bjarre 0 Postad 19 Juni , 2007 Hej på er! Jag inhandlade nyligen en Sea Ray 215 EC -96 med Mercrusier 5,7 och Alfa One drev. I nuläget sitter det en alu-propeller med okänd diameter och stigning? Jag funderar på att byta då jag tycker att greppet är lite dåligt samt att den varvar lite mycket på full gas ca. 4800 rpm, rekomenderat maxvarv läste jag någonstans skulle vara 4600 rpm. Jag tycker också att den tappar planing lite lätt, jag måste ligga på ca. 3200 rpm för att den skall ligga kvar i planing, jag skulle görna vilja komma ner till ca. 2800 rpm. Toppfart med denna propeller är ca. 48 mph. Jag funderar då på en rostfri propeller, är det någon som vet vilken propeller som skulle passa mig, om jag även kan få lite högre toppfart är det absolut ingen nackdel: -Fabrikat (Är Mirage bäst?) -Diameter -Stigning mm. Mvh. Björn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
202sc 0 Postad 19 Juni , 2007 Hej Jag har en båt som liknar din dock lite mindre. Jag hade tidigare en alu Black Max propeller som jag bytte ut mot en stålis. Jag fick högre toppfart, bättre planings hållning (eller vad det kallas) planar alltså vid lägre varvtal och håller sig kvar där lättare samt bättre acc Jag bytte mot samma stigning och diameter (står oftast instansat bak i navet) Jag valde: MW Rapture 23 tum och jag är supernöjd !! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bjarre 0 Postad 19 Juni , 2007 Man måste alltså montera av propellern för att se datan på den, eller? Är det höger el. vänster gänga. Jag antar att man även behöver en avdragare? Brukar det fungera att lägga en träbit mellan drev och propeller när man skall lossa på skruven till den? Det blev några ytterligare frågor men man vill ju ej förstöra något. Edit: Kom på en sak till: Jag såg på någon sida att man även behöver köpa en sk. hub el. hubb gäller det alltid när man byter från alu till stålprop. till Alfa one (gen 2 -96)finns det olika hubar eller är det standard? Krångliga att montera? Mvh. Björn Senast ändrad av bjarre | 19 juni 2007 | 21:20 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
202sc 0 Postad 20 Juni , 2007 Hej Att montera av en propeller är en smal sak. Backa upp båten mot en iläggningsramp. Hissa upp drevet i trailer läde. Ta med lite hylsor tror jag har 27mm. Nån avdragar behöver du absolut inte använda om inte nått är riktigt tokigt. Om du köper en stålis (gör det gärna på propellertrim, de kan propellrar!!) så finns hubbar som passar till ditt alfa 1 drev. Att byta propeller är enkelt inget att oroa sig för. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bjarre 0 Postad 20 Juni , 2007 Hej igen! Jag skall försöka hinna att montera av propellern i helgen, så för man se fall man kan få fram några data på den. Det behövdes enl. Propellertrim för att de skulle kunna ta fram en lämplig propeller. Tack för svaren så länge! Mvh. Björn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
202sc 0 Postad 20 Juni , 2007 Härligt ! Du skall få se att det blir en markant skillnad. Låt oss veta resultatet av operationen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jesse_dc 0 Postad 21 Juni , 2007 Funkar klockrent med en träbit som mothåll. Finns en propellernyckel som flyter hos drev.se kan ju vara ngt att ha liggande i båten för framtida behov. var försiktig med låsbrickan så att du kan återanvända den om du inte har ngn ny liggande. mvh Jesse_DC Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bjarre 0 Postad 7 Augusti , 2007 Hej igen! Jag har nu installerat en Mirage stålpropeller med samma stigning som jag hade förut (stigning 19) och är nöjd med resultatet. Bytet var lätt som en plätt. Resultat: Mycket bättre grepp, framförallt när man svänger, toppfarten ökade ca. 2-3 knop. Jag kan hålla ca. 200 rpm lägre varvtal men stålpropellen och ändå ha samma fart som med alu-propellern. Maxvarvet minskade med ca. 50-100 rpm. Mvh. Björn Johansson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser