Lars1 0 Postad 18 Juni , 2007 Hej! I denna tråd skulle jag vilja diskutera oceanskepparkurs. Ni som har gått, vad tyckte ni? Hur är det med intresset för astronavigering, några som tillämpar det? Vad mer ska ingå i en sån kurs? Är det några som inte förlitar sig på GPS? Det finns säkert mer att säga, gör det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skrapan 0 Postad 19 Juni , 2007 Har aldrig hört talas om en oceanskeppar kurs Vad är det för kurs??? Har däremot gått en utsjöskepparkurs. Kanonbra! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FredrikW 0 Postad 19 Juni , 2007 Jodå, Medborgarskolan i Uppsala brukar med några års intervall lyckas samla ihop ett antal intresserade till en oceanskepparkurs. Verkar dock inte gå någon till hösten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RoundRobin 0 Postad 19 Juni , 2007 Sextanten och kompassen är de viktigaste hjälpmedlen till havs, om elektioniken plötsligt skulle slås ut. Men kursen verkar annars överflödig för de som skall ut på långsegling. Störst risk löper man som seglare i kustnära farvatten, varför tidvatten och strömmar är viktigare att ha kännedom om (Utsjöskepparen). Däremot kan Ocenanskepparen vara berikande och intressant ur ett allmänt maritimt perspektiv, det handlar nog mycket om att bevara gamla hjälpmedel och traditioner. /RR Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lars1 0 Postad 20 Juni , 2007 Hej! Man kan säga att det är steget efter utsjö. Kursen var vanligare innan GPS-systemet infördes. En kurs innehåller astronavigering och diverse annat. Kursinnehållet styrs inte av NfB och innehållet, utöver astronomisk navigering, kan därför variera lite. Det kan inkludera sådant som ruttplanering, storcirkelnavigering, proviantering, säkerhet, myndigheter, klarering, utrustning, segling i tropiker och mycket annat som kan vara användbart vid långsegling. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lars1 0 Postad 20 Juni , 2007 Det ges en kurs till hösten om det kommer anmälningar. I våras hölls en kurs, den första på ganska länge. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lars1 0 Postad 20 Juni , 2007 Ja, land är väldigt mycket hårdare än vatten Men ännu farligare blir det förstås när man kommer i land. Den astronomiska navigationen är nog nu förtiden delvis att betrakta som ett komplement till satellitnavigeringen. GPS-systemet och mottagarna är ju pålitliga, dessutom byggs den europeiska motsvarigheten GALILEO och ryssarna har sitt GLONASS. Personligen skulle jag ändå inte vilja lita helt på system som är helt utanför min kontroll. Detta som en del av det oberoende som krävs (eller kan komma att krävas) av den som ger sig ut på havet.Det är inte helt nödvändigt att läsa vare sig utsjöskeppare eller ocean-do. för att ge sig ut på oceanerna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lars1 0 Postad 3 Juli , 2007 Hej igen i tråden, upprepar en av frågorna i första inlägget. Bland långseglarna här, är det någon som inte förlitar sig på GPS? /Lars Senast ändrad av Lars1 | 03 juli 2007 | 14:37 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lengul 0 Postad 3 Juli , 2007 Hej Titta in på www.yaghan.com, där finns det tips om hjälpmedel! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skrapan 0 Postad 19 Juli , 2007 Klart man litar på gps:en. Men....när det dj-s går strömmen...jag har en reserv GPS Garmin 12 på batteri. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skrapan 0 Postad 19 Juli , 2007 12:an är reserv till min plotter Garmin 172. Den litar jag nästan på dvs en GPS är alltid ett hjälpmedel men ett jättebra sådant. Man ska alltid navigera med papperskort, penna och papper. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lars1 0 Postad 19 Juli , 2007 Skrapan,Vad använder du om du inte skulle ha tillgång till GPS:en? Jag är intresserad av i vilken utsträckning långfärdsseglare använder någonting annat än GPS. Försöker bilda mig en uppfattning om hur fördelningen kan tänkas se ut mellan GPS och sextant. Min gissning är att i stort sett ingen använder, eller kan använda, sextant (och tabeller) för navigering av de som kan anses vara långfärdsseglare. Vill inte lägga någon värdering i detta, bara veta hur det ser ut. Mvh,Lars Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser