Gå till innehåll
onsdag 13 november 2024
BrunoFalck

Motorproblem

Rekommendera Poster

Hej. har köpt en beg båt med en -79 suzuki 85hk. Gick helfint vid provkörning och hemkörning (ca 2 timmar) men gick lite dåligt på låga varv och kunde tjuvstanna så provade därför att byta stift och soppa filter. Nu går den fint på låga varv men då jag gasar på så känns det som om motorn inte får bensin efter ca 30 sek till 1 min, om jag pumpar på blåsan så går den fint en liten stund till men sen blir det samma fel igen. Provade att sätta tilbaka det gamla bränslefiltret men det hjälpte inte. Någon som har något tips!?!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag hade samma problem med min Johnson 40 Hk -97 (tvåtaktare) för något år sedan. Fick tyvärr lämna in den till en båtverkstad som fick bygga bygga bort den automatiska oljeblandningen då det tydligen är ett känt problem med att dessa krånglar och lägger av förr eller senare. Symtomen kan vara den som jag hade och då klarar man sig hyfsat billigt undan eller så får man större störningar och då kan det bli riktigt dyrt.

Alternativet var att beställa en ny del och skruva in som kostande marginellt mindre än att bygga bort problemet men då finns ju fortfarande risken att felet dyker upp igen och då kanske det blir den riktigt dyra åtgärden... 

Nu få vi blanda direkt i tanken i stället och det funkar utmärkt.

Jag har för mig att det hela gick på ett par, tre tusen att få fixat.

/Pilfinkarn  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för förslaget men jag blandar redan bensinen direkt i tanken. Motorn är en 85hk utombordare från -79 och har ingen separat oljetank.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då det uppstod efter byte av grejer så kolla att den inte drar tjuvluft vid soppafiltret. Du kanske inte fick det riktigt tätt där...

Det borde du se om du pumpar på blåsan med motorn avslagen, borde läcka där då.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har nu bytt alla bränsleslangarna och satt nya slangkopplingar överallt så nu fungerar hon fint igen!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...