jokk 0 Postad 19 Juni , 2007 Hej Har lite problem med en mercury 50hk 1979. Den dör när jag vrider på full gas jag tror den får för mycket soppa. Det rinner ut soppa i vattnet. Den blödrar på tomgång. Jag tror det e förgasarna som behöver lite service.Det e 2st förgasare på motorn. Om jag tar bort propellern kan jag ha motorn i balja och lägga i växel och gasa på eller e det inge bra för motorn???? Hur ofta ska man byta impeller??? Jag e helt färsk med att meka båtmotorer men det e väl samma princip som alla motorer??? Finns det någon repbok typ hynes??? Mvh Jocke Senast ändrad av jokk | 20 juni 2007 | 06:21 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
larssonm 1 Postad 25 Juni , 2007 sprängskisser finns här: http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmHomeCcat.jsp?isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&reqFor=29&req4Browse=1&lvlCode=1&pCode=A0000001&path=MM~A0000001&isForSupStore=false&cCatFilter=&eCatSupFldr= & http://www.mercruiserparts.com/SelectProductLine.asp Låter som du behöver ta bort förgasarna och göra rent dom, då bör felet med att det rinner ut bensin och den blöddrar försvinna, har du tur så fixar det även felet med fullgas... Du kan köra motorn i en balja utan propeller om du vill det, själv så föredrar jag att använda en spolmuff, finns att köpa billigt på tex biltema. Tänk på att kolla så motorn alltid får kylning! Får ej gå varm / tom på vatten. Impeller, det är väldigt olika. En del säger man ska byta varje år för att alltid veta att den är okej, andra säger var 3;e år, en del säger att impeller byter man när motorn inte längre får kylning.... Vet du inte när din impeller är bytt senast, byt den! Då vet du att den är fräsh och håller ett tag. Bättre att byta för ofta än för sällan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zer0 3 Postad 25 Juni , 2007 om man sätter en trädgård vattenslang på kylar röret om man inte har ett växelhus på motorn kan man då test starta den? mitt växelhus är nu på renovering... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jokk 0 Postad 2 Juli , 2007 Ok då får jag riva av förgasarna. Hur ställer jag dom sedan??? E det mycket jobb att byta impeller eller e det något som man fixar själv??? Mvh jocke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 678 Postad 2 Juli , 2007 Nålventilerna i förgasarna eller defekta flotörer ligger nära tillhands när det rinner ut soppa. Finns en annan felkälla till bluddrig gång och det är hål i pumpmembranet. Då suger den in soppa direkt i vevhuset via soppapumpen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
larssonm 1 Postad 2 Juli , 2007 Min Mercury thunderbolt 650 -75 bluddrade på tomgång, dog på full gas och flödade över/rann ut bensin ur förgasarna. Åtgärd: plockade bort förgasarna, tog isär dom i delar, la i avfettningsbad i en mugg, blåste sedan rent med tryckluft. Kvar i muggen låg det massa sand/grus. Efter ja sätte ihop förgasarna igen så gick den rent o fint på tomgång, ingen bensin rann ut, men dog fortfarande på fullgas, justerade tändningsläget på fullgas. Nu går den mkt bra! Att tänka på när det gäller full gas, min motor gick bra på fullgas på land, men när jag sjösatte gick den inte alls bra med belastning. Detta skall justeras på sjön med växel i... bind fast båten i en brygga eller liknande, samma sak med justering av tomgång..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jokk 0 Postad 9 Juli , 2007 Hej nu har jag rivit förgasarna plockat ner dom i delar och lagt i avfettning och blåst av. Det var ganska mycket skit i baljan.Men jag tror det saknas en packning. Finns det någon spränskiss på förgasar delar att få tag i (mercery 50hp 1979)??? Sen undrar jag ifall man kan ställa in förgasarna själv eller e det svårt när det e 2st??? mvh Jocke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 9 Juli , 2007 Borde man kunna. Och en 10-15 sekunder borde man kunna köra helt utan kylning. Bara för att kolla om den startar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
larssonm 1 Postad 9 Juli , 2007 Om du läser mitt gamla inlägg Skrivet: 25 juni 2007 | 02:11, så står det där vart du hittar sprängskisser. Sen hur du justerar idle skruven... Gick motorn skapligt innan så enklaste är då att skruva in skruvarna i bott och räkna varven för att sedan efter justering kunna justera till samma... Annars så brukar det funka att skruva ut skruvarna 1½ varv, då bör den iaf fungera, sen kan du få finjustera lite så tomgången är bra och att den svarar på gasen när du drar iväg. Tänk på att skruva lika mkt på båda förgasarna. tomgången ska du justera med framväxel i och under belastning.(Bind fast båten i bryggan) Vart sitter packningen du tror saknas ? Glöm inte bort att göra rent bensinfiltren också, var det skit i förgasarna är det säkert skit i filtren oxå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jokk 0 Postad 26 Augusti , 2007 Ok nu har jag bytt packningar jag stoppade båten i vattnet och vred om nyckeln visst den går bra men så vände jag på huvudet och såg att den inte kylde inte en dråppe kom ut SUCK!!!!! Upp med båt fan igen så nu tänkte jag byta impeller. Kan jag göra det själv eller e det något som e välldigt komplicerat??? Vad ska jag tänka på mm??? Mercury 50hk lång rigg årsmod 1979 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
doggydoggen 1 Postad 26 Augusti , 2007 Det låter som om du tappad/smält nå´ n några av plast restrictorerna som sitter innanför bränslepumps locket.. Det är nämligen så att om motorn av någon annledning går varm så är motorn konstruerad så att när den blir överhettad så smälter det små plastnipplar vid insuget för att mata på mer bensin å kyla motorn..när dom nipplarna har smält så får man dom symtom som du säger..bensin på vattnet..flödar kraftigt och bluddrar/går dåligt..kan givetvis även vara flotörhuset som kärvar..otäta nålventiler..men det kollar du ju rätt enkelt..=) Doger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser