Gå till innehåll
söndag 05 januari 2025
bjarre

Batterifråga startbatteri vs. driftbatteri!

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har en Sea ray 215 EC med en Mercrusier 5,7l motor. Jag har i dagsläget 1 st batteri som börjar bli till åren och lite trött.

 

Jag hade på sikt tänkt att bygga om till 2 st batterier, ett startbatteri och ett driftbatteri. Men detta får nog vänta till vinterpysslet då man har lite mer tid.

 

Vilket batteri skall man välja om man både vill har det som startbatteri och driftbatteri. Det kommer först och främst att fungera som startbatteri, när man ligger still kommer det bara att behövas för att tända någon lampa för att hitta ut ur ruffen mm. (Tänkte ladda upp det gamla batteriet och ha det som reserv i båten om det nya skulle ta slut.)

 

Fungerar ett vanligt SMF-batteri (Biltema)/Marinbatteri även som startbatteri? Eller måste man ha ett rent startbatter typ bilbatteri?

Finns det speciella Marinbatterier som är startbatterier. De jag tittat på verkar fungera bra på att hålla laddningen under längre tid, samt tåla mer urladdning dvs. som rent driftbatteri. Men hur fungerar dessa som startbatteri?

 

Mvh. Björn

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej hopp!

Jag har precis bytt till Biltemas SMF Marin-batterier (ett motorbatteri på 86 Ah och ett förbrukningsbatteri på 100 Ah). Det jag har hört från många är att Biltema faktiskt har bra batterier (till skillnad från kvaliteten på många andra varor...). Skillnaden mellan bil- och marinbatterier är att marinbatterier tål större lutning och har ett kraftigare hölje än bilbatterier. Satsa du på ett marinbatteri - det jag har upplevt så här långt är att det är en väldig fart på startmotorn smiley-laughing.gif\.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Det låter bra. Hur många Ah behöver jag ha på ett SMF batteri från Biltema för att det skall fungera som ett startbatteri? Det är alltså ingen större skillanad från ett rent (bil-)startbatteri?!

 

Motorn startar på ca. 5 s med det batteri jag har idag, dock är det lite segt i början, så utifrån det behövs inte många Ah men frågan är hur många A ett SMF batteri klara att leverera under några sekuder jämfört met ett rent startbatteri till ex. en bil.

Det skall tilläggas att jag i nuläget har batteriet i motorutrymmet.

 

Är det någon som vet att det skulle fungera bra med ett 100Ah SMF-batteri från Biltema att använda som ett startbatteri till en V8:a? Eller är det bättre som förbrukningsbatteri?

 

Jag vill ej betala mer än vad som behövs, då detta är en temporär lösning under denna sommar. Tills nästa sommar kommer jag att bygga om elsystemet till ett startbatteri ett driftbatteri. Så det jag är ute efter är en kompromiss som skall fungera under denna sommar.

 

Edit: Så de batterier Biltema kallar SMF fungerar alldeles utmärkt som startbatteri i en båt?

 

Mvh. Björn

 

 

Senast ändrad av bjarre | 21 juni 2007 | 22:42

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft Biltemas som startbatteri i segelbåten många år utan problem, men när jag nu köpte nytt så hittade jag billigare och bättre på TH Petterson (gbg)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Läs med på batteritillverkarnas hemsidor. T ex www.tudor.se

Själv kör jag med 1 st start 120 Ah och 2 st drift på 100 Ah per batteri.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittar bara bilbatterier, batterier för Mc, Jetski mm. på Tudors hemsida. Jag börjar kanske bli lite trött...

 

God natt!

 

Mvh. Björn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

jag använder som sagt ett Biltema SMF Marin-batteri som startbatteri till vår 5,7 l V8 och det fungerar toppenbra. Jag valde ett 86 Ah eftersom det var den största kapaciteten som fanns i samma storlek/mått som de gamla batterierna. Som förbrukningsbatteri tog jag dock i med ett 100 Ah som är 5-10 centimeter längre.

Egentligen hade det nog räckt med ca 60 Ah, men prisskillnaden är marginell och storleken är samma så lika bra att ta ett batteri med högre kapacitet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Använder Biltemas  batterier (75Ah)har fungerat kanon flera år

 

/Kenny

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klippt från Tudors hemsida:

 

De viktigaste skillnaderna mellan ett start- och ett fritidsbatteri är startbatteriets förmåga att avge hög ström under kort tid och fritidsbatteriets förmåga att leverera ström över en längre tidsperiod. Ett renodlat fritidsbatteri har t ex något längre högströmskapacitet än ett startbatteri.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag provar nog ett SMF-batteri från Biltema. Det jag var orolig för var att dessa ej skulle klara leverara hög störm under korttid dvs. som ett rent förbrukningsbatteri. Men då flera av ni även använder de som startbatteri fungerar det ju bevisligen även bra som startbatteri. Det verkar också fungera bra som förbrukningsbatteri, en bra kompromiss alltså. Då får det på sikt bli 2 st Biltema-batterier ett som start och ett som förbrukning.

 

Tack för svaren!

 

Mvh. Björn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...