Gå till innehåll
lördag 01 mars 2025
Bluto

PR-antenn - vhf antenn?!

Rekommendera Poster

Hej på er!

Går det att använda min gamla antenn som användes till privatradio till min nya vhf radio?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej det går inte, fel frekvens.

Det är bara att köpa en ny.

Inte ens antennfoten passar.

Bild VHF hållare Lasse

post-571-1394235112,687_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, tack för svaret. Är det något speciellt att tänka på vid köp av antenn, längd, frekvenser osv?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja - det är lite att tänka på!

Jag anlitade proffs och är glad för det - tog 2 man ca 6 timmar att dra kabel och installera radio och antenn/blindkäpp och testa in och utsignalstyrka samt förbindelseprov med Sweden Rescue på Sveriges framsida.

Antennen är normalt dryga metern lång och bör stå rakt upp för bästa sändning/mottagning. Köp gärna ett fäste med enkel eller dubbel möjlighet att fälla antennen - har hört att det kan vara bra att ha.

Installerade min i fredags kväll och allt funkar fint.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Våglängden är inversen på frekvensen, en antenn är oftast en halv våglängd lång. Man går alltså knappast runt och väljer bland diverse antenner av olika längder, utan man köper en VHF-antenn. Möjligen finns det andra längder att välja på, t.ex. kvartsvågsantenn. Det fanns det till mobiltelefoner på den tiden när de satt fast i bilen -- någon som minns? I vilket fall som helst är det fortfarande en VHF-antenn.

Tipset om expertinstallation är nog inte dumt eftersom man ju kanske framför allt har VHF för säkerhets skull. Vore ju trist om det då blir lite sådär halvbra, som mycket blir när man gör det själv (åtminstone för mig). 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

beroende på vad det är för pr antenn du har så går den ju att modifiera så den fungerar på vhf... Men knappast att rekommendera!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag kör på pr.. har inte blivit av att jag fått köpt en vhfantenn än.. men det funkar i dom närmsta kretsarna...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gedda, hur tror du din VHF mår med en sån antenn inkopplad? Våglängden för PR-radion är 11 meter ca och för VHF knappt 2 meter!  En antenn ska vara en kvarts våglängd långfrån matningspunkten, så att använda 27 MHz PRradioantennen ger en ofantlig reflekterande mängd energi in i radiosändardelen, som kommer att förstöra din VHF! Använd en stående-våg-mätare så får du se! DESSUTOM är PR-radioantennen försedd med en spole och troligen också en kondensator vilket kortsluter andra frekvenser än 27 MHz, därför blir det väldigt dålig mottagning i din radio.

Ursäkta att jag gjorde detta inhopp, men det kanske ändå gav svar på trådens frågeställare om det går att använda PR-radions antenn till VHF, Svaret är alltså NEJ!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här måste jag också lägga mig i!

gedda du bör nog sluta med att sända på pr antennen, om du inte vill köpa ny radio (eller reparera) snart!

Lyssna kan du göra, hur bra det nu fungerar, men INTE sända!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...