Gå till innehåll
måndag 03 februari 2025
Massabra

50 Hk Yamaha 4-takt på Buster RS

Rekommendera Poster

Funkar det? Jag vet att det är över rekomendationerna och dessutom är ju motorn som sådan väldigt tung.
Tacksam för svar 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

min kompis har en sån på sin rs o det funkar jättebra.så det är nog lungt  yamahas 40 o 50 är ju samma motor i grund

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Jag vet inte vilken maxgräns det är på Buster RS när det gäller motorstyrkan, (misstänker dock att det är max 30 hk) men det som du verkligen måste tänka på är att de flesta försäkringsbolag inte går med på att försäkra båten om du övermotoriserar den! 

Om RS är godkänd för t.ex. max 30 hk så bör du alltså inte ha en starkare motor på den enligt min åsikt. Dessutom så är just Buster-båtarna kanske de mest stöldbegärliga båtfabrikat av de alla (även äldre modeller),

så det finns (minst) dubbel anledning till att ha den försäkrad.

Att köra utan båtförsäkring är direkt dumdristiskt (tycker jag) eftersom en sådan försäkring innehåller så mycket mer än enbart för stöld och brand. Som båtägare så har man sk. redaranvar på sjön och det kan stå en förbannat dyrt om någonting allvarligt händer! I synnerhet om det är skador på andras egendom eller ännu värre på andra människor.

Mitt tips är att du därför kollar upp hur lagen om redaransvar ser ut (ingår i t.ex. grundutbildningen för förarintyget) och att du ocskå hör dig för med flera försäkringsbolag där de kan föklara lite mer ingående om varför du faktiskt bör ha en båtförsäkring. När man får klart för sig vad det verkligen innebär så är det nog rätt få som vågar köra utan....

Lycka till med både båt, motor och bålivet och se till att du får det rikigt trevligt och kul på sjön, men att du också kan känna dig trygg på alla sätt och vis...

Hälsningar:

Roddarn 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej läste ditt problem. Här i Finland är max styrka på RS 40 hk så nog tror jag du kan sätta 50 på

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

dom är godkända för 40 hk rillezzzzz

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...