Gå till innehåll
tisdag 07 januari 2025
ockelbo-t16

Nyservad Evinrude 60 hp som vägrar starta...

Rekommendera Poster

Tacksam för all hjälp jag kan få,

Jag hade min Evinrude 60hp (~1980) inne på service och förvaring över vintern, väl vid iläggning så funkade den utmärkt, jag lyckades ta en tur på ca 300 meter mellan ramp och brygga, sedan dess har den vägrat att starta med ett par undantag då den gick ett par sekunder med oren gång för att senare stendö. Någon som har en logisk förklaring alternativt idéer på vad som kan kollas?

Motorer är inte min starka sida men jag har inte tummen mitt i handen så jag försöker mer än gärna.

Jag har bytt bränsleslang för att jag tänkte att det kanske var ngn form av läckage, så var dock inte fallet. Jag har även laddat batteriet för att kolla så att det inte berodde på för lite kräm inte heller detta var felet.

Som sagt tacksam för all hjälp som kan fås, det är ju inte så kul att bryggsegla en hel sommar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla bränslefiltret, du kanske hade skit i tanken som nu sitter i filtret.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag glömde kanske säga det men jag har kollat bränslefiltret, det byttes ut under servicen och var fortfarande helt och fint, inget Skit där inte.

Men jag är tacksam för alla synpunkter och förslag som kommer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låter likt det problem jag hade med min evinrude 50 hästare -82 som jag köpte i våras. Nyservad i höstas enligt säljaren. Startade hur fint som helst på första turen, men bestämde sig sedan för att konsekvent jävlas och vara svårstartad. Det visade sig att någon (marinan som servade eller säljaren?) satt i helt fel tändstift, nämligen ytgnistgapsstift som motsvarar väldigt kalla stift, så de sotade igen totalt under min första tur. Med rätt stift fungerar motorn nu utmärkt. Tilläggas bör att enligt de tabeller jag sett så ska nyare evinrude ha just ytgnistgapsstift, så det var väl någon som kollat fel i tabellen.

Så mitt tips, kolla att du fick rätt stift efter servicen. Ska väl vara samma motor som 50 hästarn, så då ska det vara Champion QL77JA eller NGK BZ7HS-10

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst carlhugo

har du gnista? Kollas enklast med att ta bort ett tändstift

Får motorn bensin?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det skall jag absolut kolla, man får ju dock hoppas att en auktoriserad Evinrude tekniker vet vilka tändstift som skall användas =) 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som sagt har du gnista hade själv problem med min 70 hp det vissades att en tändspole hade gått och kabel brott i tändkablarna och att krysskilen var trasig bytt allt nu går han som en klocka

post-1888-1394235112,5997_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...