JFK01 0 Postad 19 Juni , 2007 Undrar om någon vet var man kan finna en omvandlare till min importerade båt... Har redan byggt om så jag har 230 i landström, men jag skulle ibland vilja koppla upp mina eldetaljer inombords och då är systemet på 110 volt .... Vet nån var man kan köpa en sådan omvandlare.... En lösning jag har är 110v till 24v sen 24v till 230v ... känns omständigt .... Tacksam för svar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pepppe 0 Postad 23 Juni , 2007 Jag har en omvandlare från 230 till 110 om det är av intresse bara att höra av sig den satt i min USA båt men jag har bytt ut alla 110 v prylar till 230 v Mvh Pepppe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Forss-eu 0 Postad 31 Augusti , 2008 kolla www.forss.eu Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tommpa 0 Postad 1 September , 2008 Kolla www.odelco.se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gantika 14 Postad 1 September , 2008 Kolla www.tufvassons.se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anemos_ 1 Postad 1 September , 2008 En omvandlare ? Från 220-230v AC till 110V AC, behövs det väl ingem omvandlare en vanlig transformator bara ! (maximmerat till dina effektbehov, kanske en på 1000w, eller mindre, beror på dina grejor i båten !) En omvandlare är någonting annat. Kan vara från likström till växelström !(en Inverter, är en omvandlare !) Varför då detta ? En lösning jag har är 110v till 24v sen 24v till 230v ... ???? Sök på någon Elfirma !! Senast ändrad av Anemos_ | 01 september 2008 | 15:24 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 1 September , 2008 Lite oklart vad du menar men om jag förstår rätt så har du numera 230V in till en transformator som ger 110 v in i båten. Du vill nu kunna koppla in 230 V apparater typ kaffekokare etc. Om detta är rätt uppfattat är det lättaste att helt enkel dra en ny ledning från ingången på transformatorn till ett eller två extra elurtag i båten. Du kopplar via en jordfelsbrytare som kostar någon hundralapp så har du både 110 och 230 v i båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sativa 0 Postad 1 September , 2008 Dom, ni har inga bakmaskiner,meddela när dom kommer så skall jag kanske handla hos dig igen!!!!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 1 September , 2008 Du får gärna blanda dig i !!! Men det är inte så solklart vad han har eller inte har. Han skriver att han redan har byggt om landström till 230 V men att han har 110 V i båten. Han har själv ett förslag om att gå från 110V till 24V och sen från 24V till 230 V. Så fär mig verkar det som om han har 230V in 110 V i båten och vill ha 230V igen..... Jag kan ha fel men det ger sig nog med tiden. Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sativa 0 Postad 1 September , 2008 Förmodligen bara man inte har barn i båten!! om han lättar brygga kan han behöva en omvandlare!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anemos_ 1 Postad 1 September , 2008 OK,OK, Läser man hans fråga så. Han har ju 220 volt landströms intallation i båten, men han vill ha sina Amerikanska prylar som går på 110 volt växelström att fungera i båten. För detta befövs det bara en extra transformator och ingenting mer. Har du nu förstått ? Varför då blanda in 110V till 24V och sen från 24V till 230 V. ?????? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 1 September , 2008 Jag är inte korkad om du nu mot förmodan tror det. Jag vet också att om man vill gå från 230V (som vi har i Sverige) till 110V så är det bara att hänga in en transformator. Och jag blandade inte in 110v/24V/24V/230V det var faktiskt frågeställaren som själv hade denna fundering, och av just denna anledning skulle man kunna dra slutsatsen att han ville gå från just 110V till 230 V. Men faktum kvarstår att om man vill köra både 110 V och 230 V så är det precis som jag skrev i mitt första inlägg att mata två parallella system med sina respektive urtag där man i båtens befintligt system lägger in en lämplig transformator. Dock måste man se till att ha jordfels brytare i båda kretsarna för att det skall fungera. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anemos_ 1 Postad 1 September , 2008 Korkad eller inte korkad, det är frågan ! (Jag har ändå inte skrivit det) Vad Jordfelsbrytare , beträffar så räcker det med en på ingående ledningen till båten. Transformatorn har man ju inne i båten, som är ansluten till den inkommande 220 volt ledningen till båten ! Så vad mera ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 1 September , 2008 Jaha du !! Har du hört talas om att en transformator, galvaniskt skiljer inkommande sida och utgående sida???? Detta innebär att en jordfelsbrytare på primärsidan inte känner av fel på sekundärsidan. Att bara ha en jordfelsbrytare på stolpen i land hjälper föga för de stackare som tar i strömförande apparater ombord. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 1 September , 2008 Kanske skall du läsa frågeställarens rubrik !!!! Jag citererar densamma: Omvandla 110 volt till 230 volt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anemos_ 1 Postad 1 September , 2008 Jag ger mig. (vet inte hur korkad du är...nem som du själv nänmde det...) Läs från början frågan: Undrar om någon vet var man kan finna en omvandlare till min importerade båt... Har redan byggt om så jag har 230 i landström, men jag skulle ibland vilja koppla upp mina eldetaljer inombords och då är systemet på 110 volt .... Vet nån var man kan köpa en sådan omvandlare.... En lösning jag har är 110v till 24v sen 24v till 230v ... känns omständigt .... Tacksam för svar Fattar DU, han har redan 220 volt lanström, in till båten, men han vill använda sina prylar som går på 110 volt. Där behövs det bara en extra transformator . Det voro bättre att JFK01, kom in själv här !! Senast ändrad av Anemos_ | 01 september 2008 | 17:30 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 1 September , 2008 Jaha vi får väl se vem som har rätt när frågeställaren berättar det för oss ! Men hur var det med jordfelsbrytaren ??? Hur får du den att fungera på sekundärsidan om den sitter inkopplad på primärsidan??? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anemos_ 1 Postad 1 September , 2008 Nä jag ger upp med dig GOD KVÄLL! (Råkar bara vara en dumm Elingengör och gammal Elektriker !) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 1 September , 2008 Men det är bra för då kan du ju lära ut något till mig som jag inte vet. Hur får du jordfelsbrytaren som sitter på primärsidan att fungera för fel på sekundärsidan. Jag är ivrig att få en förklaring så att jag förstår !!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 1 September , 2008 Bäste Anemos...............du har tyvärr fel i det mesta på denna tråd, ledsen att säga det men så är fallet. Kollade in på frågeställarens sjöbod och fann att han hade haft samma tråd i ett annat forum. Det var precis som han skrev han ville omvandla 110 V till 230V eftersom han bla hade en 110 V generator ombord. se tråden : http://www.maringuiden.se/forum/;thread=169166 Lösningen funnen och alla lyckliga !!! Som sagt du kan inte ha rätt alltid men så är livet. Och du kommer väl inte att förklara problemet med jordfelsbrytaren så antagligen insåg du dina brister även här. Ha det bra så ses vi i andra trådar. Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anemos_ 1 Postad 1 September , 2008 Gör dig nu inte bara allt för stöddig oceanis ! Visste ingenting om hans andra tråd ! På denna tråd skriver han ingenting om en Generator ! Svara bara på denna tråd och Skrev ! DET BEHÖVS BARA EN TRANSFORMATOR, sedan kommer du in KÄFTAR. Även om man har en GENERATOR, som lämnar 110volt AC, så behövs det bara en transformator 110v Ac/220Volt AC. att få 220 volt växelström ! Fast ja tror inte att det var huvudfrågan ! Tror inte han menar att han har en generator som lämnar 110 Volt Växeltröm ?? Man kan använda samma transformator fast på omvänd vis. När det gäller en generator, behövs det inte några extra jordfelsbrytare !! Men tack oceanis för alla dina förklaringar i alla fall !! För min del är detta slutdiskuterat !! Senast ändrad av Anemos_ | 01 september 2008 | 18:43 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 1 September , 2008 Suck.................................... hur var det nu............surt sa räven. Skämt åsido, du behöver inte hetsa upp dig för att du får lite motstånd i debatten. Vi är ju inte här för att bråka, inte jag i alla fall, utan för att ge goda råd eller försöka ge goda råd till dom som vill ha dom. Vad avser extra jordfelsbrytare efter en generator så får vi väl hoppas att han har en i sitt befintliga system för det gör ingen skillnad om det är spänning levererad ifrån en generator eller inte, en jordfelsbrytare skall finnas i vilket fall..... Ha en bra kväll/natt/dag var du nu än befinner dig. Per PS jag käftade inte i mitt ursprungsinlägg men du tog lite toner och då får du faktiskt tåla mothugg DS Senast ändrad av oceanis | 01 september 2008 | 18:55 Senast ändrad av oceanis | 01 september 2008 | 19:01 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Michel-Graf 0 Postad 22 Maj , 2009 Hej! Det går hett till på detta forum. Lite kul att läsa debatten. Tråden är gammal men behöver Ni hjälp med en trafo så kan jag hjälpa dig. http://www.blocket.se/stockholm/Trafo___Omvandlare_230___110_volt__CM_Marine_16029893.htm?ca=11&w=1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser