OC35Indigo 0 Postad 19 Juni , 2007 Hej på er! Har en båt som är svår att torka på grund av sandwichkonstruktion där distansmaterialet är divinylcellplast (osäker på stavningen). Skrovet är renblästrat ned till glasfibern. Jag har läst om följande metoder: 1. Låta stå och torka i sin egen takt. 2. Varmluftsfläktar. 3. Infravärme. 3. Hotvac-systemet 4. Ångtvätt Detta verkar vara vad som finns att tillgå i olika kombinationer med varandra och med vattensköljning med mera. Så slog det mig häromdagen att mikrovågsugnens egenskaper för uppvärmning borde vara idealiska. En mikrovågsugn värmer ju enbart vattnet i det man stoppar in. Det är ju egentligen precis det man vill ha när man försöker driva ut fukten ur ett skrov med hjälp av värme? Byggföretagen använder ju sen några år tillbaka små hanterbara maskiner som man driver ut fukt ur väggar med. Att använda på båt skulle kanske funka. Ser några olika problem direkt. 1. Värma vattnet till lagom temperatur. Kan skrovet ta skada om vattnet når kokpunkten. Hål får kanske borras upp med jämna mellanrum för att släppa ut fukt och tryck. 2. Mikrovågor studsar mot metall. Diesel och vattentank, kablar... Går detta att lösa. Jag har mailat några olika byggföretag för att få deras synpunkter, men vad tror ni? Är idén så självklart korkad att det är därför jag inte läst om den någonstans, eller är det bara det att ingen tänkt på det tidigare? /Magnus 070621 Svar till mig själv. Har varit i kontakt med ett antal sakkunniga och metoden är inte att rekommendera. Anledningen är att uppvärmningen sker alldeles för snabbt. Vattenmolekylerna får sådan fart att friktionen kommer att göra att plasten i distansmaterialet smälter. Fan. Tillbaka till infravärmen då... Senast ändrad av OC35Indigo | 21 juni 2007 | 14:48 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser