Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
raxz

ingen tomgång, dålig på lågvarv. varför?

Rekommendera Poster

Hej, jag har en mercury 25hp -83. plockade fram den och båten nu idag men upptäckte ett fel. tomgången fanns inte, bara dog, och den gick mycket ojämnt på lågvarv. är det någon som har lite tips om vad det kan vara för fel? någon som varit med om samma problem kanske? är mycket tacksam för svar!

tack på förhandsmiley-cool.gif\

 

Senast ändrad av raxz | 21 juni 2007 | 16:40

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får nog plocka ner förgasarna och blåsa rent, om jag inte missminner mig brukar dom lätt flöda över och ge dålig gång på tomgång, kolla om det droppar soppa från förgasarna.

 

MVH

/Danjel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Troligen det gamla vanliga felet, att motorn stängts av med bensin kvar i förgasaren, då avdunstar den under vintern och lämnar kvar en gegga som täpper till tomgångsmunstycket i förgasaren.

Rådet du fick ovan år bra, men om du har tur så löses kletet upp av den nya bensinen och motorn börjar gå bra igen, det beror på hur länge motorn stått still.

GLÖM INTE att köra slut på bensinen i förgasaren på hösten vid upptagningen, eller öppna avtappningskranen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, tackar! men nu äre så att vi lyckas lägga in en växel och trycka i gasen då vi har öppet spjället då vi drar i gång den. så länge spjället är öppet så går den, fast inte bra. men då vi lagt in växeln och kör på högvarv går den skit bra, precis som vanligt. kan det hjälpa att köra ur den då lite eller? bara ligga och köra gasen i botten runt, runt i sjön?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

var nyss ute och körde både på hög- och lågvarv. på högvarv går den så bra, men på lågvarv går den ju så ojämnt så man vill ju gråta. VARFÖR? blir galen, passar ju så bra också då man kan NOLL om motorer... 

TIPS?? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har ju redan fått svaret, att det är stopp i tomgångsmunstycket, bara rensning som återstår.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jahopp, isf blåste jag inte helt rent den då...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

MOTORJÄVEL!!

har blåst rent den och den vill så gärna igång, men den startar inte. ibland går den igång i några sekunder men slocknar sen. får den för lite bränsle?

aa, jag blir så jävla less på den förbannade motorn.. 15.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vill bara visa mina sympatier! har samma problem med min vp 145a, ska också försöka göra ren förgasarna men tills det är ordnat MOOTORJÄVEL!!

Micke.H

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Vanligasre felet i bilvärlden brukar vara skit bakom ratten så på sjön blir det väl bakom rodret.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

haha,

man kan bli jävligt less.

men är det någon som har ett tips på vad man kan testa?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, om vi tar det från början och eliminerar var sak för sig, men kolla noga, -ÖVERTYGA DEJ att det är korrekta värden.

 

Bensinen, är det möjligen vatten i den, eller skräp? Rengöring av tanken invändigt och ny bensin.

 

Sil, slang, filter, blåsa, slang igen, anslutning. Är det OK hela vägen?

 

Bränslepumpen, är den ok, fyller den upp flottören till RÄTT nivå?

 

Förgasaren, är den rengjord och även nålventilen för tomgångsinställning rätt inställd?

 

Tändningen, är den kollad och godkänd, nya tändstift och kablar, alla tändspolar lämnar rätt spänning?

 

Brytarspetsarna, om det finns, är dom rätt justerade och kondensatorerna bytta?

 

Startar motorn utan choke eller måste den vara dragen? hjälper startgas?

 

 

 

Detta är en generell genomgång och allt är kanske inte gällande för varje motor, men gå igenom listan så BÖR det finnas rimliga möjligheter att den startar. Lite kommentarer till ovanstående:

 Bensinsystemet, kan lätt testas om man höjer tanken till nivå ovanför förgasaren, då får bensinen självfall och pumpen belastas inte, då kan man dra slutsats om pumpen är dålig eller ej.

Finns det möjligen sprickor i slangarna eller är det risk för luftatt sugas in i stället för bensin? Blåsan är inte aktiverad när motorn går, så misshandla inte den, den innehåller bara två backventiler, men det finns ju filter eller sil på sugrörets nedre ände, är det rent?

FÖRGASARENs blandarskruv ska ju justeras, men oxo blåsas ren från skräp och sen skruvas in igen till det värde som fabriken föreskriver, normalt 1.½ varv ut från helt inskruvat, men läs manualen.

 

Jag kommer inte på mer just nu, men nu har ni nåt att bita i så länge, och SKYLL INTE PÅ MOTORN, den går bra om den får omvårdnad, lär er motorernas funktion så slipper ni i framtiden slita ert hår. Det finns BÅTMEKANIKERKURSER som startar vår och höst, gå en sån! 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Tack ska du ha!

ska kolla upp det där smiley-smile.gif\

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...