Gå till innehåll
lördag 22 februari 2025
ICEMAN55

Läckage axeltätning?

Rekommendera Poster

Jag sjösatte i helgen och då visade det sig att propelleraxeltätningen hade sprungit läck (rak axel på snipa). Det sitter en gummislangliknande hylsa mot backslaget. I den sitter en mässingshylsa monterad med hjälp av slangklämmor. I mässingshylsan sitter dels en större simmeringstätning samt två mindre tätningar . På mässingshylsan sitter även en nippel monterad med hål ned i utrymmet mellan den större tätningen samt en av de mindre tätningarna . Har skaffat nya tätningar men nu kommer frågan? Skall det vara ngt. fett i utrymmet mellan tätningarna eller ngt. annat smörjmedel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min snipa är det en vattensmord propelleraxeltätning vid skrovgenomföringen, monterad på en bit slang, med infettat garn som pressas in mot axeln i en konisk hylsa/mutter...ingen extra olja eller fett, bara vatten som kylmedel (en del av det vatten som vid gång kyler/smörjer tätningen droppar alltså in i båten med typ någon deciliter/dygn vid stillastående).

 

Då du har:

 

en nippel monterad med hål ned i utrymmet mellan den större tätningen samt en av de mindre tätningarna

 

så tror jag att på den nippeln ska det sitta antingen en fettspruta eller en oljebehållare som ska förse tätningen med smörj/tätmedel (så har jag på min nya båt..en oljebehållare som smörjer tätningen).

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nippeln som jag nämnde i min snipa hade en slang påträdd. Slangen  mynnar i tomma intet. Kan det vara så att man skall smörja via denna slang. Och i så fall med vad för sorts smörjmedel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nippeln som jag nämnde i min snipa hade en slang påträdd. Slangen  mynnar i tomma intet. Kan det vara så att man skall smörja via denna slang. Och i så fall med vad för sorts smörjmedel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu hag har bytt tätningarna och monterat dem så som de gamla tätningarna satt tidigare, samt fyllt med olja via nippeln/slangen . Dock när jag åkt en stund så blir mässingshylsan varm som tätningarna sitter i, ca. 50-60 grader uppskattar jag temperaturen til. Kanske ngn vet om det skall vara så. Har jag missat något vid bytet av tätningarna? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...