Gå till innehåll
söndag 09 februari 2025
TrainingMan

Tohatsu 25 hk 2001 problem

Rekommendera Poster

Vad kan då jag ha råkat ut för??

jag var ute och åkte när jag hörde en smäll i motorn.

Stängde genast ev den...trodde jag körde på ett grund.

Kikade men såg absolut ingen skada så ngt grund var det inte...så jag testade o starta den i den startade direkt.

Det jag märkte nästa gång jag skulle starta den var att den rykte en hel del.

Den ryker även en del nu när jag kör.

Det tragiska var att det vara första turen för året med båten (nyköpt)

Motorn är en tohatsu 25 hk 2001.

Vad ska jag kolla upp först??

Den startar ju som den skall även om jag tycker den är lite trög...får nöta en delinnan den startar upp sen är det ju det där att den ryker så himla mycket.

Det borde inte vara normalt för en så ny motor , för jag har bara haft betydligt äldre motorer tidigare och dom har knappt rykt alls?

kan väl tillägga att det är Vit rök...

Skalljag ta upp motorn och kolla impellern direkt?

Kan det vara ngt annat?

Topplockspackning?

Ngn som har en Idé?

Kostnad om det är topplockspackning?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var ner till min båt idag o testade o starta den lite snabbt. 

Den startar ju efter lite nötande men den ryker massor i början....så jag misstänker ny att det är topplockspackningen som är kass.

Tyvärr så är man helkass på motorer så man blir nog tvungen att ta upp den och köra den till en verkstad.

Vågar ju inte köra om det är ngt trasigt.

Om en topplockspackning är sönder...vad ger detta för kännetecken??

Mina är ju bara att den ryker en hel del när jag startar den, men även att det kommer en del när man kör.

(mer än brukligt)

Den startar ju som den ska och jag har ju kört med den en bit idag åxå...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Jaha, sådant här är aldrig roligt och jag luder med dig trots attr jag inte har en aning vad som är felet. Men det är ju inget kul med en motor som inte är som den ska!

Jag vill bara råda dig till att inte göra någonting med motorn och ännu mindre att starta den! Istället bör du omgående lämna in motorn för översyn hos den butik som du köpte den hos. Be för säkerhets skull om en felsökning och ett kostnadsförslag på hur mycket en reparation skulle kosta. Felet kan vara enkelt och billigt men om du har riktig otur så kan det bli dyrt. Därför är det nog säkrast med ett kostnadsförslag innan de börjar reparera den. Hoppas att allting går bra....jag håller tummarna åt dig!

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen!

Har haft en marinservice som har gått igenom min båtmotor idag och hör och häpna.......Dom hittade absolut ingenting.

Det dom märkte var att den rykte som attan i början när dom startade den men att det sedan avtog när dom haft den igång.

Sen plockade dom isär den (vet ej om dom gjorde mera än så) sen satte dom ihop den igen.

Nu ryker den som en normal tvåtaktare.

Jag frågade vad dom trodde hade hänt, men dom hade ingen aning och tyckte bara jag skulle vara nöjd att det inte var ngt allvarligt;)

Dom misstänkte att det kommit in vatten ngnstans som förångades när man startade...förstod nog inte riktigt vad dom menade för jag vara nog bara så glad att höra att inget allvarligt hade hänt.

Nu är sommaren räddad smiley-cool.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...