Gå till innehåll
torsdag 06 mars 2025
Gäst sdk780

Sjövattenfilter VP B20/130hk

Rekommendera Poster

Gäst sdk780

Hej!

Jag undrar hur man får isär sjövattenfiltret av typen plast/gummiundersida med rostfri ovandel och med texten Öppnas och rengörs var 30 timme Jag har med mer eller mindre våld försökt dela filtret men lyckas inte!

Det är ju två genomgående skruvar med lättrade runda mässingmuttrar på ovansidan som jag antar jag endast behöver lossa för att sedan lätt få upp filtret!! Men inte! Vad bör jag göra?

Mvh Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, hadde samma problem i våras med att få upp locket... det enda som duger är våld.. det finns en liten ring påsvetsad på locket där jag stoppade in ett litet plattjärn... sedan var det bara att ta i mer än vad man tror är nyttigt... under locket sitter en liten plast sil som geggar igen snabbt av sjöslem..

Lycka till

Affe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade samma problem med mitt filter. Hopplöst att få upp.

Löste det genom att köpa ett nytt kylvattenfilter på SeaSea.

http://www.seasea.nu/Article.aspx?ArticleNo=7272

Finns liknande hos många andra handlare.

Perfekt då jag lätt kan se att flödet fungerar genom det genomskinliga locket. Det är dessutom väldigt lätt att öppna och rengöra.

/Bous

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sdk780

Tack bägge! Skall prova med mer våld akut men sen köpa att nytt filter enligt tipset!

Risken är att den lilla svetsade öglan är på väg att ge sig!

Jag har i mellantiden spolat ur filtret baklänges med trädgårdslangen och även resten av kylsystemet och nu fungerar det!

Mvh Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Pröva att knacka jämt runt om på falsade kanten underifrån samtidigt som nån sätter öglan i spänn ovanifrån, Locket sitter med sugpassning men som de sa i lumpen går det inte med våld så använd mera våld. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...