Gå till innehåll
lördag 08 februari 2025
pyssel

Startar inte

Rekommendera Poster


Hej


Jag har en suzuki DT55 som inte startar längre

vill inte ens tända till lite


Tändstiften verkar få soppa blir lite blöta

Har provat att kolla gnistan på alla 3 tändstiften

verkar komma gnista men inte så stora,hur stor gnista

ska det normalt vara ?

läste på annat ställe att gapet

på tänstiften ska vara på NGK B8HS ca 0,9-1,0 mm,

mina Stift är samma sort men ett gap på ca 0,70 mm

borde det inte bli sämre gnista ju större gap det är.

såg på tändstifthattarna att det var 5 kiloohm motstånd på dessa

ska man kanske byta ut dessa till inget mostånd = större gnista ?



kan det vara något fel på tändinställnigen som sitter under

svänghjulet som kan ha lossat såg att det finns 3 spolar

som kallas ignition timing coil på

http://store.brownspoint.com/dt55/fig014-558587.asp

 



såg att Förgasar spjällena inte var öppna ska dom inte vara

lite öppna i tomgångläge

 



vore bra om någon kunde svara på detta då det skulle vara

roligt att kunna använda båten i sommar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte lätt att svara på vad det beror på att den inte startar, men tänstiftsavståndet beror knappast på att du inte får igång motorn. Ändra INTE motstånden på tändkablarna, dom är noga utmätta för att slippa störningsmatta runt båten i radioapparater, du får knappast kraftigare gnista ändå. Spänningen som spolarna lämnar är på många tusen volt, i en bilmotor ca 18000Volt, och det behövs 1000 volt för en gnista på en millimeter.

Har du kollat så det inte är vatten i bensinen, det brukar vara vanligaste felet. Byt bensin o kolla. Förasarspjällen ska inte vara öppna vid tomgång, då aktiveras i stället tomgångsmunstycket och dess blandarskruv, (nålventilen).

Skruva INTE på tändinställningsplattan, risken att den är fel är minimal. Du måste veta vilket läge den ska ha för att kunna göra justeringar som föärbättrar, annars raserar du det som är bra. Har du VERKSTADSHANDBOK? Den är ett måste om man vill ha ut korrekta värden och kunna göra korrekta inställningar och mätningar. Den kanske kostar en del, men du har igen det sen när du slipper anlita verkstäder, dom har ju ändå inte tid med dej i högsommarvärmen. Då är det bra att kunna läsa och ingripa själv. KUNSKAP är en lätt börda!

Man kan ju t.ex mäta tändspänningen som kommer från tändspolarna och kunna KONSTATERA om det är rätt eller fel. Att mäta är en sak, men att VETA vilket värde man bör förvänta sig är nåt helt annat, där kommer kunskapen in, och den finns i verkstadshandboken.

Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Har kollat lite på motorn

det verkar som att choken inte ligger

kvar ibland när startmotorn går runt

choken aktiverar jag med att trycka in

samma knapp som jag vrider igång

startmotorn med.

 

Finns det något relä som styr spolen till choken

Är det någon som har elschema till detta.



startmotorn verkar gå runt saktare vid start

efter ca 7 försök och spänningen på batteriet

går ner till ca 11.5 volt kan det vara så att

batteriet börjar bli dåligt,

Kan det vara bra spänning men dåligt

med ström i batteriet

mätt på batteriet efter stannat ligger då

på ca 12.6 volt


Villken Ah tal på batteriet ska det vara då jag inte vet

om mitt är rätt så om det är för stort så orkar väl

inte motorn full ladda detta


Tvångsstyrde choken så gick motorn igång

men går illa på tomgång o blåryker


finns det nån mer skruv som man kan ställa

upp tomgången med förutom de som sitter på insuget.

har ställt upp vredet på

(idle speed adjustment)verkar inte bli så

stor skillnad, vad är den till för.

verkar bara fungera bättre när motorn

gått en stund.om man ställer upp gasreglaset pinne lite

så börjar man väl öppna spjällena i förgasaren.



Undrar även vad detta är för någonting som

sitter fast på andra sidan på mitten förgasare

har mätt på denna verkar vara någon typ

av strömbrytare.



Tacksam för tips.

post-26720-1394235113,6965_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hej


Bytte batteriet så gick motorn igång.

Troligtvis var det för dåligt snurr på motorn

för att den skulle kunna starta.


Har justerat in tomgången så gått det går,

med den skruven på insuget justerat upp gasen lite



Den blåryker rätt mycket när jag gasade på med handgasen

kan det bero på att motorn ej belastas

eller något annat fel?



Det borde väl inte vara fel på flotörhusen så motorn

får för mycke bensin.



När jag pumpat upp trycket med pumpen på slangen så

blir den hård, det rinner inte ut något ur förgasarnas överfyllnad

då borde väl nålventilen i flotörhuset funka som det ska



idle speed adjustment vredet tycker jag inte det blir

så stor förändring på när jag vrider på den

har mätt upp vredet som är okej får

fram olika moståndsvärden



Tycker även att motorn Rycker mycket men 2-taktare

går väl inte så jämt ?



Har lagt ut en filmsnutt på denna länk




så kan ni se själva.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blå rök = olja.

Gissar på för mycket olja i bensinblandningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har oil injektionsystem

kan det ha blivit något fel på detta

 

justera in denna kan väl inte vara så lätt

blir det för dåligt med smörj så nyper

den väl rätt så snart

 

ska man våga justera den någon gänga

post-26720-1394235117,7785_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...