Yadis 1 Postad 18 Juni , 2007 Motor: Evinrude 70 hk 1976 Har idag mätt på batteriet med motor avslagen och med motor på fullt varv och ingen skillnad. Dvs motorn laddar inte batteriet. Min motor verkar inte ha någon separat generator, och det är el-sladdar överallt inne i motorn. Nån som har några tips vad jag ska titta på/efter? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ralle 21 Postad 19 Juni , 2007 Antingen likriktaren eller lindningarna under svänghjulet. Förhoppningsvis och troligtvis likriktaren, lätt att byta och kostar väl runt 500 skulle jag tro. Den borde gå att mäta upp och se om den är trasig, men hur man gör det vet jag inte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yadis 1 Postad 19 Juni , 2007 Var sitter den(likriktaren) och/eller hur ser den ut? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yadis 1 Postad 19 Juni , 2007 Hittade den på sprängskiss på ishopmarine.com. Kollade med ett svenskt företag på internet och dom ville ha 1900 kr för den, ligger priserna verkligen så högt för en likriktare? Nån som har några ideer om var man kan köpa den lite billigare? En fråga till - hur kontrollerar jag att min likriktare är sönder? Mäter på den och ser om nån ström kommer ut ur den? Senast ändrad av Yadis | 19 juni 2007 | 10:49 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ralle 21 Postad 19 Juni , 2007 Hmmm... Jag köpte en sån på en marinaffär, kommer inte ihåg exakt, men har för mig att det var runt 600:- Det var en Evinrude 70 hk -81 Jag tog en chansning och bytte den, och det var rätt! Men nog borde den väl gå att mäta upp om nån kan förklara hur... En liten rund manick som sitter på höger sida av motorn (på min i alla fall) med tre kablar från. Stämmer det med din? Senast ändrad av ralle | 19 juni 2007 | 12:16 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yadis 1 Postad 19 Juni , 2007 Japp, det låter exakt som min(utifrån att ha sett sprängskissen). Får höra med dom lokala marinaffärerna o se vad dom har för priser. Var den svår att byta, sitter den knixigt till? Edit: ringde lokala evinrude-handlaren och där kostade den 600 kr:) Verkstadskillen berättade oxå att den är väldigt enkel att byta. Nu ber vi en bön att det är denna som det är fel på Senast ändrad av Yadis | 19 juni 2007 | 13:23 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hardy 0 Postad 19 Juni , 2007 hade samma problem köpte ny likriktare laddar som aldrig för kostade 640kr har en johnson 70 hp 78 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ralle 21 Postad 19 Juni , 2007 Bytet tror jag tog 5 minuter... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yadis 1 Postad 19 Juni , 2007 Fick tag i en begagnad likriktare(300 kr) hos marinhandlarn i stan, bytte den och nu laddas batteriet som bara den när motorn är igång! Underbart! Tack alla för hjälpen! Senast ändrad av Yadis | 19 juni 2007 | 22:50 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yadis 1 Postad 20 Juni , 2007 En följdfråga. I full speed visar nu mitt ekolod(som visar batterispänningen oxå) cirka 15.5 volt(inget annat än ekolodet påslaget då, minskar neråt 14 med lanternorna påslagna) och med motorn avslagen 13.3 volt(bara ekolodet på). Normala siffror? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ZilSwe 1 Postad 20 Juni , 2007 ja det tycker jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser