Gå till innehåll
onsdag 29 januari 2025
Arve28

Fender + lufttrykk + knopar

Rekommendera Poster

Har kjøpt noen fendere 420mm lange på biltema 25-003. Disse er det luft i. Står at 0,15 bar er et bra tryck. Men hvor harde skal de være om man ikke har noe å måle med??

Er det noe spesiell ventil man trenger for å blåse de opp? Klarer man dette med håndpumpe?

Hvilken knute/knop skal jeg bruke på linan til fender. Har kjøpt fenderlina 25-062 8mm.Tenkte å ha splitsad ögla festet i båten. Da må jeg ha en knop på linan nederst ved fender. Hvilken?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta den färdiga splitsade öglan vid fendern och dra igenom repet genom öglan. Gör sen en större splitsad ögla i andra änden om du vill ha det.

Här är en beskrivning på hur man splitsar ögla. http://www.teamtorskarna.se/splits.htm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fyll med luft tills det verkar vara lagom.

Så kinkit är det inte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En sak som är viktig, är att häng ventilen neråt mot vattnet.

Om du ligger så det blir stort tryck i fendern, så kan ventilskruven fara iväg som en projektil och då rakt upp.

Detta gäller alla som har fenrar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en fotpump från Biltema, 27-515, med vilken jag pumpat både biltemafendrar och andra fendrar med gott resultat. Till pumpen följer det med ett koniskt munstycke för ändamålet, som praktiskt nog sitter fast i slangen med en liten kedja så att man inte slarvar bort den.

Observera att Biltema också har en snikversion av denna pump med enbart en cylinder. Till den pumpen finns det också ett koniskt munstycke, men det munstyckt var smalare. Kan dock mycket väl fungera, jag prövade inte utan slog på stort och köpte den stora pumpen för 59 kr.

När det gäller trycket så handlar det väl om att man inte ska spränga fendrarna. Jag pumpade mina så de vart hårda som fotbollar men de sprack inte för det. 

Senast ändrad av Flipperskeppare | 20 juni 2007 | 23:01

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jeg har samme pumpe fra Biltema. Man kan ikke stole på hva det luft-trykket viser som man pumper inn. Hopper opp og ned etter hvor hardt man tråkker på den.

Synes de ferdig oppblåste fendere jeg kjøpte var veldig lite luft i.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...