tuppen_ericson 1 Postad 19 Juni , 2007 Håller på att bygga min eldrivna snipa. den börjar bli klar och blir bättre än jag tänkt. Men jag e väldigt nyfiken på hur folk ställer sig till detta koncept. mvh TUPP Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mae222 5 Postad 19 Juni , 2007 intresant project har du fylt båten med blybatterier då eller. ur länga kan du åka. hur styr du farten ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
GostaU 0 Postad 19 Juni , 2007 Jag är ockaså nyfiken på hur det går. Hur stor aktionsradie räknar du med på en laddning? G. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tuppen_ericson 1 Postad 19 Juni , 2007 Jo jag kommer kunna köra i ca 10-20 timmar på en laddning i ca 4 knop. Ökar jag farten till max (ca 5-6knop) räcker det bra en halv till en timme. Just nu har jag sex 75ah batterier men plats för fyra till. Skulle kraften sina vid längre turer går den driva i ca 3-4knops fart med en liten bensin generator som kopplas till laddare som är på 25A/st 2st. Båten kommer glida fram helt ljudlöst och utan avgaser. Till hösten är det bara sätta i sladden och glömma olje byten glykol och dylikt. Reglaget är steglöst fram och back i snygg design. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Diesel_Pelle 39 Postad 19 Juni , 2007 Vad har kostnaden var för dig när det gäller elmotor och reglagen? Vad är det för elmotor? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tuppen_ericson 1 Postad 19 Juni , 2007 Suck. nämn inte det igen tack. men motor paketet ink allt ca 30-35 lappar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tuppen_ericson 1 Postad 19 Juni , 2007 Motorn e gjord för marint bruk. svensk tillverkad. men ska du bygga så har jag bättre priser än dom svensk lev idag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tuppen_ericson 1 Postad 20 Juni , 2007 snälla jag skulle vara glad för lite mer feed back. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 251 Postad 20 Juni , 2007 Låter som ett kul projekt. Kanske skulle kompletteras med lite solceller också (...och ett par årtullar)? Har du testat, eller är det teoretiska värden vi talar om med aktionsradie etc? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tuppen_ericson 1 Postad 20 Juni , 2007 Jag är inte bara en teoretiker. Jag ska lägga tre lager lack till sen åker den i. År tullar behövs ej då motor e väldigt drifts säker. Skulle batterierna sina pga lång körning, brist på landström startas det lilla elverket som klarar att ladda batterierna fint. Men detta e tanken att slippa för båten klarar en bra tur utan laddas och ska man ut och dörja makrill eller liknande tror jag att jag ska klara mig minst 20timmar. och vid det laget har jag nog fisk så det räcker. Men vid misstro kommer båten ligga i marstrand för en prov tur. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marco9000 0 Postad 20 Juni , 2007 Måste säga att det låter mycket intressant.Synd bara att blybatterier väger så mycket. I och för sig väger en Volvo Penta MD 17C 300 kilo och en MD 11C ca 250 och det är ju en del batterier.Berätta gärna mer när du gjort lite praktiska tester med båten. Sedan håller jag med Peter_K om solcellerna.Om du nu ändå talar om miljövänligt och avgasfritt så är ju solceller en toppenidé (är dock osäker på hur totala miljöbelastningen för solceller ser ut). Då laddar du batterierna så länge det är sol och du behöver inte köra generatorn alls. Vad händer ifall något av dessa batterer du har pajjar?Antar att du har någon form av skydd mot kortslutning o.s.v. för det kan ju bli saftiga strömmar om det blir kortis i ett batteri. :| Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FredrikB 1 Postad 20 Juni , 2007 Bygg på och rapportera, jag tror många är nyfikna på hur det går men kanske inte har så mycket att tillföra. Som jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tuppen_ericson 1 Postad 20 Juni , 2007 Med en snipa spelar vikten inte så stor roll, eller jo men den tar inget av farten och väldigt lite på kraften. Och så väger ju en gjutjärns maskin en del. så jag tror nästan mitt bygge blir lättare om man räknar med bränsle tank osv. solceller hade varit fint men laddar ej tillräkligt. och jag har ej råd till sådana nu. mvh tupp Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tuppen_ericson 1 Postad 21 Juni , 2007 Skulle vara roligt med ännu fler åsikter. positiva som negativa Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wahlis 23 Postad 21 Juni , 2007 Eldrift är väl alltid intressant om man bara kan se till att få en bra drifttid på prylarna. Det har i mitt tycke ingen betydelse om det är bil eller båt. 4 knop är väl ok men det blir ju inte några längre resor i den takten, har själv en båt som gör 7 knop och det är på gränsen till för långsamt i varje fall då man skall transportera sig. Skall man bara förflytta sig en kort bit och som det låter på dig ligga och fisk då kanske inte farten har någon större betydelse. Hur har du tänkt dig att använda båten mer konkret är det till fiske eller även nöjesåkning i den mån det går? /Wahlis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tuppen_ericson 1 Postad 21 Juni , 2007 Jag har faktiskt inte tänkt att ha båten själv. bygger i utbildning syfte och för att bevisa för många som jag diskuterat det med att det inte e så dumt. och bygga sådanahär båtar kommer komma att bli fler å ja vill vara med från början. Jag är säker på att det finns många som e intresserade av båten när den e klar. mvh tupp Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser