Gå till innehåll
lördag 28 december 2024
Seawing

Brytarlöst tändsysyem

Rekommendera Poster

Har en Aq170 B 30 med vanlig fördelare och funderar på att byta till brytarlöst.

Har tittat lite i forumet men skulle vilja ha mer råd.

123Ingition, Biltema, eller andra ????

Tipsa mig gärna.

Mvh  Seawing

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Jag har en B20 och har nyligen bytt till brytarlöst system.Satsen inkl. tändspole kostade ca 1900:- Bytet var lätt som en plätt och motorn startade omgående.Det enda jag fick göra vad att kapa rotorn för att den skulle greppa i axeln. Bättre ekonomi sägs det och inga problem med spetsar. Kolla efter Ignitor på internet. Lycka till. Göran.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett billigare alternativ till brytarlösa system är transistortändning. Se länk nedan till amazonklubbens forum. Verkar funka. Har själv byggt ihop satsen från Welleman (köpt via postorder på nätet för ca 200 kr) och monterat i en plastlåda från Clas Olsson under vintern (ännu ej provkört, men snart är det dags!)

http://amazon.forum.bilia.se/phpbb2/viewtopic.php?t=190&highlight=brytarl%

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är inte nödvändligt att byta tändspole om du har en med tillräckligt motstånd.

Annars så kan man hänga i brytarlöst från en bil. På skroten för några hundringar.

Om ett brytarlöst ger bättre effekt/ekonomi så har man inte haft ett friskt tändsystem från början, men nästan underhållsfritt blir det och det är inte det sämsta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...