Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
jonas300

2-takt eller 4 takt????

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har tänkt köpa en silver colibri, som är en alu-båt på 200 kg. Men vilken motor ska man välja? Har 2 alternativ, det ena är en Evinrude 30 hk 4-takt med powertrim/tilt årsmodell 2003. Det andra en mercury 30 hk 2 takt, ELPTO årsmod 2005.

 

Båten väger ju inte så mycket och Evinruden väger cirka 20-25 kg mer än mercuryn, så det kan ju tynga ner båten en del. Men vilka är största skillnaderna på motorerna? Vad är fördelen med Mercuryns separata oljebehållare, är det att det luktar mindre bränsle än oljeblandat?

 

Kul höra era synpunkter, och vad ni skulle väla.

 

Senast ändrad av jonas300 | 19 juni 2007 | 18:27

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle välja fyrtaktarn. Har själv kört fyrtakt ganska länge och köper aldrig någon mer tvåtaktare. Fyrtaktare går mycket tystare och drar mycket mindre bränsle.

Fördelen med Mercurys oljeblandare är att man slipper blanda oljan själv i tanken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

4-takten är nog att föredra mellan dessa alternativ, MEN betänk att 4-takten är mer känslig för trp, typ hamna i horisontalläge el likn. Vikten gör ju oxå sitt till utifall motorn regelmässigt ska lämna båten, mycket att bära, typ... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, låter ut som att 4-taktare är mest attraktivt. Är det någon som föredrar 2-taktare? Jag hör en del mena att evinrude inte är någon pålitlig motor, någon som har en evinrud som har synpunkter?? Jag har varit inne på att köpa båten med en mercury 2-takatre men jag kanske skulle fundera om, och satsa på en 4-taktare. lättare att få såld säkert...

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan!

 

Jag föredrar direktinsprutade 2-taktare. De väger mindre, är så gott som lika tysta som en 4-taktare (i synnerhet i högre farter), de är lika bränslesnåla enligt alla tester och de är ofta rappare eller i varje fall likvärdiga. 

 

De flesta motorer idag har precis som 4-taktare automatisk oljeinblandning från och med 50 hk. Hur det är just med E-Tec`s 30 hk vet jag däremot inte. Samtidigt finns det faktiskt fördelar med att blanda in oljan direkt i bensinen, så även om det är en aaaaningen krångligare så finns det en viss säkerhetsfaktor inbyggt med det! Det är alltså både för och nackdelar med automatisk oljeinblandning.

 

Kort sagt så är direktinsprutade 2-taktare och 4-taktare ganska likvärdiga. Den allra största skillnaden är att 4-taktaren väger mer och att de är dyrare att serva. Prismässigt så är det också likvärdigt mellan dessa motorer. Miljömässigt när det gäller utsläpp också.

Visst finns det skillnader mellan motorerna, men de är faktiskt väldigt små och i vissa fall knappt mätbara. Då är däremot vikten ganska avgörande för många båtar mår bättre med en lite lättare motor i aktern. De flesta av Colibri-storlek skulle jag vilja påstå eftersom det är ganska lätta båtar.

 

E-Tec är bra motorer och kräver ingen service alls de första 3 åren!

Det är rätt mycket man sparar rent ekonomiskt på dessa tre år och det ska naturligtvis räknas in i kalkylen om man har funderingar på en sådan.

Själv äger jag ingen E-Tec men skulle mycket väl kunna tänka mig en sådan.

 

Andra alternativ att titta på när det gäller direktinsprutade 2-taktare är Tohatsu TLDI-modeller. Det är svinbra motorer om du frågar mig och riktigt tysta även på tomgång.

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...