Gå till innehåll
lördag 30 november 2024
Marco9000

Skall köpa snipa eller halvplanande

Rekommendera Poster

Hejsan!
Jag har länge funderat på att köpa båt och nu verkar det som om det blir av i sommar eller nästa sommar (vill ha båtplats på samma klubb som en polare).

Har läst i en del forum och tidningar och har kommit underfund med att en Albin 25 eller Nidelv 24 är något jag vill ha. Visst vore det trevligt med mer fartresurser men det känns inte så nödvändigt.
Som jag har förstått det så har Albin 25 en hyfsat djup sittbrunn och sjöegenskaperna är lite si och så (DL-varianten skall vara stabilare och även snabbare) medans Nidelven är en riktig snipa och har stabila egenskaper (om man bortser från sniprullningar :D ).
Nu verkar det som om Nidelv är ganska sällsynt på begagnatmarknaden, speciellt som jag skulle vilja ha en -77 eller nyare för att få den runda soffan i aktern, Albin verkar det finnas betydligt fler av.
Det jag undrar över är vad som är vanliga fel på dessa båtar, vad man skall kolla efter när man köper? En hyfsat ny motor med sötvattenskylning är ju viktigt, enligt de priser man sett så vill man inte ha ett motorhaveri. :| 
Jag är för övrigt inte bergsfast i mitt val av båt så om ni vill tipsa om något annat i samma storleks- (innerutrymmen) och prisklass är ni välkomna. :)

Utöver detta har jag en undran, många av dessa båtar har toalett med septitank, hur/var tömmer man en sådan?

Väl mött!
/Marco 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Marco.

Jag har äger en Nidelv 24 sedan 2003 och har upplevt ett och annat med båten. Det jag fick uppleva andra sommaren med båten var total motorhaveri (VP MD17) som jag fick ersätta med en yanmar på 29hk. Båten blev mycket tystare med modern liten diesel. Övrigt har båten varit ärlig, dvs det man såg och upplevde vid köp håller än idag. Bränsleförbrukning är minimal, några fulltankar på sommarn. Billig i försäkring. Bra skärgårdsbåt som håller ihop också i när sjön inte är platt. Toalett med septitank ( i min båt var den tillverkad av svart plåt, IDIOTI!), pentry med gasolkök ( bra och snabb). Men kolla skicket på kapell vid inköp, kostar nog en slant att ersätta. Kolla och betrakta varje komponent i båten för sig, så som logg, eko , värmare, motor osv, vad är kvarvarande livslängd på varje kompnent? Skovet håller väl så länge man sköter den.

Ja, det finns givetvis mycket mer att berätta, men lite att börja med.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

frågan är kanske lite om du ska ha en dubbelruffare eller en med bara förruff.

Om du har barn och familj eller tänker övernatta med vänner i båten är en dubbelruffare att föredra, i jämförelse med de sk våningssängarna i snipor,  bädda under kapellet eller krypa in i en sk. mittkabin under förarplatsen är dubbelruff överlägset,

Där kan ungarna hållas så väl dag som natt och man kan sova i fred utan att genera kompisar

med snarkningar och  fisar.

Samtidigt så tycker jag nog att halvplanare som gör några knop till än snipans 5-6 har sina fördelarl Vår Myra marchar på 7 och går att få upp i cirka tolv.

Vi tittade på albin 25 men i och med att Myran är lite snabbare och bättre i sjön så föll valet på den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...