Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024
skrapan

EGNOS

Rekommendera Poster

Någon som vet om EGNOS fungerar nu?

Testade i helgen fick inte kontakt med någon satelit.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag har fått för mig att EGNOS inte kommer att aktiveras för än i

April 2008. Men eftersom jag är osäker så ska inte mitt inlägg tas som ett påstående utan snarare som en undran.

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har fått olika svar varje gång jag har frågat. Redan förra året fick jag besked från Lantmäteriverket (eller vad de nu heter idag) om att EGNOS hade psrakat igång, men sedan har jag fått diffusa svar om att det kanske inte har kommit igång på allvar och kanske kommer igång under sommare, hösten, vintern eller nästa år. :-( Inte lätt att veta efter alla dessa olika svar och inte blir man klokare om man går in på EGNOS hemsida och kollar (minns inte adressen just nu).

Senast ändrad av Macsailor | 23 juni 2007 | 16:42

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ger ett sånt här system bättre kontakt också (i skymda lägen) eller ger det bara större noggrannhet när man väl har kontakt ??

(jag har problem med sattelitkontakten på vissa platser eller när jag inte varit inloggad på ett tag)

Senast ändrad av Strega | 23 juni 2007 | 15:36

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är inte riktigt säker på hur det förhåller sig, men förhoppningsvis är noggrannheten minst lika bra som vanligt med eller utan kontakt med EGNOS-satelliten. 

Förövrigt hade jag bra (EGNOS-)mottagning när jag i lördags var ute och satte upp windexen som jag inte hittade i samband med den ursprungliga sjösättningen/mastningen tidigare i våras (maj).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det ger bättre noggrannhet, men egnos satteliterna ligger väldigt lågt/nära horisonten för oss nordbor och kan därför vara knepiga att få in. Så var det iallafall förra året....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

EGNOS ska ge bättre nogrannhet, 1-2 meters fel bara.

EGNOS är ett tilläggsystem till GPS och GLONASS som ger högre precision i mottagare som befinner sig Europa. Namnet är en akronym av European Geostationary Navigation Overlay Service.

Stationer på marken mäter felet i den vanliga signalen och skickar ut en korrigering via geostationära satelliter. En mottagare kan då göra en mer exakt positionsbestämning, så noggrann som 1 till 2 meter mot tidigare 10 till 20 meter. Systemet är under uttestning och beräknas vara igång i början av 2006.

EGNOS hemsida:

http://www.egnos-pro.esa.int/index.html

Senast ändrad av Yadis | 26 juni 2007 | 16:45

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...