Gå till innehåll
fredag 22 november 2024
trossen

Varvtal för en 5,7 liters V8 Mercury 260Hk

Rekommendera Poster

smiley-cool.gif\ Hej alla glada, är det någon som vet vad som är ett rimligt varvtal för en sådan motor om man vill ha ekonomi fart. Jag har en silverline som väger 2236 kilo ca. När jag kör i 25 knop så varvar den 4500 varv lite mer kanske, men jag tycker det verkar mycket. Motorn är på 260 Hk. Toppfarten ska vara 34 knop enligt säljaren en gång i tiden. Har testat och kört i mellan 33 och 34 knop och då varvar den nästan 5500 varv. Min fråga är också kan man testa med en annan propp. Skulle bli tacksam om någon hade lite råd att komma med. Min båt finns med på maringuiden.

Tack på förhand.

SilverLine

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är en förgasar V8 så skall den max varva mellan 4400-4800.

låter som om du skulle behöva byta till en prop med högre stigning

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag marschar 23-24 knop men min Bayliner 2651:a den varvar då mellan 3400-3600 beroende på last. Den väger ca 2 ton tom.

Att åka 25 knop med det varv du har är inte rätt. Hitta en annan propeller är mitt tips.

Mvh

PJ

Senast ändrad av _PJ_ | 19 juni 2007 | 15:16

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

..och jag har vid 3500varv 26-27knop ..och på top 4700  ca36knop

Min propp är en 17tums !?!?! ..och de kan hjälpa

V8 5.7L 260hp Alpha Ona GII

//JSR

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

..och jag har vid 3500varv 26-27knop ..och på top 4700  ca36knop

Min propp är en 17tums !?!?! ..och de kan hjälpa

V8 5.7L 260hp Alpha Ona GII

//JSR

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Öka stigningen två tum (dvs en storlek) så sänker du varvtalet med 400 varv, enligt skolboken. Om du ökar fyra tum så får du ner varvtalet från 5500 till 4700, vilket ju är lagomt maxvarv för din motor.

Men det beror på, som man säger. Avtala med propellersäljaren att du får byta om den nya propellern inte passar. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har ett liknande problem men tvärt om. Jag har en bayliner 2855 -89 omc 5,7 260 hk och omc drev. Propeller 15,5*15 men jag kommer bara upp i 4000 varv. Då går den  29-30 knop. Hittar inga propellrar 15,5*13. Om man går ner en tum på diametern hur många tum kan man anta att det motsvarar i stigning? Vill ha lite bättre ork upp i plan när båten är full lastad.

Tacksam för svar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

5500 rpm låter som att den i princip går på varvstoppet. Någonting måste vara rätt ordentligt fel. Är propellern hel och fri från skador? Propellertrim i Stockholm har riktigt bra service. Hör med dem vad som är lämplig åtgärd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min båt med en 5.7 går i 30 knop vid 2500 rpm, och den väger 1,7 ton, fast den är nog lite mer lättdriven än din.
Prova fram en lämplig prop. Maxvarvet ska ligga på ca 4600-4800.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Å vår båt som väger ca 2,4 ton varvar 3600 rpm i 25 knops marchfart med 260 hp 5,7 l V8. Toppfart 35 knop och då varvar den ca 4800 rpm.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har min andra båt med denna motor. Den första en DC 21 fot med en motor, den andra en DC 27 fot med två motorer. I bägge fallen har 3000 varv varit bra marschfarts varvtal. 21-fotaren gjorde 26-27 knop medans den större gör 24-25 knop på detta varv. Val av propeller och trimning spelar en stor roll.

Anders

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...