm, mina Stift är samma sort men ett gap på ca 0,70 mm borde det inte bli sämre gnista ju större gap det är. såg på tändstifthattarna att det var 5 kiloohm motstånd på dessa ska man kanske byta ut dessa till inget mostånd = större gnista ? kan det vara något fel på tändinställnigen som sitter under svänghjulet som kan ha lossat såg att det finns 3 spolar som kallas ignition timing coil på http://store.brownspoint.com/dt55/fig014-558587.asp såg att Förgasar spjällena inte var öppna ska dom inte vara lite öppna i tomgångläge vore bra om någon kunde svara på detta då det skulle vara roligt att kunna använda båten i sommar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HenrikGbg 9 Postad 20 Juni , 2007 Inte lätt att svara på vad det beror på att den inte startar, men tänstiftsavståndet beror knappast på att du inte får igång motorn. Ändra INTE motstånden på tändkablarna, dom är noga utmätta för att slippa störningsmatta runt båten i radioapparater, du får knappast kraftigare gnista ändå. Spänningen som spolarna lämnar är på många tusen volt, i en bilmotor ca 18000Volt, och det behövs 1000 volt för en gnista på en millimeter. Har du kollat så det inte är vatten i bensinen, det brukar vara vanligaste felet. Byt bensin o kolla. Förasarspjällen ska inte vara öppna vid tomgång, då aktiveras i stället tomgångsmunstycket och dess blandarskruv, (nålventilen). Skruva INTE på tändinställningsplattan, risken att den är fel är minimal. Du måste veta vilket läge den ska ha för att kunna göra justeringar som föärbättrar, annars raserar du det som är bra. Har du VERKSTADSHANDBOK? Den är ett måste om man vill ha ut korrekta värden och kunna göra korrekta inställningar och mätningar. Den kanske kostar en del, men du har igen det sen när du slipper anlita verkstäder, dom har ju ändå inte tid med dej i högsommarvärmen. Då är det bra att kunna läsa och ingripa själv. KUNSKAP är en lätt börda! Man kan ju t.ex mäta tändspänningen som kommer från tändspolarna och kunna KONSTATERA om det är rätt eller fel. Att mäta är en sak, men att VETA vilket värde man bör förvänta sig är nåt helt annat, där kommer kunskapen in, och den finns i verkstadshandboken. Lycka till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pyssel 0 Postad 21 Juni , 2007 Har kollat lite på motorn det verkar som att choken inte ligger kvar ibland när startmotorn går runt choken aktiverar jag med att trycka in samma knapp som jag vrider igång startmotorn med. Finns det något relä som styr spolen till choken Är det någon som har elschema till detta. startmotorn verkar gå runt saktare vid start efter ca 7 försök och spänningen på batteriet går ner till ca 11.5 volt kan det vara så att batteriet börjar bli dåligt, Kan det vara bra spänning men dåligt med ström i batteriet mätt på batteriet efter stannat ligger då på ca 12.6 volt Villken Ah tal på batteriet ska det vara då jag inte vet om mitt är rätt så om det är för stort så orkar väl inte motorn full ladda detta Tvångsstyrde choken så gick motorn igång men går illa på tomgång o blåryker finns det nån mer skruv som man kan ställa upp tomgången med förutom de som sitter på insuget. har ställt upp vredet på (idle speed adjustment)verkar inte bli så stor skillnad, vad är den till för. verkar bara fungera bättre när motorn gått en stund.om man ställer upp gasreglaset pinne lite så börjar man väl öppna spjällena i förgasaren. Undrar även vad detta är för någonting som sitter fast på andra sidan på mitten förgasare har mätt på denna verkar vara någon typ av strömbrytare. Tacksam för tips. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pyssel 0 Postad 26 Juni , 2007 Hej Bytte batteriet så gick motorn igång. Troligtvis var det för dåligt snurr på motorn för att den skulle kunna starta. Har justerat in tomgången så gått det går, med den skruven på insuget justerat upp gasen lite Den blåryker rätt mycket när jag gasade på med handgasen kan det bero på att motorn ej belastas eller något annat fel? Det borde väl inte vara fel på flotörhusen så motorn får för mycke bensin. När jag pumpat upp trycket med pumpen på slangen så blir den hård, det rinner inte ut något ur förgasarnas överfyllnad då borde väl nålventilen i flotörhuset funka som det ska idle speed adjustment vredet tycker jag inte det blir så stor förändring på när jag vrider på den har mätt upp vredet som är okej får fram olika moståndsvärden Tycker även att motorn Rycker mycket men 2-taktare går väl inte så jämt ? Har lagt ut en filmsnutt på denna länk så kan ni se själva. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 225 Postad 26 Juni , 2007 Blå rök = olja. Gissar på för mycket olja i bensinblandningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pyssel 0 Postad 26 Juni , 2007 Har oil injektionsystem kan det ha blivit något fel på detta justera in denna kan väl inte vara så lätt blir det för dåligt med smörj så nyper den väl rätt så snart ska man våga justera den någon gänga Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser